نحوه استفاده از شاپان رنگ چیست؟(آموزش آسان)

نحوه استفاده از رنگ شاپان یا شاپان کاری دارای مراحلی است که رعایت آن‌ها باعث می‌شود بتوانید پوششی حرفه‌ای روی چوب ایجاد کنید. شاپان درحقیقت، نوعی آستر محسوب می‌شود که برای تغییر رنگ چوب به‌کار می‌رود. با ما همراه باشید تا مراحل نحوه استفاده از شاپان رنگ را با نکات کاربردی بررسی کنیم.

مرحله 1: تمیزکردن و آماده‌سازی سطح

در مرحله اول از نحوه استفاده از شاپان رنگ باید سطح چوب را از هرگونه آلودگی پاک کنید. در صورت نیاز، باید سطح چوب را سنباده بزنید تا هم سطح چوب صاف شود و هم امکان چسبندگی رنگ شاپان به چوب را بیشتر کنید.

مرحله 2: انتخاب ابزار مناسب شاپان کاری

شما می‌توانید پارچه (تنظیف)، پیستوله یا قلم‌مو برای استفاده از رنگ شاپان به‌کار ببرید. ازآنجاکه رنگ برای رنگ‌کاری با پیستوله باید رقیق باشد، شما می‌توانید رنگ شاپان را با حلال‌هایی مثل گازوئیل، تینر روغنی یا نفت رقیق کنید.

نکته: یادتان باشد اگرچه این حلال‌ها از غلظت رنگ شاپان کم می‌کنند، باعث بیشترشدن مدت‌زمان خشک‌شدن رنگ شاپان می‌شوند.

مرحله 3: اجرای شاپان

در مرحله سوم از نحوه استفاده از شاپان رنگ می‌توانید رنگ شاپان را روی سطح چوب اجرا کنید. حواستان باشد میزان رنگ به‌طور یکنواخت روی سطح پخش شود.

مرحله 4: تثبیت شاپان (بعد از شاپان چی بزنیم؟)

شاپان هیچ‌گونه رزینی (ماده چسبنده) ندارد؛ به‌همین‌دلیل، هنگام استفاده از رنگ شاپان یا باید شاپان را با کیلر یا سیلر یا روغن جلا مخلوط کنید و بعد روی کار بزنید یا بعد از رقیق‌کردن و اجرای شاپان روی چوب از تثبیت‌کننده استفاده کنید. برای انواع کهنه‌کاری یا کارهای هنری هم می‌توانید بعد از اجرای شاپان از انواع کیلر، جلا یا وارنیش برای تثبیت شاپان کمک بگیرید.

حلال شاپان

از حلال‌های مختلف برای رنگ شاپان استفاده می‌شود؛ حلال‌هایی مثل گازوئیل، تینر روغنی و نفت، اما بنزین بهترین حلال برای رنگ شاپان است. اما یادتان باشد روغن موجود در حلال‌های شاپان باعث افزایش زمان خشک‌شدن شاپان روی سطوح چوبی می‌شوند.

همچنین، وقتی رنگ شاپان خشک شد، مشاهده می‌کنید لایه‌ای چرب روی رنگ آستری وجود دارد. ازآنجاکه بنزین بسیار فرار است و از حلال‌های هواخشک به‌شمار می‌رود، پس از اجرای رنگ شاپان متوجه می‌شوید، رنگ شاپان به‌دلیل ترکیب با بنزین، سریع‌تر خشک می‌شود.

همچنین، نبود چربی در بنزین از خرابی وارنیش، کیلر و سیلر جلوگیری می‌کند. نسبت میزان شاپان به بنزین هم به رنگ موردنظرتان بستگی دارد؛ برای مثال، اگر می‌خواهید رنگ قهوه‌ای تیره روی چوب بزنید، بهتر است یک لیتر بنزین را با 1 کیلو شاپان مشکی ترکیب کنید.

اگر شاپان قهوه‌ای با بنزین ترکیب شود، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز خواهید داشت.

رنگ بندی شاپان

با مخلوط‌کردن شاپان با رنگ‌های روغنی می‌توانید رنگ‌های جدید بسازید؛ مثلاً اگر مقداری ضدزنگ یا رنگ روغنی قرمز را به شاپان اضافه کنید، رنگ فندقی می‌سازید. ازآنجاکه رنگ شاپان نوعی پرایمر روغنی به‌شمار می‌رود با رنگ‌های روغنی قابل ترکیب است.

اما دراصل رنگ‌ شاپان به رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی است که قابل ترکیب با رنگ‌های روغنی برای ساخت رنگ‌های جدید هستند.

کلام پایانی؛ شاپان رنگ، رنگی مناسب چوب!

نحوه استفاده از رنگ شاپان را در این مقاله بررسی کردیم. شاپان درحقیقت، همان قیر تصفیه‌شده است. اغلب رنگ شاپان در 2 رنگ قهوه‌ای و مشکی عرضه می‌شود، چون روغنی است، رنگ‌های روغنی دیگر می‌توانید آن را ترکیب کنید و رنگ‌های جدید بسازید.

هنگام خرید شاپان حتماً نوشته روی قوطی رنگ را بخوانید؛ چراکه تشخیص رنگ شاپان کمی دشوار است.