چگونه رنگ اکریلیک را از روی سطوح پاک کنیم؟

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی فرش یا سطوح دیگر با روش‌های ساده امکان‌پذیر است؛ بنابراین، نگران نباشید! ممکن است روی لباس، فرش و میز چوبی موردعلاقه‌تان رنگ اکریلیک ریخته باشد و به یک اثر هنری جدید و تصادفی تبدیل شده باشند؛ در نتیجه، به فکر افتاده‌ باشید این اثر هنری را پاک کنید!

پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه این مقاله ادامه دهید؛ چراکه قصد داریم راه‌های آسان و مؤثر برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سطوح مختلف را دراختیارتان قرار دهیم.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی فرش

نترسید! ما دقیقاً می‌دانیم چگونه لکه رنگ اکریلیک را از روی فرش پاک کنیم! پیش از پاک کردن لکه از روی فرش باید حواستان باشد، لکه را از بیرون به سمت داخل پاک کنید و این کار را با حوصله و دقت انجام دهید تا لکه رنگ به اطراف پخش نشود و فرش آسیب نبیند.

می‌توانید از مخلوط سرکه و آب یا مایع ظرفشویی یا لباسشویی با آب داغ استفاده کنید. از یک اسفنج نرم کمک بگیرید و ترکیب پاک‌کننده را روی لکه رنگ اکریلیک بکشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه پاک شود. سپس با پارچه میکروفایبر  آغشته به آب تمیز روی فرش بکشید تا روی فرش از مواد شوینده، چیزی باقی نماند.

سپس با حوله خشک تلاش کنید رطوبت فرش را تا حد ممکن بگیرید. باقی‌ماندن رطوبت اضافی روی فرش می‌تواند باعث کپک‌زدن فرش شود.

 

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی پوست

کمی روغن بچه روی لکه رنگ اکریلیک فشار دهید، سپس با ماساژ تلاش کنید، رنگ اکریلیک خشک شده را از روی پوست پاک کنید. روغن بچه حلال رنگ اکریلیک خشک شده از روی پوست است؛ بنابراین، به‌خصوص اگر با یک لکه سرسخت مواجه هستید، از روغن بچه برای پاک‌کردن آن کمک بگیرید.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب

اگر مشاهده کردید رنگ اکریلیک روی سرامیک یا چوب ریخته است، برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب و سرامیک ابتدا سراغ کاردک بروید. با کمک کاردک تلاش کنید رنگ اکریلیک را از روی سطح بتراشید. البته باید با حوصله این کار را انجام دهید.

بی‌دقتی در این مرحله از پاک کردن رنگ می‌تواند به چوب یا سرامیک آسیب برساند. پس از آنکه رنگ خشک‌شده را با کاردک جدا کردید، رنگ باقی‌مانده را با کمک الکل یا استون پاک کنید. سپس با دستمال شیشه پاک‌کن یا دستمال نخی روی سطح بکشید و سطح را تمیز کنید.

اگر رنگ اکریلیک با این روش از روی چوب یا سرامیک پاک نشد، بهتر است محلول مناسب پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب و سرامیک را امتحان کنید. این محلول قدرتمند با نام «متیلن کلراید» معروف است. هنگام استفاده از این محلول باید دستکش، ماسک و محافظ چشم استفاده کنید.

محلول متیلن کلراید بویی نامطبوع دارد و استنشاق آن می‌تواند برای سیستم تنفسی شما مشکل ایجاد کند؛ بنابراین، هنگام استفاده از آن برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب حتماً شرایط تهویه مناسب را نیز فراهم کنید.

 

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی پارچه

ایزوپروپیل الکل (Isopropyl alcohol) از بهترین پاک‌کننده‌ها برای از بین بردن رنگ اکریلیک خشک شده از روی پارچه است. اگرچه از سایر پاک‌کننده‌های رنگ اکریلیک مانند استون، آمونیاک یا تینر برای حل‌کردن رنگ اکریلیک می‌توان استفاده کرد، بهتر است بدانید این پاک‌کننده‌ها برای سطوح سخت مناسب هستند و برای منسوجات توصیه می‌شود از ایزوپروپیل الکل استفاده شود.

نکته: مهم‌ترین نکته‌ای که درباره پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس یا پارچه باید بدانید این است که وقتی لکه‌های رنگ اکریلیک هنوز خیس هستند، به‌آسانی پاک می‌شوند، اما بعد از خشک‌شدن رنگ، پاک کردن رنگ اکریلیک بسیار دشوار است. در صورت امکان، به‌محض اینکه لکه رنگ اکریلیک را مشاهده کردید، با آب سرد بشویید و پاک کنید.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی قلمو

1. ابتدا رنگ اضافی را با یک پارچه از روی قلمو پاک کنید.

2. برس قلم‌مو را با آب ولرم شستشو دهید.

3. در ترکیبی از آب و صابون، قلمو را بچرخانید.

4. قلمو را در آب تمیز قرار دهید و بچرخانید تا کاملاً رنگ پاک شود.

5. وقتی رنگ اکریلیک قلمو پاک شد، کمی سر قلمو را بین پارچه فشار دهید تا آب اضافی آن را بگیرید. سپس در جایی قرار دهید تا خشک شود.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سنگ

اگر رنگ اکریلیک روی سطوح سنگی ریخته است، از سمباده، تیغ، کاتر و سیم ظرفشویی می‌توانید کمک بگیرید. این روش برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب هم مناسب است، اما باید حواستان باشد که سطح چوب آسیب نبیند. این کار را باید با حوصله انجام دهید.

سخن آخر؛ رنگ اکریلیک را چگونه پاک کنیم؟

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سطوح را با راهکارهای ساده در این مقاله بررسی کردیم. شما می‌توانید با توجه به نوع سطح رنگی، از روش‌های پیش رو یکی را انتخاب کنید و رنگ اکریلیک ایجادشده روی سطوح را از بین ببرید. شما از چه روشی برای پاک کردن رنگ اکریلیک استفاده می‌کنید؟