از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره با 7 روش مؤثر!

از بین بردن زنگ زدگی پیج و مهره ها چگونه امکان‌پذیر است؟ با گذشت زمان امکان دارد پیچ و مهره ها دچار خوردگی شوند و جدا و باز کردن آن‌ها مشکل باشد! بست‌های زنگ‌زده علاوه بر تغییر ظاهر سازه‌ها باعث به‌خطر افتادن یکپارچگی و عملکرد آن‌ها می‌شود.

خوشبختانه چندین روش مؤثر برای از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها و بازگرداندن آن‌ها و شکل اولیه وجود دارد. درادامه، به بررسی چند تکنیک آزمایش‌شده برای مقابله با بست‌های زنگ زده می‌پردازیم.

1. استفاده از اسپری روان کننده؛ راهکاری ساده و مؤثر!

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها استفاده از اسپری روان کننده (WD-40) است. با کمک اسپری روان کننده می‌توانید هرنوع زنگ زدگی را از روی پیچ و مهره ها از بین ببرید. فقط کافی است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا قوطی اسپری روان کننده را به‌خوبی تکان دهید.
  • نی روی اسپری را به سری اسپری وصل کنید.
  • اکنون باید محتویات اسپری از فاصله نزدیک روی پیچ و مهره های زنگ زده اسپری شود.

نکته: به میزانی از اسپری روان کننده روی قطعات زنگ زده اسپری کنید که در آن‌ها نفوذ کند.

2. سنباده‌زدن؛ روشی زمان‌بر برای از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره

یکی دیگر از روش‌ها برای از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها به‌کار بردن سنباده است. ابتدا باید اتصالات را باز کنید. سپس با کمک سنباده زنگ زدگی پیچ و مهره ها را از بین ببرید. این روش کم‌هزینه اما زمان‌بر است. همچنین، برای به‌کار بردن دوباره اتصالات باید آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

3. استفاده از هیدروژن پراکسید؛ محلولی برای حذف زنگ زدگی!

یکی دیگر از شیوه‌های از بین بردن زنگ زدگی اتصالات و پیچ و مهره ها به‌کار بردن پراکسید هیدروژن است. شما می‌توانید با کمک یک برس سیمی و محلول پراکسید هیدروژن زنگ زدگی ها را از بین ببرید. محلول پراکسید هیدروژن را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

  4. خیساندن در سرکه

ماهیت اسیدی سرکه مانند ضدزنگ عمل می‌کند. شما می‌توانید زنگ زدگی پیچ و مهره ها را با خیساندن آن‌ها در سرکه نیز از بین ببرید. اجازه دهید پیچ و مهره های زنگ زده برای یک شبانه‌روز یا چند ساعت در سرکه بمانند. سپس با یک برس سیمی آن‌ها را بشویید و خشک کنید.

5. حرارت‌دادن

گرما باعث انبساط فلز می‌شود و سرما آن را منقبض می‌کند. با اعمال سرما و گرما به پیچ و مهره ها و اتصالات زنگ زده می‌توانید پیوند بین فلز و زنگ را از بین ببرید. شما می‌توانید از یک مشعل پروپان استفاده کنید. حرارت و سرما دادن به پیچ و مهره ها باید به‌میزانی تکرار شود که چسبندگی زنگ از روی پیچ و مهره ها از بین برود.

سپس به‌سرعت با اسپری روغن و آب پاک کنید.

6. استفاده از الکترولیز

الکترولیز با عبور جریان الکتریکی باعث زدودن زنگ از روی پیچ و مهره ها می‌شود. پیچ و مهره ها را در محلول الکترولیت ملایم مثل جوش شیرین و آب غوطه‌ور کنید و جریان الکتریکی را عبور دهید. جریان می‌تواند زنگ را حل کند و زنگ زدگی پیچ و مهره ها را از بین ببرد.

7. سایش مکانیکی

یکی از راه‌های از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها استفاده از روش سایش مکانیکی است. اغلب برای رفع زنگ زدگی بسیار سخت از سایش مکانیکی استفاده می‌شود. سایش مکانیکی شامل به‌کار بردن ابزارهایی مثل برس‌های سیمی و کاغذ سنباده است.

همچنین، در این روش از پشم فولادی هم برای از بین بردن زنگ زدگی استفاده می‌شود. اگرچه روشی مؤثر است، به زمان‌ زیادی نیاز دارد.

سخن آخر؛ از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها با اسپری روان کننده!

از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها، کاری زمان‌بر است، اما شما می‌توانید ساده‌تر این کار را انجام دهید! با استفاده از اسپری روان کننده به‌راحتی می‌توانید زنگ زدگی را به‌سرعت از روی سطوح پیچ و مهره پاک کنید! اما روش‌های مثل سایش مکانیکی یا حرارت‌دادن می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد!

شما کدام روش را برای از بین بردن زنگ زدگی پیچ و مهره ها استفاده می‌کنید؟