نحوه استفاده از آستر پلاستیک | آموزش کاربردی

نحوه استفاده از آستر پلاستیک به‌شکل مؤثر را می‌دانید؟ آستر یا پرایمر پلاستیک از محصولات ضروری برای رنگ‌آمیزی قطعات پلاستیکی است. چه بخواهید صندلی پلاستیکی خود را رنگ کنید، چه در حال رنگ‌کاری قطعات پلاستیکی خودرو باشید، اجرای پرایمر پلاستیک به بهبود چسبندگی رنگ کمک می‌کند.

در این مقاله، شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه به‌طور مؤثر پرایمر پلاستیکی را به‌کار ببرید تا به نتایج حرفه‌ای در پروژه‌های خود دست یابید!

مراحل نحوه استفاده از آستر پلاستیک

آستر پلاستیک نوعی پوشش محسوب می‌شود که برای چسبیدن به سطوح پلاستیکی و ایجاد پیوند میان رنگ و پلاستیک کاربرد دارد. استفاده از پرایمر پلاستیک کمک می‌کند رنگ به سطح پلاستیک بچسبد، دوام بیشتری داشته باشد و رنگ نهایی به بهترین شکل اجرا شود.

آسترهای پلاستیک اغلب در رنگ طوسی و شفاف (بی‌رنگ) تولید می‌شوند. برای استفاده از آستر پلاستیک می‌توانید راهنمای زیر را درباره نحوه استفاده از آستر پلاستیک دنبال کنید.

مرحله 1: آماده‌سازی

در این مرحله از نحوه استفاده آستر پلاستیک باید ابتدا سطح موردنظر را از هرگونه آلودگی پاک کنید. برای این کار می‌توانید از آب و صابون کمک بگیرید، سطح پلاستیک را شستشو دهید و خشک کنید.

 

مرحله 2: سنباده‌کاری

در مرحله دوم از نحوه استفاده از پرایمر پلاستیک می‌توانید کمی با سنباده 600 به‌طور خشک و بدون آب، سطح پلاستیک را زبر کنید تا پرایمر بهتر به پلاستیک بچسبد. البته دقت داشته باشید این کار باید به‌آرامی صورت گیرد تا پلاستیک آسیبی نبیند؛ بنابراین، تهاجمی سنباده نزنید.

مرحله 3: آستر را بمالید

لایه‌ای نازک از آستر پلاستیک را روی سطح پلاستیک اعمال کنید؛ زیرا ضخامت زیاد آستر می‌تواند باعث کاهش عملکرد آن شود و هزینه‌ها‌ را نیز افزایش دهد. به‌همین‌علت، در کارخانه‌ها اغلب آستر پلاستیک (آستر pp) را به‌شکل پاششی و ابروباد اعمال می‌کنند.

نکته: پیش از استفاده از آستر پلاستیک حتماً به دستورالعمل روی قوطی آستر دقت کنید؛ برای مثال، نحوه استفاده از آستر پلاستیک هافمن به این صورت است که باید آستر را با تینر رقیق کنید. 100 واحد وزنی از آستر پلاستیک به 30 تا 40 درصد تینر فوری نیاز دارد.

همچنین، آستر رقیق‌شده باید در 2 مرحله و با فاصله 5 تا 10 دقیقه روی سطح پلاستیک اجرا شود، اما هنگام استفاده از آستر شفاف هافمن نیازی نیست آستر پلاستیک را با تینر رقیق کنید و بدون رقیق‌سازی آمادۀ مصرف است.

مرحله 4: بار دیگر سنباده بزنید

وقتی سطح آماده شد، در صورت نیاز، به‌آرامی سنباده بزنید تا هرگونه لکه یا ناهمواری احتمالی صاف شود. پیش از ادامه، ابتدا گردوغبار را با پارچه‌ای تمیز پاک کنید.

مرحله 5: رنگ را اجرا کنید

وقتی پرایمر خشک شد و سنباده‌زدن را تمام کردید، در این مرحله از نحوه استفاده از آستر پلاستیک می‌توانید با رنگ انتخابی خود، سطح پلاستیک را رنگ‌آمیزی کنید. رنگ باید در لایه‌های یکنواخت اجرا شود. اجازه دهید هر لایه پیش از اعمال لایه بعدی به‌خوبی خشک شود.

مرحله 6: اتمام کار

این مرحله از نحوه استفاده از آستر پلاستیک، آخرین مرحله است! پس از خشک‌شدن کامل رنگ نهایی، برای محافظت از سطح رنگ‌شده و افزایش ماندگاری آن توصیه می‌شود از پوششی شفاف یا درزگیر استفاده کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از آستر پلاستیک

  • آستری را به‌کار ببرید که به‌طور خاص برای سطوح پلاستیکی تولید شده است.
  • هنگام استفاده از آستر پلاستیک و رنگ، حتماً از تهویه مناسب محیط مطمئن شوید.
  • دستورالعمل‌های سازنده آستر پلاستیک را پیش از استفاده مطالعه کنید.
  • برای اطمینان از چسبندگی و سازگاری آستر پلاستیک ابتدا آستر را روی بخشی کوچک از پلاستیک به‌کار ببرید.

نحوه استفاده از آستر پلاستیک خودرو

مراحلی که در این مقاله برای نحوه استفاده از آستر پلاستیک بررسی کردیم، برای رنگ‌آمیزی قطعات پلاستیکی خودرو مثل سپر و آینه بغل ماشین نیز رعایت می‌شود. شما باید ابتدا سطح موردنظر را تمیز کنید تا بدون چربی و آلودگی باشد. سپس سنباده‌کاری کنید تا کمی سطح زبر شود و پرایمر پلاستیک بهتر روی کار قرار بگیرد. سپس رنگ را اجرا کنید.

یادتان باشد پیش از رنگ‌کاری مطمئن شوید آستر پلاستیکی خشک شده است. پس از خشک‌شدن رنگ، برای افزایش دوام قطعه پلاستیکی خودرو در مقابل نور خورشید، عناصر آب‌وهوایی و مواد شیمیایی باید درزگیر خودرو یا پوشش شفاف پلاستیکی را اعمال کنید.

 

کلام آخر؛ مراحل نحوه استفاده از آستر پلاستیک را نادیده نگیرید!

نحوه استفاده از آستر پلاستیک را در این مقاله بررسی کردیم. یادتان باشد برای دستیابی به پوشش نهایی عالی باید مراحل را به‌ترتیب و با دقت انجام دهید. با پیروی از نکات و مراحل نحوه استفاده از آستر پلاستیک می‌توانید به‌طور مؤثر و صحیح آستر را به‌کار ببرید، به نتایجی حرفه‌ای برسید و از ماندگاری قطعات پلاستیکی خود مطمئن شوید.