روش های کاربردی از بین بردن زنگ‌ زدگی فلزات

زمانی که سطحی فلزی مرطوب می‌شود و آب به آن راه پیدا می‌کند؛ فرایند اکسیداسیون آغاز شده و به زنگ زدگی ختم می‌شود! زنگ زدگی ابزارآلات فلزی خطرناک نیست، ولی به‌راحتی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد؛ چراکه زنگ زدگی علاوه بر ایجاد تغییرات ظاهری، عملکرد ابزارها را هم دچار مشکل می‌کند.  قیچی باغبانی خود را به یاد بیاورید که به‌سختی باز و بسته می‌شود؛ چون زنگ زده است.

اما آیا روشی برای از بین بردن زنگ زدنی فلزات وجود دارد؟ بله با راهکارهای خاصی می‌توان زنگ زدگی را از سطوح فلزی پاک کرد! در این مقاله روش‌های مؤثر در از بین بردن زنگ زدگی روی فلزات را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

از بین بردن زنگ زدگی فلز و آهن در منزل

روش‌های مؤثر برای از بردن زنگ زدگی آهن و همینطور دیگر فلزات را براساس آزمایش‌ها و بررسی‌های علمی جمع‌آوری کرده‌ایم که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با جوش شیرین

اغلب در خانه همه افراد جوش شیرین پیدا می‌شود. این ماده در از بین بردن رنگ زدگی آهن مؤثر است! راهنمای زیر استفاده از جوش شیرین در حذف زنگ زدگی فلزات را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله آموزش می‌دهد:

1. ابزار فلزی موردنظرتان را شستشو دهید و سپس خشک کنید.

2. تمام بخش‌های زنگ زده را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید 1 ساعت بماند.

3. سپس با استفاده از برسی فلزی قسمت‌های زنگ زده را بشویید تا زنگ زدگی فلز کاملا از بین برود.

4. درآخر، ابزارتان را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با سرکه

سرکه سفید ماده‌ای به‌شدت اسیدی است و می‌تواند پاک‌کننده‌ای مؤثر باشد! همین خاصیت، سرکه سفید را به یکی از روش‌های کاربردی از بین بردن زنگ زدگی آهن تبدیل کرده است. برای به‌کار بردن سرکه و حذف زنگ زدگی آهن می‌توانید راهنمای زیر را دنبال کنید:

1. وسیله فلزی و زنگ زده خود را در سرکه سفید فرو کنید و اجازه دهید یک شب بماند. (لازم نیست تمام ابزار را در سرکه خیس کنید؛ پوشاندن بخش‌های زنگ‌زده ابزار کفایت می‌کند.)

2. روز بعد با کمک یک برس فلزی یا فولادی، زنگ زدگی را پاک کنید.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با اسپری زنگ‌بر و روان کننده

استفاده از اسپری زنگ‌بر ساده‌ترین و مؤثرترین راهکار برای از بین بردن زنگ زدگی است و نتیجه‌ای تضمین‌شده دارد. پیشنهاد ما به شما اسپری زنگ بر هافمن تولیدشده توسط شرکت اطلس فام سهند است. اسپری زنگ‌بر را با توجه به راهنمای زیر استفاده کنید:

  1. اسپری زنگ‌بر را به‌خوبی تکان دهید.
  2. از فاصله نزدیک زنگ‌بر را روی بخش‌های زنگ‌زده اسپری کنید. (توصیه می‌کنیم در مکانی از اسپری استفاده کنید که تهویه مناسب دارد.)
  3. سپس با یک برس فلزی زنگ‌زدگی‌ها را پاک کنید.

نکته: در دمای زیر 5 درجه از اسپری استفاده نکنید.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با صابون ظرف و سیب‌زمینی

شاید عجیب به‌نظر برسد اما این روش هم می‌تواند زنگ زدگی فلز را از بین ببرد؛ البته ناگفته نماند که بیشتر برای لکه‌های زنگ‌زده سطحی و کوچک مناسب است. این روش ساده به‌نظر می‌رسد، ولی باید روی سینک ظرفشویی یا جایی خارج از منزل انجام شود تا محیط اطراف را کثیف نکند؛ برای این کار راهنمای زیر را دنبال کنید:

1. سیب‌زمینی را از وسط دو نیم کنید و صابون یا مایع ظرفشویی را روی قسمت باز سیب‌زمینی بریزید.

2. اکنون از سیب‌زمینی مثل پد تمیزکننده استفاده کنید و روی زنگ‌زدگی‌ها بکشید.

از بین بردن زنگ زدگی فلز با اسید سیتریک

اسید سیتریک ماده‌ای مؤثر در از بین بردن زنگ زدگی سطوح فلزی است. بهتر از این روش را به‌صورت مکرر استفاده نکنید، چراکه ممکن است علاوه بر زنگ‌زدگی به سایر خواص، مواد و ماهیت فلز آسیب برساند. با این‌حال برای از بین بردن زنگ زدگی با اسید سیتریک می‌توانید راهنمای زیر را به کار ببرید:

1. کمی آب جوش در یک کاسه بریزید.

2. 2 تا 3 قاشق غذاخوری از اسید سیتریک در آب بریزید.

3. ابزار زنگ زده را در محلول آب و اسید سیتریک قرار دهید.

4. بعد از یک شب آن را خارج کنید و با برس فلزی پاک کنید.

5. درنهایت، با آب بشویید و با کمک حوله خشک کنید.

نکته: یادتان باشد اسید سیتریک، رنگ را از بین می‌برد!

از بین بردن زنگ زدگی آهن با نمک و لیمو

این روش خانگی از بین بردن زنگ زدگی آهن هم برای لکه‌های زنگ‌زده کوچک‌تر و سطحی مثل زنگ‌زدگی چاقوی آشپزخانه مناسب است؛ برای اینکار:

1. مقداری نمک و آب لیمو را باهم ترکیب کنید و روی بخش زنگ‌زده فلز قرار دهید.

2. باید این ترکیب تا 10 دقیقه روی قسمت زنگ زده باقی بماند.

3. پس از 30 دقیقه با برس بشویید و آبکشی کنید.

4. اگر هنوز زنگ زدگی از بین نرفته است، مراحل را دوباره تکرار کنید و این بار اجازه دهید 1 ساعت ترکیب لیمو و نمک روی فلز باقی بماند.

 

روش های از بین بردن زنگ زدگی آهن در صنعت

شیوه‌هایی مثل اسیدشوئی، استفاده از سنباده، واترجت، برس سیمی، اسید سیتریک، لیززنی، شات بلاست، سندبلاست و راهکارهای سنتی مثل استفاده از جوش شیرین و سرکه سفید در کنار اسپری زنگ‌بر از مهم‌ترین ترفندهای حذف زنگ زدگی از روی آهن در صنعت است.

سخن آخر؛ اسپری زنگ بر، روشی ساده و مؤثر برای از بین بردن زنگ زدگی!

دراین مقاله مؤثرترین و ساده‌ترین روش‌های از بین بردن زنگ زدگی آهن را بررسی کردیم. در میان این روش‌ها، استفاده از اسپری روان‌کننده و زنگ‌بر ساده‌تر است. شما می‌توانید با توجه به میزان زنگ زدگی فلز موردنظر خود از یک راهکار استفاده کنید و به‌سادگی زنگ روی فلزات را از بین ببرید. شما از چه روشی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات یا سطوح فلزی استفاده می‌کنید؟