راهنمای بتونه زدن چوب: نحوه استفاده از بتونه چوب چیست؟

بتونه زدن چوب و نحوه استفاده درست بتونه چوب را می‌دانید؟ بتونه چوب برای ترمیم ترک‌خوردگی و خراش درز چوب، منافذ و سایر نواقص مبلمان استفاده می‌شود. تعمیر و ترمیم وسایل چوبی با کمک بتونه چوب از بهترین و به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای نوکردن و محافظت از آن‌هاست.

در این مقاله می‌خواهیم طرز استفاده صحیح از بتونه چوب را با روشی آسان و کاربردی آموزش دهیم.

ابزارهای لازم برای بتونه کاری چوب

  • سنباده
  • بتونه
  • لیسه
  • کاردک
  • سیلر پلی اورتان
  • رنگ
  • تخته

مرحله 1: آماده‌کردن سطح برای بتونه زدن چوب

در اولین مرحله از آموزش نحوه استفاده بتونه چوب باید سطح موردنظر را آماده کنید؛ بنابراین، تکه‌های چوب اضافه یا رنگ‌های پوسته‌پوسته شده باید از سطح کار جدا شوند. لبه‌های تیز در نزدیکی یا بخش آسیب‌دیده را با سنباده صاف کنید. درنهایت، گردوغبار ایجادشده نیز پاک شود.

مرحله 2: اجرای بتونه

در مرحله دوم از نحوه استفاده از بتونه چوب باید از کاردک کمک بگیرید. بتونه‌کاری را از گوشه بخش آسیب‌دیده آغاز کنید. بتونه را داخل بخش‌های باز به‌خوبی فشار دهید.

روی شکاف‌های پرُشده با بتونه بهتر است مقدار بیشتری از بتونه بگذارید؛ چراکه در اثر خشک‌شدن ممکن است مقداری از بتونه دچار انقباض شود و سوراخ‌ها و منافذ به‌طور کامل پر نشوند. بعد می‌توانید میزان اضافی بتونه را با کمک کاردک و به‌آرامی پاک کنید.

بتونه چوب را 2 تا 3 لایه روی بخش‌های آسیب‌دیده بزنید و بین هر لایه حدود 5 تا 10 دقیقه زمان دهید تا کاملاً خشک شود.

مرحله 3: خشک‌شدن بتونه چوب

زمان خشک‌شدن بتونه به میزان بتونه بستگی دارد. ممکن است برای خشک‌شدن بتونه به 15 دقیقه تا 8 ساعت زمان نیاز داشته باشید.

مرحله 4: سنباده‌کاری بتونه چوب

در مرحله پنجم از آموزش نحوه استفاده از بتونه چوب نوبت سنباده‌زدن است. با استفاده از سنباده تلاش کنید ارتفاع سطحی که بتونه زده‌اید با سایر بخش‌های چوب یکی کنید تا هیچ‌گونه پستی و بلندی روی سطح چوب وجود نداشته باشد.

مرحله 5: اجرای رنگ روی بتونه

در مرحله پنجم نحوه استفاده از بتونه چوب تلاش کنید بخش ترمیم‌شده قابل تشخیص نباشد. اگر زمینه چوب ترمیم‌شده به رنگ سفید است، با تغییر سایه رنگ بخش بتونه‌شده می‌توانید زمینه سطح را همرنگ کنید. بخش‌هایی از چوب که رنگ شفاف stain دارند، کمی سخت است!

در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم روی تکه اضافی چوب از رنگ بزنید و اجازه دهید خشک شود. اگر همان رنگ چوب ترمیم‌شده بود، روی آن اعمال کنید.

جایگزین بتونه چوب

شما می‌توانید از خاک سنباده و چسب چوب هم استفاده کنید و بتونه بسازید. کافی است برای ساخت بتونه چوب با خاک اره، خاک اره ایجادشده از سنباد‌ه‌کشی چوب را با چسب چوب مخلوط کنید. این ترکیب به بتونه چوب شباهت دارد و مانند بتونه عمل می‌کند.

انواع چسب اپوکسی 2 جزئی و خمیر درزگیر چوب هم انتخابی مناسب برای پر کردن سوراخ‌ها و درزهای چوب است.

کلام پایانی؛ استفاده از بتونه برای ترمیم و نوکردن وسایل چوبی!

نحوه استفاده از بتونه چوب را در این مقاله بررسی کردیم. با دنبال‌کردن مراحل بتونه‌کاری چوب می‌توانید به‌راحتی در منزل، وسایل چوبی خود را بتونه کنید. بتونه از محصولات کاربردی برای پر کردن شکاف‌ها و درزهای چوب و نوکردن وسایل چوبی به‌شمار می‌رود.

آیا شما هم از بتونه چوب برای ترمیم مبلمان خانه خود استفاده کرده‌اید؟