علت ترک خوردن رنگ خودرو | روش‌های پیشگیری و رفع آن

پیدا شدن ترک‌ روی بدنه خودرو، می‌تواند ذهن صاحب خودرو را تا مدت‌ها درگیر یافتن علت ترک خوردن رنگ خودرو کند. معمولا در اولین حدس و گمان، ذهن به سمت آسیب‌های محیطی اعم از تصادف یا برخورد جسم سخت می‌رود.

اما برخی نیز از همان ابتدا تشخیص می‌دهند که علت ترک خوردن رنگ خودروی خود را باید در موارد متعددی دنبال کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علل ترک خوردگی رنگ خودرو، رفع این ترک‌ها و روش‌های جلوگیری از ایجاد آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت ترک خوردن رنگ خودرو

عوامل بسیاری موجب ایجاد ترک خوردگی روی رنگ بدنه خودرو می‌شوند. بسیاری از این عوامل محیطی و مربوط به شرایط جوی می‌باشند. در ابتدا این موارد را بررسی می‌کنیم.

عوامل جوی

یکی از اصلی‌ترین راه‌های مراقبت از خودرو، دور نگه‌داشتن آن از عوامل جوی در طولانی مدت است. تاثیر عوامل جوی روی رنگ بدنه خودرو، می‌تواند مستقیم روی زیبایی ظاهر ماشین شما تاثیر بگذارند.

نور مستقیم خورشید: نور خورشید دارای اشعه‌های (UVA,UVB) است که برخورد مستقیم آن‌ها در طولانی مدت بر بدنه خودرو، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علت‌های ترک خوردگی رنگ خودرو باشد.

برخورد مستقیم این اشعه‌ها به لایه‌های رنگی بدنه خودرو، می‌تواند آن‌ها را ضعیف و خشک کرده و سپس باعث ایجاد ترک روی بدنه خودرو شود.

رطوبت و باران: اگر خودرو برای مدت زمان طولانی در معرض بارندگی و رطوبت بیش‌از حد قرار بگیرد، آب به لایه‌های رنگی خودرو نفوذ کرده و به مرور زمان باعث ایجاد ترک‌خوردگی می‌شود.

از موارد دیگری که می‌توان در این دسته به آن‌ها اشاره داشت، قرار گرفتن خودرو در شرایط یا مناطقی است که تغییر دمای ناگهانی در آن‌ها بسیار زیاد اتفاق می‌افتد؛ تغییر دمای ناگهانی و افراطی، باعث انقباض در لایه‌های محافظتی رنگ بدنه خودرو شده و مقدمات ایجاد ترک‌خوردگی ایجاد شود.

شستشوی نامناسب

استفاده از مواد شوینده نامناسب: اگر قصد دارید تا ماشین خود را تمیز کنید، حتما پیش از آن درمورد شوینده‌هایی که استفاده از آن‌ها موجب تخریب رنگ بدنه خودرو می‌شود را بشناسید.

استفاده از شوینده‌های نامناسب، یکی از عواملی است که افراد بسیاری را با خراب شدن رنگ خودرو مواجه کرده است.

به‌صورت کلی برخورد موادشیمیایی-صنعتی و اسیدها با بدنه خودرو، رنگ آن را از بین برده و با نفوذ به لایه‌های زیرین می‌توانند بدنه خودرو را نیز دچار اختلال کنند.

استفاده از ابزار شستشوی نامناسب: در کنار مواد شوینده نامناسب، ابزاری نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها، باعث می‌شود تا ظاهر خودروی شما دچار اختلاتی ازجمله ترک‌خوردگی شود.

بُرس‌ها و دیگر ابزاری که با کشیده شدن روی بدنه ایجاد خط‌وخش می‌کنند، لایه محافظتی روی بدنه خودرو را ازبین می‌برند و باعث خراب شدن رنگ خودرو می‌شوند.

تاثیر گذر زمان بر رنگ بدنه خودرو

احتمالا اصطلاح «داس دروگر زمان» را شنیده باشید. گویا هیچ چیزی در دنیا توان مقابله با زمان را ندارد؛ تقریبا می‌توان گفت هروسیله‌ای به مرور زمان فرسوده شده و ازبین می‌رود. البته به‌جز پلاستیک.

گذشت زمان و فرسودگی بدنه خودرو و به تبع آن از دست رفتن استحکام لایه‌های محافظتی رنگ بدنه خودرو، به ترک‌خوردگی منجر می‌شود. البته که می‌توانید با رعایت نکات محافظتی از اتومبیل خود، عمر آن را طولانی تر کنید.

روش‌های رفع ترک‌ خوردن رنگ خودرو

پیش از بررسی روش‌های رفع ترک خوردن رنگ خودرو، بسیار مختصر به سراغ معرفی مراحل پردازش رنگ خودرو می‌رویم.

معمولا خودروهای امروزی به‌صورت دومرحله‌ای رنگ می‌شوند؛ به این معنی که یک لایه پرایمر بعلاوه رنگ روی آن به‌عنوان لایه اول ایجاد شده و برای ایجاد لایه دوم، پرداخت رنگ شفاف روی لایه اول، باعث می‌شود تا لایه‌های محافظتی افزایش یابند.

بنابراین احتمالا اگر خودروی شما خیلی قدیمی نباشد، لایه دوم آن دچار ترک‌خوردگی شده و جای نگرانی از این بابت نیست؛ می‌توان این ترک خوردگی‌ها را رفع کرد اما باید بدانید که میزان ترک‌خوردگی رنگ اتومبیل شما چقدر است.

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای رفع ترک‌خوردگی‌های رنگ خودرو وجود دارد. توصیه ما این است که برای گسترده نشدن آسیب‌های وارد شده به رنگ بدنه خودرو، اتومبیل خود را هرچه سریع‌تر به تعمیرکار متخصص رنگ نشان دهید.

اگر قصد دارید تا خودتان ترک خوردگی‌های اتومبیل‌تان را رفع کنید، پس ما برای بررسی ساده‌ترین روش‌های این کار همراه باشید.

 

مرحله اول: شستشوی محل ترک خوردگی

برای شروع بهتراست که با موادشوینده مناسب، مانند آب و صابون، محل ترک‌خوردگی روی بدنه خودرو را شستشوی دهید تا آلودگی‌های احتمالی ازبین رفته و هنگام اعمال رنگ در آن ناحیه، ایجاد مزاحمت نکنند.

مرحله دوم: سمباده‌کشی محل ترک خوردگی

پس از شستشوی و خشک شدن محل، برای صاف و یک‌دست شدن ناحیه، از سمباده مخصوص استفاده کنید.

مرحله سوم: استفاده از پولیش

در آخر اگر ترک‌خوردگی‌ها یا خط‌وخش ناشی از آن بسیار عمیق نباشند، می‌توانید با استفاده از پولیش آن‌ها را رفع کنید.

درصورتیکه تشخیص شما این است که استفاده از پولیش یا حتی سمباده موجب ریختگی رنگ و بدترشدن شرایط رنگ بدنه می‌شود، احتمالا ترک‌خوردگی‌ها عمیق‌اند و با تزریق رنگ یا روش‌های دیگر باید به سراغ رفع آن‌ها بروید.

مرحله چهارم: اعمال رنگ در صورت نیاز

رنگ متناسب با ماشین خود را پیدا کرده و با استفاده از یک قلم‌مو مناسب، رنگ آن را تجدید کنید. این کار اگر درست صورت بگیرد، باعث ارتقا کیفیت لایه محافظتی رنگ بدنه خودرو شده و ترک‌خوردگی‌ها رفع می‌شوند.

روش‌های ساده دیگری که می‌توانید با توجه به میزان ترک‌خوردگی از آن‌ها استفاده کنید، شامل استفاده از واکس‌های مخصوص احیای رنگ ماشین و اسپری کردن رنگ متناسب با خودرو است. همچنین برای ترک‌خوردگی و خط‌وخش‌های جزئی، می‌توانید از خمیردندان و پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از ترک خوردن رنگ خودرو

پس از بررسی علت ترک خوردن رنگ خودرو و روش‌های رفع ترک‌خوردگی، به سراغ راه‌های جلوگیری از این اتفاق می‌رویم.

اگر از چادر برای پوشش ماشین خود استفاده می‌کنید، بهتراست که از کیفیت آن اطمینان کامل داشته باشید، چرا که کشیده شدن پارچه‌های زبر روی بدنه خودرو نیز می‌تواند در طولانی مدت باعث ایجاد خط‌وخش یا ترک‌خوردگی شود.

همچنین استفاده از واکس ترمیم خودرو، می‌تواند باعث تقویت لایه محافظتی رنگ بدنه و درنتیجه جلوگیری از ایجاد ترک‌خوردگی شود.

نکات بدیهی دیگری از جمله قراردادن ماشین در فضای حفاظت شده (پارکینگ) یا زیر سایه‌بان و همچنین شستشوی منظم اتومبیل، می‌توانند از ترک‌خوردن رنگ خودرو جلوگیری کنند.

جمع‌بندی: ترک خوردگی رنگ خودروی ‌تان را رفع کنید

یکی از معضلاتی که می‌تواند به دغدغه‌ذهنی افراد درمورد اتومبیل‌شان تبدیل شود، نمود ترک‌خوردن رنگ بدنه خودروشان است. علت ترک خوردن رنگ خودرو می‌تواند برخورد نور مستقیم آفتاب، تغییرات دما، رطوبت و باران باشد؛ همچنین گفتیم که شستشوی نامناسب و برخورد اجسام سخت باعث خراب شدن رنگ خودرو شود.

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر علت‌ ترک خوردن رنگ خودرو، روش‌های رفع و جلوگیری از ایجاد آن را بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.