راهکارهای پاك كردن رنگ از روی ماشين: بهترین و مطمئن ترین روش کدام است؟

پاک کردن رنگ از روی ماشین را در چند گام ساده می‌توانید انجام دهید. اگر ماشین دارید، می‌دانید که مراقبت از رنگ بدنهٔ ماشین چقدر اهمیت دارد. هماهنگی رنگ خودرو باعث می‌شود خودروی شما در سال‌های آینده نیز جدید به‌نظر برسد. توصیه می‌کنیم این راهنمای سریع نحوه پاک کردن رنگ از روی ماشین را بررسی کنید.

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پاک کردن رنگ از روی ماشین کدام است؟

اگر می‌خواهید روشی مطمئن را برای پاک کردن رنگ از روی خودرو انتخاب کنید، ابتدا باید میزان سختی رنگ را بررسی کنید. اگر با انگشت به‌راحتی پاک می‌شود، آب و صابون بهترین گزینه برای پاک کردن رنگ است. اگر لکهٔ رنگ سفت و سخت بود، از روش‌های دیگر استفاده کنید.

 اما ابتدا بخش بسیار کوچکی را پاک کنید تا مطمئن شوید روش انتخابی شما بهترین شیوه برای پاک کردن رنگ از روی ماشین است. همچنین، این کار به حوصله و دقت نیاز دارد. عجله‌کردن یا فشار زیاد روی لکه ممکن است به بدنهٔ خودرو آسیب برساند. در ادامه، انواع شیوه‌های کاربردی برای پاک کردن رنگ از روی ماشین را بررسی می‌کنیم.

راهنمای پاک کردن رنگ از روی ماشین

ابتدا انگشت خود را روی رنگ بکشید. اگر به‌سادگی جدا شد، بهتر است از آب و صابون برای پاک کردن رنگ روی ماشین استفاده کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

آب و صابون را باهم ترکیب کنید

ابتدا سطلی تمیز بردارید. کمی آب گرم در آن بریزید. کمی صابون در آب قرار دهید و کف غلیظ درست کنید. یک پارچهٔ نرم و نخی بردارید. دقت کنید پارچه حتماً تمیز باشد. پارچهٔ کثیف ممکن است پاک کردن رنگ را سخت‌تر کند یا باعث خراش روی ماشین شود.

پاک کردن رنگ از روی ماشین به‌آرامی

یادتان باشد نباید روی سطح فشار بیاورید؛ زیرا باعث آسیب به سطح ماشین می‌شود. توصیه می‌کنیم به‌آرامی و از قسمت لبه‌ها شروع کنید. برای تمیزکردن لکه عجله نکنید؛ زیرا ممکن است خط‌وخش ایجاد شود و روند کار را سخت‌تر و طولانی‌تر کند.

دستمال را چند بار بشویید

حتماً باید پارچه تمیز باشد؛ بنابراین، کمی که تمیز کردید، پارچه را آب بکشید. این کار کمک می‌کند رنگ راحت‌تر پاک شود و به بدنه آسیب نرسد. اگر رنگ به‌راحتی جدا شد، احتمالاً رنگ ماشین دیگری بوده یا تازه اسپری شده است.

حتماً سطح را به‌آرامی خشک کنید

وقتی رنگ پاک شد، با کمک پارچهٔ نخی و نرم سطح را خشک کنید. اگر سطح پاک‌شده به تعمیر نیاز دارد، حتماً بررسی کنید تا خراش یا ناهمواری روی بدنه باقی نماند.

 

پاک کردن گرده رنگ و رنگ روغن از روی ماشین

اگر لکهٔ رنگ با آب و صابون نرفت، از پاک‌کنندهٔ لاک ناخن کمک بگیرید. دقت کنید پاک‌کنندهٔ لاک ناخن شما بدون استون باشد. استون باعث ایجاد خراش روی بدنه می‌شود. یک پاک‌کننده لاک ناخن نرم و لطیف انتخاب کنید تا روی سطح آسیب ایجاد نکند.

رنگ روی ماشین را با چی پاک کنیم؟

برای پاک کردن رنگ از روی ماشین می‌توانید از روش زیر هم کمک بگیرید.

  1. یک دستمال نرم و نخی بردارید. سپس آن را تا کنید. کمی لاک پاک‌کن بدون استون روی آن بریزید و رنگ را پاک کنید.
  2. اکنون پارچه را دوباره تا کنید و روی قسمت تمیز پارچه لاک پاک کن بریزید و به تمیز کردن سطح رنگی ادامه دهید. این کار را تا جایی انجام دهید که رنگ به‌طور کامل پاک شود.
  3. وقتی سطح پاک شد با آب بشویید تا لاک پاک‌کن باعث خراب‌شدن بدنه نشود. اگر هنگام پاک‌کردن رنگ مشاهده کردید رنگ اصلی خودرو در حال پاک‌شدن است، دست نگه دارید و پاک‌کردن را متوقف کنید. در عوض، بخش آسیب‌دیده را به کمک آب بشویید.

نحوه پاک کردن رنگ از روی ماشین با رقیق‌کنندهٔ لاک

اگرچه استفاده از لاک پاک‌کن یکی از روش‌های پرکاربرد و رایج برای پاک کردن رنگ از روی ماشین است، گاهی رنگ با لاک پاک‌کن تمیز نمی‌شود و شما به حلال قوی‌تر نیاز دارید. دراین‌صورت بهتر است از رقیق‌کنندهٔ لاک استفاده کنید. این حلال برای پاک کردن رنگ ماشین در حقیقت برای پاک‌کردن رزین از روی چوب به‌کار می‌رود.

آموزش گام به گام پاک کردن رنگ از روی ماشین با کمک رقیق‌کنندهٔ لاک

1. آماده‌سازی

کمی از پارچهٔ نرم را به رقیق‌کنندهٔ لاک آغشته کنید. کمی آب گرم و تمیز کنار خود داشته باشید. سطح را به‌آرامی پاک کنید. کمی بعد مشاهده می‌کنید رنگ ماشین در حال پاک‌شدن است. به‌سرعت با استفاده از آب گرم سطح را بشویید تا بدنه آسیب نبیند.

نکته: هنگام پاک کردن رنگ از روی ماشین با این روش، ابتدا با کمی تینر باید کار را شروع کنید. اگر به‌سرعت پاک نشد، به پاک‌کردن ادامه دهید. حتماً از یک بخش کوچک‌تر شروع کنید؛ زیرا مدیریت قسمت کوچک‌تر از بخش وسیع‌تر راحت‌تر است.

2. پاک‌سازی

پس از شستشو با آب گرم، تینر باقی‌مانده را نیز تمیز کنید؛ زیرا باعث خراب‌شدن بدنه می‌شود و ممکن است مجبور شوید برای رنگ‌کردن کل بدنه هزینه کنید!

پاک کردن رنگ از روی ماشین با استفاده از بنزین

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه رنگ از روی ماشین، استفاده از بنزین است. در این روش، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فقط بخش کوچکی از پارچهٔ نرم را به بنزین آغشته کنید.
  • سپس به‌آرامی بخش رنگی را پاک کنید.
  • خیلی به پاک‌کردن ادامه ندهید؛ زیرا ممکن است رنگ اصلی خودرو نیز از بین برود.
  • کنار خود آب داشته باشید تا به‌محض مشاهدهٔ جداشدن رنگ، به‌سرعت با آب بشویید.
  • پس از اتمام کار به‌خوبی سطح را با آب شستشو دهید و خشک کنید.

 

پاک کردن رنگ روی ماشین با استفاده از پولیش بدنه

اگر می‌خواهید از پولیش بدنه برای پاک کردن رنگ روی ماشین استفاده کنید، باید صبر و حوصله داشته باشید. سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  • با یک تکه پارچهٔ آغشته به پولیش، روی بخش آسیب‌دیده را پوشش دهید.
  • مراقب باشید این کار باید به‌آرامی انجام گیرد تا بدنه آسیب نبیند.
  • وقتی رنگ از روی ماشین پاک شد، کمی واکس روی سطح بزنید تا درخشش به بدنه بازگردد.

چگونه گرد رنگ را از روی شیشه ماشین پاک کنیم؟

ممکن است رنگ ترافیکی، ساختمانی یا هر نوع رنگی روی ماشین شما پاشیده باشد. نگران نباشید. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

1. شستشوی پنجره

ابتدا شیشه را با یک محلول صابونی بشویید. بهتر است از ترکیب یک شویندهٔ مایع بر پایهٔ آب و آب گرم استفاده کنید. با کمک اسفنج، مخلوط آب گرم و مایع شوینده روی سطح بکشید و پنجره را شستشو دهید.

2. پاک کردن رنگ تا جای ممکن

  • اگر پنجره رنگی نیست، با تیغ مخصوص پاک کردن رنگ می‌توانید رنگ را پاک کنید.
  • اگر شیشه رنگی است از یک چاقوی بتونه‌ای با جنس پلاستیک کمک بگیرید.

نکته: یادتان باشد تراشیدن رنگ را باید با دقت انجام دهید. چاقو را به‌طور زاویه‌دار بگیرید و لبهٔ آن را در برابر سطح بگذارید. سپس به طرف رنگ فشار دهید. بعد از هر ضربه باید چاقو را بلند کنید. خراشیدن به جلو و عقب باعث ایجاد خراش روی شیشه می‌شود.

 

نحوه پاک کردن رنگ روغنی از روی شیشه ماشین

  • ابتدا با کمک محلول آب گرم و شویندهٔ مایع بر پایه آب، سطح رنگی را بشویید.
  • سپس لایه‌ای از WD-40 روی حولهٔ نخی و نرم اسپری کنید و روی سطح بمالید.
  • اجازه دهید WD-40 حدود 20 دقیقه روی رنگ باقی بماند.
  • اکنون سطح رنگی را با محلول شویندهٔ بر پایهٔ آب بار دیگر بشویید.
  • اگر هنوز هم رنگ روی سطح باقی مانده است، تمام مراحل را بار دیگر انجام دهید.

استفاده از استون برای پاک کردن رنگ از روی شیشهٔ ماشین

اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، حتماً در مکانی باشید که تهویهٔ مناسب دارد.

  • محل رنگ را با شویندهٔ مایع بر پایهٔ آب بشویید.
  • حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید.
  • روی پارچه کمی استون بریزید.
  • سطح رنگی روی شیشه را با پارچهٔ آغشته به استون پاک کنید.
  • در پایان، شیشه را به‌خوبی با آب بشویید.

سخن آخر

نحوه پاک کردن رنگ از روی ماشین را در این مقاله بررسی کردیم. مراقبت از بدنهٔ خودرو بسیار مهم است. با مراقبت از بدنهٔ خودرو به حفظ ارزش ماشین کمک می‌کنید و موقع فروش می‌توانید با سود بیشتری ماشین خود را معامله کنید! باوجوداین، گاه گفتن پاک کردن رنگ از روی ماشین از انجام‌دادن آن آسان‌تر است! زیرا برخی از لکه‌ها به‌سادگی از بین نمی‌روند!

شما می‌توانید با کمک راهنمای پیش رو لکهٔ رنگ را از روی ماشین پاک کنید. یادتان باشد پاک کردن رنگ از روی خودرو به حوصله و دقت نیاز دارد