برای چسباندن فوم از چه چسب هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

چسب‌ مناسب برای چسباندن فوم را می‌شناسید؟ فوم ماده‌ای همه‌کاره است که اغلب در ساخت‌وساز، صنایع دستی و لوازم خانگی استفاده می‌شود. باوجوداین، وقتی صحبت از چسباندن فوم به سطوح گوناگون می‌شود، انتخاب بهترین چسب و چسب مناسب فوم برای اطمینان از دوام و چسبیدن درست بسیار مهم است!

در این مقاله می‌خواهیم انواع چسب‌های مناسب چسباندن فوم را با توجه به کاربرد آن‌ها بررسی کنیم.

بررسی بهترین چسب ها برای چسباندن فوم

مواد فوم در انواع گوناگون فوم پلی‌اورتان، پلی‌استایرن منبسط‌شده (EPS) و پلی‌استایرن اکسترودشده (XPS) تولید می‌شود. هرکدام از انواع فوم دارای ویژگی‌ها و خواص گوناگون هستند. هنگام انتخاب چسب مناسب فوم باید عوامل مختلفی مثل نوع فوم و سطح موردنظر برای چسباندن فوم را درنظر بگیرید.

انواع بهترین چسب فوم

1. چسب اسپری فوم

چسب‌های اسپری به‌دلیل ایجاد پوشش یکنواخت و سهولت اجرا برای چسباندن فوم محبوب هستند. این چسب‌های مناسب چسباندن فوم در قوطی‌های آئروسل عرضه می‌شوند و در فرمول‌های مختلف و قدرت کارکرد گوناگون برای چسباندن فوم موجود هستند.

البته توجه به کیفیت چسب اسپری فوم در نتیجه نهایی و دوام کارتان اثرگذار است. اگر کیفیت چسب و سرعت‌بخشیدن به کار برایتان اهمیت دارد، می‌توانید از چسب اسپری فوم واکو برای چسباندن فوم استفاده کنید. چسب اسپری واکو برای سطوح مختلف شیشه، فلز، چوب، پارچه و پلاستیک مناسب است.

همچنین، اگر به دنبال چسب مناسب برای چسباندن اسفنج هستید، چسب واکو را پیشنهاد می‌کنیم. چسب اسپری واکو از چسب‌های پرطرفدار به‌شمار می‌رود؛ زیرا

  • استحکام بسیار خوبی در چسبندگی دارد!
  • غیرقابل اشتعال است
  • قدرت چسبندگی زیادی دارد
  • از جنس رزین آکریلیک تولید می‌شود
  • کیفیت خیلی خوبی دارد
  • روی سطح به‌سرعت خشک می‌شود

نحوه استفاده از چسب اسپری فوم واکو

  • ابتدا سطح موردنظر را از آلودگی‌ها پاک کنید.
  • چند ثانیه قوطی اسپری چسب را تکان دهید تا محتویات درون چسب به‌خوبی باهم مخلوط شود.
  • چسب را با فاصله 20 سانتی‌متری و به‌طور عمودی روی سطح موردنظر اسپری کنید.
  • 25 ثانیه صبر کنید، سپس فوم را روی چسب بچسبانید.

نکته: هنگام استفاده از چسب اسپری فوم مهم است از تهویه محیط مطمئن شوید و دستورالعمل سازنده چسب را مطالعه کنید.

2. چسب تماسی (Contact Cement)

این نوع چسب فوم از چسب‌های قوی و بر پایه لاستیک است که باعث چسبیدن فوم به سطوح می‌شود. از این چسب فوم می‌توانید برای سطوح مختلف مثل پلاستیک، فلز و چوب استفاده کنید. البته به‌کار بردن چسب تماسی به دقت زیادی نیاز دارد.

همچنین، مهم است چسب تماسی را به‌شکل یکنواخت روی سطح و فوم بمالید.

3. چسب داغ

این نوع از چسب فوم با کمک تفنگ چسب روی سطح پخش می‌شود، نوعی چسب همه‌کاره است که فوم را به سطوح مختلف می‌چسباند. چسب داغ ممکن است برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نباشد؛ چراکه ممکن است به‌تدریج شکننده شود. این نوع چسب فوم برای چسباندن سریع در صنایع دستی، تعمیرات جزئی و نمونه‌سازی کاربرد دارد.

 

4. چسب پلی‌اورتان

این نوع چسب فوم با ویژگی‌های چسبندگی قوی و ضدآب‌بودن شناخته می‌شود و برای چسباندن فوم به سطوح غیرمتخلخل به‌کار می‌رود. چسب پلی‌اورتان برای موارد خارج از منزل و موقعیت‌های نیازمند مقاومت در برابر آب کاربرد دارد. یادتان باشد چسب پلی‌اورتان در زمان خشک‌شدن منبسط می‌شود.

بنابراین، برای جلوگیری از فشرده‌شدن و انبساط بیش‌ازحد چسب پلی‌اورتان باید در مقدار کم از آن استفاده کرد .

 

کلام پایانی؛ اسپری چسب فوم از بهترین چسب‌های فوم!

بهترین چسب‌های مناسب فوم را در این مقاله بررسی کردیم. انتخاب چسب مناسب فوم برای دستیابی به چسبندگی بادوام و اتصال قوی فوم به سطوح مختلف ضروری است. الزامات پروژه خود را درنظر بگیرید، ازجمله کاربرد موردنظر و نوع فوم. با انتخاب چسب مناسب فوم و توجه به دستورالعمل‌های سازنده می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.