پرایمر رنگ چیست و کاربرد پرایمر رنگ در نقاشی ساختمان!

پرایمر رنگ چیست و چرا استفاده از آن اهمیت دارد؟ شاید به‌کار بردن پرایمر یا آستر رنگ در فرایند رنگ‌آمیزی، یک مرحله اضافی بهنظر برسد، اما مزایای آن بسیار زیاد است! پرایمر رنگ را مانند یک پوشش پایه درنظر بگیرید که اساس و پایه یک رنگ بی‌نقص و بی‌عیب را فراهم می‌کند!

در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که پرایمر رنگ و آستر رنگ چیست و کاربرد، انواع، نحوه اجرا و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

پرایمر رنگ چیست؟

پرایمر رنگ (لایه آستر) از مقدمات شروع رنگ‌آمیزی سطوح است؛ به‌بیان‌دیگر، نخستین لایه‌ای محسوب می‌شود که پیش از رنگ‌کاری روی سطح اجرا می‌کنند. پرایمر رنگ، نوعی رنگ چسبنده و درعین‌حال شفاف است که روی سطوح اجرا می‌شود تا لایه اصلی روی آن بچسبد.

درکل، فرقی ندارد پروژه رنگ‌کاری شما به دیوار آجری مربوط باشد یا سطح فلزی یا چوبی، در هر حالت باید از پرایمر یا لایه آستر برای لایه اول استفاده کنید. در حقیقت، پرایمر رنگ یا همان لایه آستر، لایه‌ اولیه است که قبل از رنگ‌آمیزی هر چیزی روی آن اعمال می‌شود.

اگر بدون استفاده از آستر، سطحی را رنگ بزنید، به چند لایه نیاز دارید و نتیجه نهایی هم به‌خوبی اجرای رنگ روی پرایمر نیست! از محافظت از رنگتان در برابر سایش در طول سال‌ها گرفته تا کاهش لایه‌های رنگ‌آمیزی، اجرای پرایمر رنگ، در درازمدت کارتان را آسان می‌کند!

مهم نیست تا چه میزان مهارت دارید، استفاده از پرایمر رنگ کمک می‌کند ظاهری حرفه‌ای‌تر روی سطوح ایجاد کنید!

 

پرایمر رنگ چه کاری انجام می‌دهد؟ (نحوه کار پرایمر رنگ)

  • نواقصی مثل بخش‌هایی از دیوار را که ترک یا آسیب سطحی دارد و باید تعمیر شود، می‌توانید با پرایمر رنگ بپوشانید.
  • کاربرد پرایمر رنگ در نقاشی ساختمان، ایجاد سطحی یکنواخت برای چسبیدن و قرارگرفتن رنگ روی سطح دیوار است.
  • یک پایه صاف و یکنواخت برای اجرای رنگ، بدون درز و صاف به‌وجود می‌آورد؛ در نتیجه، می‌توانید کار را در لایه‌های کمتری اجرا کنید.
  • پرایمر رنگ با خنثی‌کردن رنگ سطوح، به قرارگرفتن هرچه بهتر و درخشان‌تر رنگ جدید کمک می‌کند.

  در ادامه به بررسی انواع پرایمر رنگ می‌پردازیم.

آستر رنگ یا پرایمر خودرو چیست؟

پرایمر رنگ خودرو در حقیقیت، همان لایه محافظ رنگ در مقابل پوسیدگی و خوردگی است که پیش از رنگ‌پاشی به بدنه اتومبیل می‌سابند. این کار باعث دوام و چسبندگی لایه بالاتر روی بدنه خودرو می‌شود.

پرایمر ساختمانی چیست؟

آسترها یا پرایمر ساختمانی نوعی از محصولات بر پایه انواع رزین، قیر، حلال‌ها و افزودنی‌های گوناگون است که بافتی مایع دارد. پرایمر ساختمانی با کمک غلتک، قلم رنگ و اسپری روی سطوح اجرا می‌شود و پوششی ضدزنگ و ضدرطوبت ایجاد می‌کند.

کاربرد پرایمر ساختمانی

از انواع گوناگون پرایمر ساختمانی برای اسکلت فلزی ساختمان، تانک ذخیره آب، عایق‌کردن سطوح بتونی، لوله‌های فلزی فاضلاب، صفحه ستون‌ها، آب آشامیدنی و نفت و گاز استفاده می‌شود. همچنین، پرایمرهای ساختمانی برای ایجاد پوشش زیرین برای لایه عایق رطوبتی و پیش‌ساخته بام به‌کار می‌رود.

البته این کار برای ایجاد چسبندگی صورت می‌گیرد.

انواع پرایمر ساختمانی

پرایمر ساختمانی با توجه به دو ویژگی، کاربرد و نوع حلال دسته‌بندی می‌شوند. پرایمر ساختمانی براساس نوع حلال به 3 دسته پایه حلال، پایه آب و بدون حلال تقسیم می‌شود و با توجه به کاربرد به دسته‌های آنتی‌استاتیک، پرایمر رنگ، پرایمر ضدرطوبت و پرایمر بتن تقسیم می‌شود.

در ادامه برخی از انواع پرکاربرد پرایمر ساختمان را بررسی می‌کنیم.

پرایمر ساختمانی پلی اورتان

در ساختار این نوع پرایمر رنگ ساختمانی، از حلال‌های شیمیایی استفاده می‌شود که در نفوذ بهتر پرایمر اثرگذار هستند. نقش مهم پرایمرهای پلی‌اورتان، افزایش قدرت چسبندگی در رنگ‌های بالاتر است. نحوه اجرای این نوع پرایمر رنگ بسیار آسان است و برای پیاده‌سازی پرایمر پلی‌اورتان فقط به اسپری، غلتک یا قلم‌مو نیاز دارید.

کاربرد پرایمر رنگ پلی‌اورتان

این نوع پرایمر رنگ برای سطوح چوبی، بتنی و حتی فولادی مناسب است. در پروژه‌هایی که محصولات دو جزئی مثل هاردنر و رزین دارند، پرایمر پلی‌اورتان، بهترین عملکرد را دارد.

پرایمر ساختمانی مناسب سطوح بتنی

ازآنجاکه سطوح بتنی نوعی از ترکیبات سیمانی را دارد، به‌تدریج دچار تخریب و خوردگی می‌شود. شاید برخی از سطوح بتنی را مشاهده کرده باشید که هنوز رنگ‌آمیزی نشده‌اند و به‌شکل ناحیه‌ای دارای تخریب یا سوراخ هستند. این اتفاق به‌علت استفاده‌نکردن از پوشش‌هایی مثل کفپوش اپوکسی است.

پرایمرهای مخصوص بتن بسیار متنوع هستند. چند نمونه رایج از پرایمرهای رنگ مناسب بتن شامل پرایمرهای اپوکسی، پرایمرهای قیری، پرایمرهای خودترازشونده سیمانی و پرایمرهای پلیمری-اپوکسی می‌شود.

مزایای پرایمر ساختمانی

  • اگر پرایمر ساختمانی به‌طور اصولی و درست استفاده شود، نتیجه و کیفیت رنگ‌آمیزی بهتر می‌شود.
  • پرایمر رنگ یا آستر رنگ می‌تواند شرایطی فراهم کند که رنگ‌های نهایی به‌خوبی روی سطوح قرار گیرند.
  • اگرچه قیمت پرایمر رنگ مناسب است، اما می‌تواند باعث کاهش میزان رنگ‌های بالاتر یا نهایی شود.
  • پرایمر ساختمانی، قدرت و استحکام لایه‌های بالاتر رنگ را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود رنگ به نگهداری و تعمیر کمتری نیاز داشته باشد.
  • پرایمر رنگ می‌تواند ترک‌های سطحی و ریز را پوشش دهد و اصلاح کند و سطحی یکدست و صاف را بعد از اجرای کامل ایجاد کند.
  • پرایمر رنگ باعث خشک‌شدن سریع رنگ‌های بالاتر می‌شود.

پرایمر رنگ آلکیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع پرایمر، لایه‌ای برای محافظت از سطح رنگ‌آمیزی‌شده در مقابل نفوذ رطوبت، جلوگیری از زنگ‌زدگی فولاد و فرورفتن رنگ است. اگر پرایمر الکیدی را روی چوب پیاده کنید، از رشد کپک و خوردگی جلوگیری می‌کند. البته آلکیدها به‌شکل رزین تولید می‌شوند.

 آلکیدها در صنعت رنگ و رزین مانند ساخت رنگ‌های روغنی و هواخشک به‌کار می‌روند و در ساختمان‌ها کاربرد دارند. در تولید این رزین‌ها، ترکیبات اولیه مثل روغن‌ها، پلی‌ال‌ها و اسیدهای چندظرفیتی استفاده می‌شود. آلکیدها براساس میزان اسیدهای چرب و روغن به‌کار رفته در ساختارشان، 3 نوع هستند:

  • بلندروغن
  • متوسط روغن
  • کوتاه‌روغن

پرایمر رنگ آلکیدی با نام پرایمر رنگ روغنی هم معروف است و با عنوان ضدزنگ آلکیدی نیز شناخته می‌شود. این نوع پرایمر رنگ بر پایه رزین‌های الکیدی لانگ اویل (Long-Oil Alkyd Resins) است و با استفاده از بهترین پیگمنت‌های ضدخوردگی اکسید آهن تولید می‌شود.

این پرایمر رنگ اغلب برای حفاظت از سطوح فلزی در برابر زنگ‌زدگی کاربرد دارد. در دنیای امروز، استفاده از پرایمر رنگ آلکیدی بسیار ضروری است؛ چراکه از زنگ‌زدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلات در سازه‌های فلزی، جلوگیری می‌کند و باعث پیشگیری از خسارت به تأسیسات می‌شود.

نحوه استفاده از پرایمر رنگ چگونه است؟

در نحوه اجرای پرایمر رنگ باید بگوییم پرایمر باید در دمای بیشتر از 5+ درجه و با غلتک یا فرچه به‌طور یکنواخت روی سطوح اجرا شود. مدت‌زمان خشک‌شدن پرایمر باتوجه به شرایط آب‌وهوایی حدود 2 تا 3 ساعت است. هر 1 کیلو پرایمر را می‌توانید برای ایجاد پوشش روی سطح 6 تا 8 متری در یک لایه اعمال کنید.

البته براساس سطح زیر کار، مکش آن و میزان آب افزوده، متفاوت است.

 

سخن آخر؛ پرایمر رنگ، محصولی برای رنگ‌آمیزی حرفه‌ای سطوح!

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که پرایمر رنگ چیست؟ آیا هنوز درباره استفاده از پرایمر سردرگم هستید؟ اگر نقاشی ساختمان و رنگ‌آمیزی هر سطحی را شروع کرده‌اید و می‌خواهید بهترین نتیجه ‌و پایان را تضمین کنید، توصیه می‌کنیم حتماً از پرایمر یا آستر رنگ استفاده کنید!