مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی + روش‌های محافظت از چوب!

مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی را می‌دانید؟ برای افزایش طول عمر مبلمان و وسایل چوبی خود حتماً باید از آن‌ها به‌خوبی نگهداری کنید. چوب جامد درحقیقت ماده‌ای زنده است که رطوبت و نور خورشید به‌خصوص در ماه‌های گرم تابستان می‌تواند باعث آسیب به چوب شود!

در این مقاله قصد داریم مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی را بررسی کنیم و به بیان بهترین روش‌های محافظت از چوب بپردازیم.

تغییر رنگ یکی از مضرات اصلی نور خورشید برای وسایل چوبی

یکی از مضرات مهم و اصلی نور خورشید، تغییر رنگ وسایل چوبی است. نور خورشید با برخورداری از اشعه فرابنفش باعث می‌شود رنگ چوب به‌تدریج تغییر کند. این تغییرات وسایل چوبی را کم‌ارزش جلوه می‌دهد و از جذابیت وسایل چوبی می‌کاهد. البته برای محافظت از چوب می‌توانید از اسپری کلیر استفاده کنید.

اسپری براق کننده یا همان اسپری کلیر از بهترین محصولات برای محافظت چوب به‌شمار می‌رود و از چوب در مقابل اشعه فرابنفش خورشید، رطوبت و گرما محافظت می‌کند.

خشک‌شدن چوب از مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی

اگر مبلمان چوبی شما در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دارد یا به منابع حرارتی مثل شومینه یا شوفاژ خیلی نزدیک باشد، در اثر خشکی و گرمای زیاد آسیب می‌بیند. در این شرایط، به‌خصوص اگر محیط خانه بسیار خشک است، توصیه می‌کنیم از دستگاه رطوبت‌ساز برای کنترل وضعیت استفاده شود.

همچنین، در صورت امکان، وسایل چوبی را از نور مستقیم خورشید و ابزارهای حرارتی دور کنید. اگر هم مشاهده کردید الیاف چوب بلند شده‌اند، با سنباده 180 یا 240 می‌توانید در جهت طولی چوب، چوب را سنباده بزنید. وقتی نور خورشید در میزان رطوبت وسایل چوبی تغییر ایجاد می‌کند، چوب منقبض و متورم می‌شود و در طولانی‌مدت می‌شکند.

ترک‌خوردن از مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی!

نور مستقیم خورشید می‌تواند به‌مرور باعث ترک‌خوردن وسایل چوبی شود؛ درنتیجه، طول عمر چوب را کم کند یا باعث تضعیف ساختار چوب شود. البته اگر چوب ترک خورد می‌توانید با استفاده از بتونه چوبی، ابتدا شکاف یا ترک ایجادشده را پر کنید، سپس سنباده بکشید.

درنهایت، وقتی بتونه خشک شد و سنباده زدید، از رنگ مشابه چوب روی چوب بزنید. همچنین، شما می‌توانید با خمیر درزگیر به جای بتونه چوب به‌سادگی شکاف یا ترک چوب را پر کنید.

کاهش کیفیت از مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی

نور خورشید می‌تواند باعث کاهش کیفیت چوب شود. به‌ویژه اگر چوب یا وسایل چوبی باکیفیت ساخته نشده باشند، مضرات نور خورشید می‌تواند عمر مفید چوب را کاهش دهد و مجبور شوید وسایل چوبی خود را خیلی زود، تعمیر یا تعویض کنید.

ایجاد قارچ و حشرات از مضرات نور خورشید برای وسایل چوبی

سطح چوب با تابش مستقیم نور خورشید، محیطی مستعد برای رشد قارچ‌ها و حشرات می‌شود. این قارچ‌ها و حشرات می‌توانند چوب را تخریب کنند و باعث آسیب به چوب شوند.

روش‌های محافظت چوب در مقابل نور خورشید

1. استفاده از براق کننده یا اسپری کلیر

اسپری کلیر از جمله پوشش‌های محافظ چوب است. همچنین، جلوه‌ای براق روی چوب ایجاد می‌کند. این اسپری که ترکیبی از رزین و حلال است از بهترین پوشش‌ها برای چوب محسوب می‌شود که استفاده از آن نیز آسان است.

2. به‌کار بردن لاک و رنگ مقاوم

از رنگ‌ها و پوشش‌های مقاوم به نور خورشید استفاده کنید. این روزها رنگ و لاک‌های بسیاری مخصوص چوب تولید می‌شوند که پوششی مقاوم به نور خورشید و رطوبت برای چوب ایجاد می‌کنند و باعث افزایش عمر لوازم چوبی شما می‌شوند.

3. تنظیم رطوبت محیط

برای جلوگیری از کاهش رطوبت وسایل چوبی می‌توانید در صورت نیاز از ابزارهای رطوبت‌ساز برای کنترل رطوبت محیط استفاده کنید؛ چراکه خشکی چوب در اثر نور خورشید باعث تغییر ابعاد و انقباض چوب می‌شود.

4. نگهداری چوب در سایه

بهتر است وسایل چوبی خود را به دور از نور مستقیم خورشید و در سایه نگهداری کنید. این راهکار ساده از آسیب چوب در مقابل نور خورشید پیشگیری می‌کند.

5. روکش محافظ چوب

یکی از راهکارهای محافظت چوب در مقابل نور خورشید، استفاده از روکش‌های مقاوم است. این روکش‌ها با ایجاد عایق برای چوب در برابر خورشید می‌توانند باعث جلوگیری از آسیب چوب و افزایش عمر وسایل چوبی شوند.

6. ترمیم و تعمیر منظم چوب

اگر به‌طور منظم چوب را ترمیم کنید، باعث افزایش عمر و سلامت چوب می‌شوید. فقط کافی است نواحی آسیب‌دیده را ترمیم کنید. بهتر است در صورت نیاز، بار دیگر وسایل چوبی با رنگ‌های مقاوم به نور آفتاب و باکیفیت رنگ‌آمیزی شود.

کلام پایانی؛ محافظت از چوب در برابر مضرات نور خورشید!

مضرات نور خورشید برای چوب را لیست و بررسی کردیم. همچنین، به بررسی راهکارهایی برای محافظت چوب در مقابل نور خورشید پرداختیم. مهم‌ترین اثر نور آفتاب روی چوب، تغییر رنگ چوب است. تاحدامکان تلاش کنید وسایل چوبی خود را به دور از نور آفتاب و در سایه نگه دارید.

البته می‌توانید از محصولاتی مانند اسپری براق کننده یا کلیر برای محافظت چوب استفاده کنید و دیگر نگران آسیب چوب نباشید.