رنگ پلی استر چیست؟ (بررسی، خواص و کاربردها)

رنگ پلی استر چیست و کاربرد آن شامل چه مواردی می‌شود؟ رنگ پلی استر در حقیقت نوعی پوشش با کارایی بسیار زیاد است که به‌دلیل دوام و زیبایی در صنایع مختلف به‌کار می‌رود. رنگ پلی استر از رزین پلی استر تشکیل می‌شود. رنگ پلی استر با خواص سخت و محافظ سطوح خود معروف و محبوب است.

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که رنگ پلی استر چیست و چه کاربردی دارد و به بررسی کامل رنگ پلی استر بپردازیم. با ما همراه باشید.

رنگ پلی استر چیست؟

رنگ پلی استر از پرکاربردترین رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی چوب است. البته رنگ پلی استر مناسب فلز هم وجود دارد. استادان و متخصصان نقاشی چوب، رنگ پلی استر را نوع رنگ ترکیبی می‌دانند. رنگ پلی استر از رزین‌های پلی استر تشکیل شده است و مواد شیمیایی یا روان‌کننده ندارد.

رنگ پلی استر بی‌رنگ است و برای محافظت از سطوح به‌کار می‌رود. با رنگ پلی استر می‌توانید به چوب جلا دهید و دوام چوب را بیشتر کنید.

 

انواع رنگ پلی استر کدام است؟

یکی از تقسیم‌بندی‌های رایج انواع رنگ پلی استر شامل دو نوع رنگ می‌شود:

  • رنگ نیم پلی استر
  • رنگ تمام پلی استر

ویژگی‌های رنگ تمام پلی استر

این نوع رنگ 2 جزء دارد: 1. هاردنر 2. ماده اصلی رنگ. رنگ تمام پلی استر به رقیق‌کننده نیازی ندارد، فوق‌العاده شفاف است و زیبایی طبیعی چوب را نشان می‌دهد. رنگ تمام پلی استر دارای ویژگی‌های زیر است:

  • چسبندگی بسیار خوب به سطوح چوبی
  • سختی بالا
  • مقاوم در مقابل مواد شیمیایی و تغییرات آب‌وهوا
  • انعطاف‌پذیری

ویژگی‌های رنگ نیم پلی استر

این نوع رنگ از 3 جزء تشکیل می‌شود:

1. ماده اصلی رنگ (اوره فرم آلدئید، رزین و روغن‌های کوتاه)

2. هاردنر (مانند سولفونیک)

3. حلال (مثل اتیلن)

رنگ نیم پلی استر بعد از استفاده به پولیش نیاز ندارد و در 2 نوع براق و مات تولید می‌شود. ویژگی‌های رنگ نیم پلی استر شامل موارد زیر می‌شود:

  • چسبندگی عالی به سطح چوب
  • انعطاف‌پذیر
  • مقاوم در برابر شرایط جوی، ساییدگی، روغن و مواد نفتی
  • بسیار براق

تفاوت رنگ تمام پلی استر و نیم پلی استر در چیست؟

رنگ تمام پلی استر در مقایسه با نیم پلی استر براق‌تر است، نیاز به حلال ندارد، سریع‌تر خشک می‌شود و ضخامت بیشتری روی سطح چوب ایجاد می‌کند، اما رنگ نیم پلی استر نسبت به تمام پلی استر براقیت کمتری دارد، دیرتر خشک می‌شود و لایه‌ای نازک روی سطوح چوبی به‌وجود می‌آورد.

رنگ پلی استر کوره‌ای چیست؟

این نوع رنگ در شمار رنگ‌های رویه و کوره‌ای است. رنگ پلی استر کوره‌ای بر پایه ملامین و رزین پلی استر اشباع تولید می‌شود و برای پخت در کوره مناسب است. رنگ پلی استر کوره‌ای برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی مانند آلیاژهای برنج و مس، آلومینیوم و سرب خشک کاربرد دارد.

رنگ پلی استر کوره‌ای برای رنگ‌کاری رادیاتورهای شوفاژ و آبگرم‌کن‌ها استفاده می‌شود.

سخن آخر؛ رنگ پلی استر، پوششی محافظ و مقاوم!

رنگ پلی استر چیست و کاربرد رنگ پلی استر، موضوعاتی بود که در این مقاله بررسی کردیم. رنگ پلی استر نوعی پوشش محافظ، مقاوم و کاربردی محسوب می‌شود که برای سطوح مختلف قابل استفاده است. رنگ‌کاران حرفه‌ای رنگ پلی استر را برای چوب به‌کار می‌برند.

رنگ پلی استر مخصوص فلز هم وجود دارد که فرمولاسیون آن مناسب فلزات طراحی شده است. رنگ پلی استر با خواص محافظ‌بودن، قوام و چسبندگی عالی از رنگ‌های پرکاربرد است.