چطور لکه های رنگ روی سطوح چوبی را پاک کنیم؟

پاک کردن رنگ از روی چوب با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟ اگر هرنوع لکه رنگ روی سطوح چوبی مشاهده کردید، نگران نشوید! در این مقاله، 13 روش برای از بین بردن لکه رنگ روی چوب سفید یا سایر انواع چوب را دراختیارتان قرار می‌دهیم! با ما همراه باشید.

1. از بین بردن لکه روی چوب سفید با اتو

اگر میز چوبی سفید شما به‌دلایل گوناگون مثل گذاشتن ظرف داغ یا ریختن مواد رنگی دچار لک شده است، نگران نباشید، با یک اتوی بخار می‌توانید لکه روی چوب سفید را از بین ببرید. اگر لکه قدیمی نبود، اسپری آب و سرکه می‌تواند لکه را تمیز کند. در موارد دیگر، توصیه می‌کنیم راهنمای زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا میز چوبی سفید را از هرنوع آلودگی پاک کنید.
  • اتوی بخار را در بالاترین درجه قرار دهید و صبر کنید تا بخار از آن خارج شود.
  • اتو را به سطح چوب نزدیک کنید، اما به چوب نچسبانید!
  • باید حرارت و بخار اتو به لکه رنگ برخورد کند.
  • چند مرتبه این کار را انجام دهید.
  • با یک پارچه کتان روی لکه رنگ بکشید تا آثار رنگ از بین برود.

نکته: شما می‌توانید حوله را روی لکه رنگ نیز قرار دهید. اتو را روی حوله بگذارید تا حرارت از طریق حوله به لکه رنگ برسد. چند بار این کار را انجام دهید تا لکه به‌طور کامل پاک شود. از کمی روغن هم می‌توانید برای رنگ‌بری راحت‌تر رنگ از روی چوب سفید نیز کمک بگیرید.

2. پاک کردن رنگ از روی چوب با اسپری رنگ بر

یکی از روش‌های مؤثر و آسان برای از بین بردن لکه رنگ چوب، استفاده از اسپری رنگ پاک کن است. برای پاک کردن لکه رنگ می‌توانید اسپری رنگ پاک کن هافمن را تهیه کنید و به‌راحتی هرنوع لکه رنگ را از بین ببرید. اسپری رنگ پاک کن هافمن دارای هیچ‌گونه حلال شیمیایی و قطبی نیست.

در نتیجه، به سلامتی شما آسیب نمی‌زند، بدون بو است و هیچ‌گونه مواد مضر و سمی مثل تینر در ترکیبات خود ندارد! از اسپری رنگ پاک کن هافمن برای پاک کردن رنگ از روی تمام سطوح چوبی و فلزی می‌توانید استفاده کنید.

 

3. پاک کردن رنگ چوب با ضد زنگ

شاید اسم ضدزنگ برای پاک کردن رنگ به گوشتان رسیده باشد، بهتر است بدانید اسپری ضد زنگ برای سطوح فلزی مناسب است و نباید از ضد زنگ برای سطوح چوبی استفاده کنید؛ زیرا ممکن است به بافت چوب وارد شود و دوباره چوب را رنگی کند. کاربرد اسپری ضد زنگ برای سطوح فلزی مرسوم‌تر است.

4. سوزاندن رنگ با سشوار صنعتی

یکی از روش‌های رایج از بین بردن لکه رنگ از روی چوب، استفاده از سشوار صنعتی یا تفنگ حرارتی است. در حقیقت، شما می‌توانید با کمک حرارت باعث تغییر مقاومت و ساختار رنگ شوید. در این شیوه، ابتدا با استفاده از حرارت سشوار می‌توانید ساختار و استحکام رنگ را از بین ببرید.

سپس با کاردک، رنگ نرم‌شده را از روی چوب پاک کنید. وقتی لایه‌برداری اولیه تمام شد، لکه‌ها و رنگ‌های باقی‌مانده را سنباده بزنید تا به‌طور کامل پاک شوند. این شیوه در مقایسه با سوزاندن رنگ چوب با آتش خرابی کمتری دارد. البته کمی زمان‌بر است و به سشوار صنعتی نیاز دارد.  

5. رنگ‌برداری با آتش

یکی از روش‌های پاک کردن رنگ از روی چوب، استفاده از حرارت و آتش مستقیم است. برای این کار می‌توانید از یک شعله‌پخش کن استفاده کنید و با کمک آن رنگ را بسوزانید. سپس رنگ را با لیسه یا کاردک بتراشید. این راهکار سوزاندن رنگ برای مواردی مثل انواع ورق و دیوارپوش‌های چوبی مناسب است.

6. پاک کردن رنگ روی چوب با اسید رنگ پاک کن

اسید رنگ پاک کن می‌تواند لکه رنگ چوب را به‌خوبی پاک کند، اما استفاده از آن کمی دشوار است؛ زیرا اغلب ترکیبات بسیار خطرناک و شیمیایی دارد. برای پاک کردن لکه رنگ چوب با استفاده از اسید رنگ پاک کن به تجهیزات ایمنی نیاز دارید و باید لباس مناسب جنگ‌های شیمیایی را بپوشید!

این کار برای جلوگیری از آسیب به ریه‌های شما ضروری است. برای اجرای اسید رنگ پاک کن ابتدا دستورالعمل روی قوطی را مطالعه کنید. با کمک قلم‌مو اسید رنگ پاک را روی چوب بزنید. اجازه دهید چند دقیقه (باتوجه به دستورالعمل شرکت سازنده) روی لکه رنگ بماند.

اغلب لکه رنگ به شکل تاول جدا می‌شود. وقتی مطمئن شدید واکنش شیمیایی اسید رنگ پاک کن اتفاق افتاده است، با لیسه و کاردک رنگ را از روی چوب بردارید. در این شیوه حتماً باید از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید.

7. تینر فوری و پاک کردن رنگ روی چوب

در برخی موارد برای از بین بردن لکه رنگ از روی چوب، تینر به‌کار می‌برند. البته یادتان باشد این راهکار بهترین روش نیست. اگر سازه شما ابعادی کوچک دارد، می‌توانید با تینر فوری 20.000 رنگ‌برداری کنید؛ برای مثال، اگر می‌خواهید لکه رنگ را از روی جاسوئیچی چوبی خود یا هر قطعه کوچک چوبی پاک کنید، آن را پس از آغشته‌کردن به تینر، داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید.

کیسه اجازه نمی‌دهد تینر زود تبخیر شود. پس از چند دقیقه، رنگ پاک می‌شود و دراصطلاح با کمک تینر می‌سوزد. اگر چوب به‌خوبی به تینر آغشته شود و زمان بیشتری برای واکنش تینر وجود داشته باشد، رنگ بهتر پاک می‌شود.

8. پاک کردن رنگ روی چوب با مادون قرمز

در این روش از حرارت اشعه مادون قرمز (infrared) برای رنگ‌بری استفاده می‌شود. با این کار می‌توانید رنگ را سریع پاک کنید؛ چراکه رنگ خیلی زود به شکل خمیر می‌شود و با کاردک می‌توانید به‌سادگی آن را از سطح چوب پاک کنید.

9. رنگ‌بری چوب با کمک آب

در این شیوه، به پمپ هیدرولیکی با فشار زیاد (اغلب بیشتر از 100 bar) نیاز دارید. اگرچه این روش اغلب برای رنگ‌بری سطوح فلزی توصیه می‌شود، در عرشه‌های چوبی (Wooden deck) برای رنگ‌بری رنگ‌های پس داده شده کاربرد دارد. کف‌پوش چوبی استخرها، فضای آزاد و اسکله‌های چوبی را هم می‌توان با این شیوه رنگ‌بری کرد.

10. پاک کردن رنگ با رنگ‌تراش

استفاده از دستگاه رنگ‌تراش (Paint shaver) یکی دیگر از روش‌های پاک‌کردن رنگ از روی سطوح چوبی است. این دستگاه شبیه رنده‌برقی می‌تواند لایه رنگ را از سطح چوب پاک کند. پیش از رنگ‌برداری با این روش دقت کنید سطح بدون منگنه و میخ باشد.

11. روش پاک کردن شاپان از روی چوب

ازآنجاکه شاپان اولین رنگ روی چوب و مانند آستر است، در بافت چوب جذب می‌شود؛ بنابراین، استفاده از محلول‌های رنگ پاک کن برای رنگ‌بری شاپان مناسب نیست. شما می‌توانید برای پاک کردن لکه رنگ شاپان از روی چوب سنباده‌کاری کنید و لایه‌ای از چوب را و با کمک سنباده بردارید تا به‌طور کامل شاپان پاک شود.

12. پاک کردن رنگ مو از روی چوب

کمی جوش شیرین و سرکه را باهم مخلوط کنید. این ترکیب باید بافت خمیری داشته باشد. این خمیر را روی سطح چوب بمالید و پارچه تمیز کنید. دستمال را به‌آرامی روی لکه رنگ مو بکشید تا آسیبی به چوب نرسد. این کار را تا پاک‌شدن کامل لکه رنگ و ادامه دهید. البته می‌توانید از اسپری رنگ پاک کن نیز استفاده کنید.

13. پاک کردن لکه رنگ روی چوب با محلول رنگ پاک کن

استفاده از محلول رنگ پاک کن یکی دیگر از روش‌های پاک کردن رنگ از روی چوب است. با یک قلم‌مو می‌توانید محلول رنگ پاک کن را روی لکه رنگ بزنید و اجازه دهید رنگ روی چوب پاک شود. وقتی رنگ‌ها شروع به جداشدن کرد با لیسه یا کاردک می‌توانید رنگ‌ها را جدا کنید.

 

 

سخن آخر؛ رنگ‌بری چوب، آسان است!

پاک کردن رنگ روی چوب شاید سخت به‌نظر برسد، اما با روش‌هایی که در این مقاله لیست کردیم، سوزاندن رنگ چوب به‌سادگی امکان‌پذیر است، ولی یادتان باشد پاک کردن رنگ چوب به صبر و حوصله نیاز دارد تا هیچ‌گونه آسیبی به چوب نرسد و از نتیجه کار راضی باشید!