نیم پلی استر چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

نیم پلی‌استر یا سیلر اسید کیورینگ، نوعی پوشش چوب است که برای زیباتر کردن و محافظت از کف‌پوش چوبی، مبلمان و سایر سطوح چوبی استفاده می‌شود. پوشش شفاف نیم پلی استر روی چوب، از نفوذ رطوبت به چوب جلوگیری و از سطوح چوبی در برابر خراش و سایش محافظت می‌کند.

نیم پلی استر یک لاک یا پوشش دو جزئی است و برای اینکه خشک شود، نیاز به یک ماده مکمل به نام هاردنر یا سخت‌کننده دارد. برای رقیق کردن آن تا غلظت مورد نظر هم می‌توانید از تینر استفاده کنید. در این مقاله درباره جنس نیم پلی‌استر، نحوه استفاده از آن و نکاتی که هنگام استفاده باید به آن توجه کنید، توضیح می‌دهیم.

 

نیم پلی استر چوب از چه جنسی است؟

اسید کیور یا اسید کیورینگ، نام اصلی نیم‌ پلی استر است. این نوع پوشش بر خلاف پلی‌استر که با دو جزء دیگر ترکیب می‌شود، فقط به یک جزء هاردنر نیاز دارد و از این جهت به آن نیم‌ پلی‌استر گفته می‌شود. این پوشش نوعی پوشش اسیدی، اغلب از رزین‌های آلکیدی و آمینو محلول در حلال‌های آلی تشکیل می‌شوند.

جنس نیم پلی‌استر موجود در بازار، معمولا از دو نوع محلول در روغن نارگیل و روغن سویا است. لاکی که با روغن نارگیل درست می‌شود، بی‌رنگ و شفاف و  پوشش ساخته شده از روغن سویا، عسلی‌رنگ است. نیم پلی‌استر ساخته شده از روغن نارگیل، کیفیت بالاتری دارد.

معمولا حدود نیمی از لاک نیم پلی‌استر، از یک ماده شیمیایی به نام اوره فرمالدئید تشکیل می‌شود که به دلیل سمی بودن آن، موقع استفاده باید حتما از ماسک و دستکش ایمنی استفاده کرد.

نیم پلی‌استرها در انواع شفاف، مات و براق و همچنین در رنگ‌های سفید، نقره‌ای، طلایی، مشکی و ... تولید می‌شوند. این نوع پوشش برای استفاده حتما باید با ماده هاردنر ترکیب شود، در غیر این صورت خشک نخواهد شد. هاردنر نیم پلی‌استر که با عنوان کاتالیست مشهور است، ماده‌ای اسیدی است و معمولا همراه آن فروخته می‌شود.

 

نسبت ترکیب نیم پلی استر با هاردنر چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، نیم پلی‌استر بعد از ترکیب با هاردنر قابل استفاده خواهد بود. این ماده، کاتالیست (کاتالیزگر) اسید کیورینگ است و بدون آن نیم پلی‌استر همیشه چسبناک است و هرگز خشک نخواهد شد.

نسبت ترکیب نیم پلی‌استر و هاردنر یک به ده (1 به 10) است. این یعنی 10 درصد میزان اسید کیورینگی که استفاده می‌کنید، باید به آن هاردنر اضافه شود. برای مثال یک کیلوگرم نیم پلی‌استر به 100 گرم هاردنر نیاز دارد. مهم است که نسبت دقیق ترکیب را رعایت کنید تا استفاده از لاک پوشاننده نیم پلی‌استر، نتیجه دلخواه شما را به همراه داشته باشد.

اگر هاردنر را بیش از اندازه استفاده کنید، رنگ مات می‌شود، یا پوشش روی چوب دچار حباب یا ترک‌خوردگی خواهد شد. البته در صورتی که از هاردنر نامرغوب استفاده کنید هم همین اتفاق می‌افتد. استفاده از هاردنر کمتر از مقدار استاندارد هم باعث می‌شود لاک چسبناک بماند. ممکن است خشک شدن آن بیشتر طول بکشد و یا اصلا خشک نشود.  

توجه داشته باشید که جزء دوم یا همان هاردنر هم ماده‌ای اسیدی است، بوی تندی دارد و در صورت استفاده نکردن از ماسک و دستکش ایمنی، استفاده از آن برای سلامتی شما خطرناک خواهد بود.

همچنین برای رسیدن به غلظت مناسب و پوشش‌دهی بهتر، می‌توانید در ترکیب نیم پلی‌استر و هاردنر از تینر استفاده کنید.

برای رسیدن به غلظت مورد نظر، نیم پلی استر را با تینر فوری ترکیب کنید.

تینر مناسب نیم پلی استر چیست؟

برای رقیق کردن نیم پلی استر از تینر فوری 10 تا 20 هزار استفاده می‌شود. تینر مناسب نیم پلی‌استر بر پایه روغن سویا (به رنگ عسلی)، تینر 10 و 12 هزار و تینر مورد استفاده برای نیم پلی‌استر ساخته شده از روغن نارگیل، اغلب 15 و 20 هزار است. موقع ترکیب نیم پلی‌استر و تینر، آن را به آرامی هم بزنید تا حباب ایجاد نشود.

نسبت ترکیب تینر و نیم پلی‌استر، با توجه به برند محصول و همچنین نوع ابزاری که استفاده می‌‌کنید، متفاوت است. معمولا به ازای هر یک کیلو لاک نیم پلی‌استر، در صورت استفاده از قلم‌مو، به 350 سی‌سی و در صورت استفاده از اسپری یا پیستوله رنگ، به 450 سی‌سی تینر نیاز است.

برای انتخاب تینر مناسب و نسبت درست ترکیب این دو ماده، توضیحات تولیدکننده روی محصول را بخوانید. ضمنا برای رقیق کردن نیم پلی‌استر، از تینر روغنی استفاده نکنید.

 

روش رنگ‌آمیزی چوب با نیم پلی‌استر

نیم پلی‌استر، پوشش نهایی چوب است، بنابراین پیش از اجرای آن روی سطح چوبی مورد نظر، باید مراحل آماده‌سازی را انجام دهید.

  • بتونه زدن: پیش از هر چیز، با استفاده از بتونه یا بتونه فوری، ناهمواری‌ها و شکستگی‌های روی سطح چوبی را برطرف کنید.
  • سنباده زدن سطح چوب: بعد از زدن بتونه و خشک شدن آن، برای صاف و یک‌دست شدن سطح چوب، از سنباده دستی یا برقی استفاده کنید.
  • تمیز کردن بعد از سنباده: براده‌های چوب و بتونه بعد از سنباده زدن را از روی سطح چوب پاک کنید. همچنین انواع آلودگی و به خصوص لکه‌های روغنی باید از روی سطح چوب پاک شوند. برای این کار از پاک‌کننده‌های مخصوص چوب استفاده کنید. اگر همچنان سطح چوب به اندازه مطلوب هموار نبود، بتونه و سنباده زدن و پاک کردن را تکرار کنید.
  • آماده کردن چوب با سیلر و کیلر: سیلر و کیلر را می‌توانید با استفاده از پیستوله روی سطح اسپری کنید تا برای رنگ‌آمیزی آماده شود.

بعد از آماده کردن چوب، در محیطی پاکیزه و بدون گرد و غبار و البته با تهویه مناسب، کار لاک زدن با نیم پلی استر را انجام می‌دهیم. توجه داشته باشید که به دلیل ماهیت اسیدی این محصول و خطر آن برای سلامتی و همچنین برای اجرای درست رنگ‌پاشی، باید از اسپری کردن یا قلم‌موزنی نیم‌ پلی‌استر در فضای بسته و بدون تهویه جدا خودداری کنید. ضمنا برای جلوگیری از تنفس گرد سمی و محافظت پوست دست، از ماسک و دستکش ایمنی استفاده کنید.

بعد از ترکیب درست نیم پلی‌استر با تینر و هاردنر، می‌توانید کار رنگ کردن سطح چوبی تمیز و زیرسازی‌شده را آغاز کنید. اگر از پیستوله استفاده می‌کنید، فیلتر کمپرسور هوا و تنظیمات آن را چک کنید تا اسپری رنگ به درستی و یکنواخت اجرا شود.

برای اسپری کردن نیم پلی‌استر، توجه کنید که این کار را در یک جهت انجام دهید و دقت کنید چند لایه رنگ روی هم نیاید.

اگر از قلم‌مو یا غلتک برای اجرای نیم پلی‌استر روی سطح چوبی استفاده می‌کنید، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که حرکت سریع رفت و برگشتی قلم‌مو می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های ریز شود.

نیم پلی‌استر در حدود 2 ساعت بعد از اجرا خشک می‌شود، اما برای استفاده یا جابه‌جا کردن وسیله چوبی مورد نظر، باید 24 ساعت صبر کنید.

پیش از شروع کار نحوه استفاده از نیم پلی استر را مرور کنید

 

جمع‌بندی

نیم پلی‌استر، نام دیگر اسید کیورینگ است که از آن به عنوان پوششی برای سطوح چوبی استفاده می‌شود. پیش از استفاده از این محصول باید آن را با نسبت‌های مشخصی از هاردنر و تینر فوری (غیر روغنی) ترکیب کرد. به دلیل ترکیبات نیم پلی‌استر، هنگام استفاده از ماسک و دستکش ایمنی استفاده کنید. همچنین کارگاه شما باید تهویه مناسب داشته باشد.