آنچه باید درباره دلایل ترک خوردن بتونه خودرو بدانید

علت ترک خوردن بتونه خودرو چیست؟ یکی از مهم‌ترین مراحل رنگ‌کردن خودرو بتونه کاری آن است! در واقع بتونه‌کاری نقشی کمکی دارد و با یکدست و صاف کردن سطح زیر کار باعث می‌شود رنگ به‌خوبی روی سطح قرار گیرد.

بتونه‌کاری ماشین به دقت زیادی احتیاج دارد و بهتر قبل از شروع آن دلایل ترک خوردن بتونه ماشین را بدانید تا در نهایت نتایج هر چه بهتری داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم علت ترک خوردن بتونه خودرو را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

چرا بتونه خودرو ترک می‌خورد؟

علت‌های مختلفی برای ترک خورد بتونه ماشین وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • رعایت‌نکردن مراحل بتونه کاری خودرو
  • درست به عمل نیامدن بتونه درزگیر
  • استفاده‌نکردن از نوار درزگیر (Kplus) برای محکم‌کردن محل درزها
  • درست انجام‌نشدن زیرسازی فلزی
  • رعایت‌نکردن فاصله ۲ میلی‌متری درز میان پنل‌ها

علت ترک خوردن بتونه خودرو و توجه به مراحل بتونه کاری

یکی از دلایل اصلی ترک خوردن بتونه ماشین، توجه‌نکردن به مراحل بتونه کاری خودرو محسوب می‌شود!

بتونه سنگی یکی از انواع بتونه ماشین به‌شمار می‌رود که بر پایه رزین‌ها تولید شده، منعطف و نرم است و پرکنندگی مناسبی دارد و به دلیل ساختاری که دارد لازم است با هاردنر ترکیب شود.

سنباده‌ زدن صحیح بتونه خودرو نیز بسیار مهم است! چراکه در کیفیت رنگ‌آمیزی بدنه ماشین اثر دارد. مراحل بتونه کاری خودرو نکاتی دارد که رعایت آن‌ها در جلوگیری از ترک خوردن بتونه ماشین اثرگذار است:

مرحله اول: پیش از شروع بتونه کاری خودرو، به‌خوبی بدنه ماشین را تمیز کنید. اگر بدنه خودرو نیاز به شستشو دارد، حتماً بدنه ماشین را بشویید.

نکته: بتونه کاری خودرو را دور از نور خورشید انجام دهید.

مرحله دوم: بخش‌های اطراف ناحیه آسیب‌دیده را بپوشانید، برای این کار می‌توانید از روزنامه کمک بگیرید تا دچار آسیب نشوند.

مرحله سوم: اکنون قسمت‌های آسیب‌دیده را مرطوب کنید و سنباده بزنید.

نکته: با توجه به میزان و شرایط آسیب‌دیدگی باید سمباده مناسب انتخاب کنید؛ مثلاً سمباده 2500 از کاربردی‌ترین انواع سنباده برای بتونه کاری ماشین است. یادتان باشد نباید از سنباده زبر استفاده کنید.

نکته: سنباده‌زنی را باید به‌صورت دورانی انجام دهید.

نکته: از دستگاه سنباده‌زنی هم می‌توانید کمک بگیرید.

مرحله چهارم: سنباده‌زدن را باید با حوصله و به‌آرامی انجام دهید. این مرحله با توجه به میزان آسیب ممکن است چندین ساعت زمان ببرد.

علت ترک خوردن بتونه خودرو و نوع بتونه انتخابی!

انواع مختلف بتونه ماشین در بازار وجود دارد: بتونه لاک و الکل، بتونه فوری، بتونه سنگی، بتونه پلی استر و غیره.

بتونه لاک و الکل برای آسیب‌های 1 تا 2 میلی‌متری خودرو مناسب بوده و برای زیرسازی و ترمیم ماشین و رنگ‌آمیزی استفاده نمی‌شود.

بتونه پلی‌استر یکی دیگر از انواع بتونه خودرو است که می‌تواند اعماق 2 تا 20 میلی‌متر را پوشش داده و سپس رنگ بپذیرد.

بتونه فوری خودرو هم برای قسمت‌های کم‌عمق و هم برای آسیب‌های عمیق کاربرد دارد، به‌راحتی سنباده زده می‌شود و در بخش‌های کم‌عمق تا 15 دقیقه و قسمت‌های عمیق حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد تا خشک شود.

بتونه سنگی خودرو دو جزئی است و هاردنر می‌خواهد. این نوع از بتونه خودرو به‌صورت مایع است و برای پُرکردن درزها و شکاف‌ها استفاده می‌شود. اغلب بتونه سنگی برای ایجاد نخستین لایه بتونه به‌کار می‌رود و در دمای 20 درجه سانتی‌گراد، 40 دقیقه زمان لازم است تا خشک شود.

بنابراین، انتخاب نوع بتونه و بتونه درست برای بتونه کاری خودرو بسیار مهم است و درنتیجه نهایی و پیشگیری از ترک خوردن بتونه تأثیر دارد.

علت ترک خوردن بتونه خودرو و رطوبت زیاد!

یکی از عوامل محیطی مؤثر در ترک خوردن بتونه اتومبیل، رطوبت است. اگر هنگام بتونه کاری خودرو مشاهده کردید رطوبت محیط بیش از 75% است، بتونه نزنید. رطوبت زیاد محیط اجازه نمی‌دهد بتونه به‌خوبی روی سطح قرار گیرد و بچسبد!

همچنین، وقتی رطوبت محیط زیاد باشد، بتونه در زمان استاندارد خشک نمی‌شود. همین امر در کیفیت بتونه اثرگذار است؛ در نتیجه، بتونه در زمانی کوتاه ترک می‌خورد یا از سطح جدا می‌شود!

علت ترک خوردن بتونه و دمای استاندارد!

بتونه کاری باید در دمای مناسب انجام شود. اگر دمای محیط برای اجرای بتونه خودرو مناسب نباشد، ممکن است مانند رطوبت زیاد باعث شود بتونه چسبندگی لازم را نداشته باشد؛ بنابراین، توصیه می‌شود در دمای زیر 10 درجه بتونه کاری خودرو را انجام ندهید.

علت ترک خوردن بتونه خودرو و صاف‌بودن سطح!

اگر سطح کار بیش‌ازاندازه صاف باشد، بتونه پس از قرارگرفتن روی سطح ممکن است ترک بخورد. باید دقت داشته باشید میزان صافی سطح باید استاندارد باشد تا ویژگی چسبندگی بتونه کاهش پیدا نکند و در مدت‌زمان کوتاه جدا نشود و نریزد.

علت ترک خوردن بتونه خودرو و وجود ناهمواری‌های زیاد!

اگر ناهمواری‌های روی سطح زیاد باشد، بتونه کاری سخت می‌شود. وقتی بتونه کاری آسان است که میزان ناهمواری‌ها کمتر باشد؛ بنابراین، اگر ناهمواری‌های مکرر روی سطح وجود دارد، ممکن است پس از اجرای بتونه، سطح دچار ترک خوردگی شود. بهتر است به این علت ترک خوردن بتونه نیز توجه داشته باشید.

علت ترک خوردن بتونه خودرو و روش انتخاب بتونه مناسب!

ازآنجاکه هر نوع از بتونه خودرو کارکرد خود را دارد، بهتر است برای انواع آسیب‌دیدگی خودور از بتونه مناسب استفاده کنید تا از ترک خوردن بتونه ماشین جلوگیری کنید. اگر آسیب‌دیدگی خودرو عمیق است، توصیه می‌شود از بتونه فوری یا اپوکسی استفاده کنید. برای این کار ابتدا با سنباده دستی یا دستگاه سنباده زن به‌خوبی رنگ را از روی بخش‌های موردنظر پاک کنید.

این بخش کار بسیار مهم است؛ زیرا در قرارگرفتن هرچه بهتر رنگ روی خودرو نقش دارد. وقتی بدنه فابریک ماشین را مشاهده کردید، روی آن از بتونه خودرو بزنید و با لیسه پخش کنید. سپس صبر کنید تا خشک شود. بعد با سمباده نرم روی آن را سمباده بکشید.

اکنون می‌توانید با توجه به کد رنگ ماشین خود آن را رنگ کنید! البته یادتان باشد هنگام خشک‌شدن بتونه ممکن است ذرات گردوغبار روی بتونه قرار بگیرد، به‌همین‌دلیل بعد از بتونه کاری باید مرحله پولیش‌کاری با دقت انجام گیرد.

سخن آخر: علت ترک خوردن بتونه ماشین خود را پیدا کنید

علت های ترک خوردن بتونه ماشین را بررسی کردیم. مرحله بتونه کاری در رنگ‌آمیزی خودرو بسیار مهم است. برای آنکه بتوانید بهترین کیفیت را در نقاشی خودرو داشته باشید، باید از ترک خوردن بتونه ماشین جلوگیری کنید. درغیراین‌صورت، بتونه نمی‌تواند باعث افزایش کیفیت رنگ آمیزی خودرو شما شود!

با کمک راهنمای پیش رو و بررسی علت ترک خوردن بتونه خودرو می‌توانید به‌راحتی هنگام بتونه کاری اتومبیل خود، شرایط استاندارد را فراهم کنید تا بتونه خودرو شما ترک نخورد و بهترین نتیجه را بگیرید!