آموزش مراحل زیرسازی رنگ خودرو: زیرسازی خودرو چه اهمیتی دارد؟

زیرسازی رنگ خودرو در نقاشی اتومبیل بسیار مهم است. برای ترمیم یا رنگ‌کردن خودرو باید پیش از رنگ‌کردن حتماً زیرسازی کنیم. در این مقاله از مجله اطلس فام می‌خواهیم آموزش زیرسازی رنگ خودرو را در اختیارتان قرار دهیم و به بررسی اهمیت آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت زیرسازی رنگ خودرو

چرا باید پیش از رنگ‌کردن خودرو، زیرسازی کنیم؟ یکی از مراحل اثرگذار و مهم در نقاشی خودرو، زیرسازی رنگ خودرو است! زیرسازی خودرو باعث می‌شود بدنه خودرو آماده پذیرش رنگ باشد و رنگ روی سطح خودرو به‌خوبی اعمال شود و بچسبد. اما چرا باید زیرسازی خودرو را انجام دهیم؟

1. برای ایجاد چسبندگی و پیوند مناسب میان رنگ خودرو و سطح

اگر بخواهیم رنگ به لایه زیری خود بچسبد به زیرسازی نیاز داریم. زیرسازی مثل چسبی محکم باعث چسبیدن رنگ به سطح می‌شود و کمک می‌کند رنگ خودرو ترک نخورد و نشکند. البته زیرسازی باید به‌درستی صورت گیرد.

2. ایجاد سطحی یکنواخت برای پوشش نهایی

نقاشی خودرو یک هنر است! برای دستیابی به رنگی زیبا و جذاب باید پیش از رنگ‌کردن ماشین خود حتماً هرگونه ناهمواری، خراش و فرورفتگی را برطرف کنیم. زیرسازی خودرو باعث می‌شود رنگ نهایی، جلوه خوبی داشته باشد؛ زیرا روی سطحی یکدست پیاده می‌شود.

3. محافظت از قطعات خودرو

یکی از دلایل زیرسازی قطعات خودرو، حفظ ساختار آن‌هاست. وقتی خودرو را زیرسازی می‌کنید، باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی و آسیب‌های احتمالی به قطعات خودرو می‌شوید و ماندگاری رنگ را افزایش می‌دهید.

4. ایجاد عایق میان فلز پایه و رنگ

بسیاری از رنگ‌های مورداستفاده برای نقاشی خودرو نباید با فلز پایه خودرو تماس داشته باشند. وقتی سطح را زیرسازی می‌کنید، رنگ خودرو با فلز اصلی تماس پیدا نمی‌کند و باعث آسیب به آن نمی‌شود.

مراحل زیرسازی خودرو

1. ابتدا باید سطح خودرو را به‌خوبی بشویید و تمیز کنید.

2. در این مرحله از زیرسازی خودرو باید هرگونه ناهمواری از بین برود و سطح، یکدست شود. برای این کار می‌توانید از بتونه استفاده کنید. اگر بتونه‌کاری به‌درستی صورت گیرد، قدم بزرگی در زیرسازی و یکدست‌کردن سطح خودرو برداشته‌اید.

3. پس از بتونه‌کاری، نوبت سنباده‌کشی است. شما می‌توانید در این مرحله از زیرسازی رنگ خودرو از سنباده با زبری متوسط کمک بگیرید یا از دستگاه سنباده برقی استفاده کنید. البته برای گوشه‌ها و بخش‌های زاویه‌دار بهتر است سنباده دستی به‌کار ببرید.

نکته: حتماً پس از سنباده‌کشی و صاف‌کردن سطح باید آن را تمیز کنید.

4. اکنون باید آستر بزنید. استفاده از آستر خودرو برای زیرسازی از مهم‌ترین مراحل است. آستر خودرو می‌تواند سطحی مقاوم و رنگ‌پذیر ایجاد کند.

نکته: هنگام استفاده از آستر خودرو حواستان باشد خلل یا ناهمواری روی سطح ایجاد نشود؛ زیرا هرنوع ناهمواری می‌تواند در اجرای رنگ نهایی، اثرگذار باشد و کیفیت کار کم شود.

سخن آخر؛ زیرسازی خودرو، تضمین زیبایی پوشش نهایی!

زیرسازی خودرو از مراحل مهم نقاشی ماشین است. در حقیقت، زیرسازی خودرو در کیفیت نهایی رنگ‌کردن اتومبیل اثر دارد. اگرچه زیرسازی خودرو در نهایت قابل مشاهده نیست، اما آثار آن در ایجاد پوششی حرفه‌ای و یکنواخت مشخص می‌شود.

استفاده از پرایمر نیز در زیرسازی خودرو بسیار اهمیت دارد؛ چراکه مزایای بسیاری در کیفیت رنگ‌کاری و نقاشی ماشین دارد. درپایان، باید اضافه کنیم رعایت موارد و مراحل زیرسازی خودرو از ضروریات یک نقاشی حرفه‌ای و جذاب برای اتومبیل شماست!