راهنمای گام به گام استفاده از آستر خودرو

استفاده از آستر خودرو، بخشی مهم در بیشتر فرایندهای نقاشی محسوب می‌شود و در دنیای رنگ خودرو نیز چگونگی استفاده از آستر بسیار اهمیت دارد! درکل، برای رنگ‌کاری اتومبیل توصیه می‌شود حتماً از پرایمر یا آستر خودرو پیش از اجرای پوشش نهایی استفاده شود.

با ما همراه باشید تا کامل‌ترین راهنمای مرحله‌به‌مرحله استفاده از آستر خودرو را برای دستیابی به پوششی عالی دراختیارتان قرار دهیم.

اهمیت استفاده از پرایمر یا آستر خودرو

در صنعت خودروسازی، اصطلاح آستر خودرو به ماده‌ای شبیه به رنگ اشاره دارد که پیش از پوشش نهایی و روی فلز سنباده‌کاری‌شده اجرا می‌شود. البته پرایمر خودرو شامل پرایمر پلاستیک خودرو هم می‌شود که برای قطعات پلاستیکی اتومبیل کاربرد دارد.

همچون رنگ می‌توان از پرایمر یا آستر خودرو به‌شکل پاششی یا با قلم‌مو استفاده کرد. ممکن است استفاده از پرایمر خودرو غیرضروری به‌نظر برسد، اما اجرای آستر یا پرایمر خودرو به دلایلی مهم است:

  • آستر خودرو قابلیت پرکنندگی خوبی برای جای خراش‌های کوچک دارد.
  • باعث چسبیدن رنگ به سطح فلزی خودرو می‌شود.
  • از پوسته‌پوسته شدن پوشش نهایی جلوگیری می‌کند.
  • اجازه نمی‌دهد زنگ‌زدگی ایجاد شود.

اگر در حال انجام‌دادن هر کاری مربوط به بدنه، تعمیر یا ترمیم خودرو هستید، گاهی باید در برخی موارد از آستر ماشین استفاده کنید. به‌خصوص اگر می‌خواهید در خانه رنگ ماشین خود را تکمیل کنید و به رفع زنگ‌زدگی یا فلز لخت می‌پردازید.

انواع آسترهای خودرو به‌شکل دو جزئی هستند؛ یعنی یک آستر و یک فعال‌کننده باید باهم پیش از استفاده، ترکیب شوند. البته استفاده از آستر خودرو ساده است و فقط باید به دستور روی قوطی شرکت سازنده نیز توجه کنید.

 

انتخاب آستر مناسب خودرو

پیش از شروع استفاده از آستر خودرو باید آستر مناسب خودرو را انتخاب کنید. عواملی مثل نوع رنگ مورداستفاده، جنس سطحی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید و کاربرد وسیله نقلیه را باید درنظر بگیرید. انواع گوناگون از آستر خودرو در دسترس هستند؛ مثل آسترهای اپوکسی و آسترهای اورتان.

توصیه می‌کنیم برای انتخاب آستر خودرو مناسب حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

مراحل نحوه استفاده از آستر خودرو

نحوه آستر زدن بدنه خودرو، روی کیفیت نهایی رنگ اتومبیل شما اثرگذار است. اگر می‌خواهید رنگ خودرو خود را تعویض یا ترمیم کنید، باید در این مرحله دقت لازم را داشته باشید، اما چگونه از آستر خودرو استفاده کنیم تا به بهترین پوشش برسیم؟ فقط کافی است راهنمای زیر را هنگام استفاده از آستر خودرو دنبال کنید:

1. سطح را تمیز کنید

یکی از مراحل مهم در استفاده از آستر خودرو، تمیزکردن سطح موردنظر است. بدنه خودرو را باید به‌خوبی از هرگونه آلودگی تمیز کنید و سنباده بزنید. سنباده‌زدن بدنه خودرو بسیار مهم است و به دقت نیاز دارد. بخش‌های کوچک‌تر را با کاغذ سنباده نرم‌تر و بخش‌های وسیع‌تر را با کاغذ ضخیم‌تر سنباده بکشید.

نکته: از دستگاه‌های الکترونیکی هم می‌توانید برای سنباده‌زدن استفاده کنید.

2. اطراف سطح را با کاغذ بپوشانید

در مرحله دوم از نحوه استفاده از آستر خودرو باید بخش‌هایی از اتومبیل خود را که نمی‌خواهید رنگ کنید با کاغذ یا روزنامه بپوشانید.

3. از آستر خودرو استفاده کنید

هنگام اجرای آستر خودرو باید دستورالعمل‌های سازنده آستر یا پرایمر را رعایت کنید. پیش از استفاده از آستر خودرو باید به‌خوبی آن را مخلوط کنید. از یک تفنگ رنگ یا قلم‌مو کمک بگیرید و ابتدا لایه‌ای نازک از آستر را روی سطح اجرا کنید. سپس لایه بعدی را بزنید.

4. اجازه دهید آستر خودرو خشک شود

وقتی آستر خودرو را اعمال کردید، مطابق دستور روی قوطی شرکت سازنده باید اجازه دهید آستر خشک شود. زمان خشک‌شدن برای اطمینان از چسبیدن درست آستر به سطح و ایجاد پایه‌ای محکم برای رنگ اهمیت دارد. در این مرحله از استفاده از آستر خودرو نباید عجله کنید.

چراکه در طول عمر و دوام رنگ می‌تواند اثرگذار باشد!

5. پوشش اضافی را سنباده بزنید

وقتی پرایمر خشک شد، ممکن است نیاز باشد سطح را به‌آرامی سنباده بزنید. این کار هرگونه ناحیه ناهمواری را از بین می‌برد و سطحی یکدست و صاف برای اجرای رنگ نهایی فراهم می‌کند. ممکن است برای چسبندگی و پوشش بهینه لازم باشد لایه‌های دیگری از پرایمر را روی سطح اجرا کنید.

سخن آخر؛ استفاده از آستر خودرو برای چسبندگی بهتر رنگ!

استفاده از پرایمر یا آستر خودرو به دقت نیاز دارد. در این مقاله به اهمیت استفاده از آستر خودرو و نحوه استفاده از آن پرداختیم. یادتان باشد باید برای هرسطح (فلزی یا پلاستیکی) از آستر مناسب آن استفاده کنید. همچنین، پیش از استفاده از آستر خودرو باید دستور روی قوطی شرکت سازنده مطالعه شود.

با پیروی از راهنمای پیش رو می‌توانید یک رنگ‌کاری بی‌عیب‌ونقص داشته باشید و رنگ خودروی خود را به یک شاهکار تبدیل کنید.