طرز استفاده از تینر (راهنمای قدم‌به‌قدم+ نکات مهم)

استفاده از تینر باید با احتیاط و توجه به نکات چگونگی استفاده از تینر صورت گیرد تا بدون هیچ‌گونه آسیب بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید؛ چراکه تینر قابل اشتعال است! تینرها حلال‌هایی کاربردی برای رقیق‌کردن رنگ یا شستشوی ابزارهای نقاشی هستند. با ما همراه باشید تا راهنمای ساده طرز استفاده از تینر را دراختیارتان قرار دهیم.

درباره تینر

تینرها از محصولات کاربردی به‌شمار می‌روند. تینرهای رایج شامل استون، تینر تربانتین یا روغن سقز (turpentine)، نفتا (naphtha)، تولودن (toluene) و زایلن (xylene) می‌شود. این تینرهای قدرتمند می‌توانند رنگ‌های روغنی، لکه‌ها و پرایمرها را تجزیه کنند. همچنین، باعث تمیزکردن ابزارهای نقاشی و پاک‌کردن رنگ از سطوح می‌شوند.

البته از تینر رنگ می‌توان برای رقیق‌کردن رنگ و کاهش ویسکوزیته برای رنگ‌کردن با پیستوله هم استفاده کرد و به پایانی متفاوت در پروژه‌های نقاشی دست یافت. در ادامه، طرز استفاده از تینر را بررسی و لیست می‌کنیم.

ملاحظات ایمنی هنگام استفاده از تینر!

پیش از پرداختن به نحوه استفاده از تینر باید از خطرات تینر آگاه شوید. اکثر محصولات حلال و رقیق‌کننده رنگ دارای مواد شیمیایی قدرتمند هستند که می‌تواند برای ریه‌ها، دهان، بینی، گلو و پوست خطرناک باشد؛ بنابراین، هنگام استفاده از تینر از تهویه مناسب محیط کار مطمئن شوید.

همچنین، از دستکش، عینک، شلوار بلند، پیراهن با آستین بلند و محافظ تنفسی استفاده کنید. به‌کار بردن عینک با مهر و موم لاستیکی می‌تواند از تحریک چشم جلوگیری کند. یادتان باشد تینر قابل اشتعال است و نباید در محیط خیلی گرم و نزدیک آتش از تینر استفاده کنید.

طرز استفاده از تینر برای شستش ابزارهای نقاشی

مرحله 1. ظرفی را با تینر رنگ پر کنید

یک ظرف کوچک یا سطل را برای نگهداری تینر درنظر بگیرید؛ ظرفی که به‌راحتی بتوانید پارچه‌ها، برس‌ها و غلطک‌های رنگ را در آن فروببرید. نباید از ظرف پلاستیکی استفاده کنید؛ چراکه ممکن است تینر ظرف پلاستیکی را از بین ببرد و تینر از درون ظرف به بیرون نشت کند!

مرحله 2. قلم‌مو و غلتک‌ها را تمیز کنید

در این مرحله از طرز استفاده از تینر باید قلم‌مو و سایر ابزارهای رنگ را در ظرف تینر قرار دهید. حتماً از وسایل ایمنی و دستکش مناسب استفاده کنید. غلتک یا قلم‌مو را می‌توانید بگیرید و در پاک‌کردن رنگ کمک کنید. تینر باعث تجزیه رنگ می‌شود. درنهایت، غلتک و سایر ابزار را با آب گرم و صابون شستشو دهید.

سپس ابزار رنگ را خشک کنید.

مرحله 3. سینی، قوطی و سایر ابزار رنگ را تمیز کنید

می‌توانید به یک پارچه تمیز کمی تینر بزنید و سایر ابزارهای رنگ مثل قوطی رنگ را تمیز کنید. همه وسایل را نمی‌توان در ظرف حاوی تینر قرار داد، اما با کمک پارچه و تینر می‌توانید این ابزارها را تمیز کنید.

طرز استفاده از تینر برای از بین بردن رنگ

مرحله 1: تینر مناسب را انتخاب کنید

تینرها انواع و موارد کاربرد مختلف دارند؛ بنابراین، باید برای هدف موردنظرتان تینر مناسب داشته باشید. طیف گسترده‌ای از تینر برای سطوح مختلف مانند دیوار خشک، چوب سخت، آلومینیوم و فولاد تولید می‌شود. با توجه به جنس سطح و نوع رنگ باید تینر مناسب را خریداری کنید.

مرحله2. تینر رنگ را استفاده کنید

لایه‌ای نازک از تینر را با یک قلم‌مو روی سطح اجرا کنید. دستورالعمل سازنده تینر را درنظر داشته باشید و صبر کنید تا تینر برای مدت‌زمان لازم روی سطح بماند. اغلب به 20 دقیقه زمان نیاز هست تا رنگ نرم شود.

مرحله 3. رنگ را حذف کنید

در این مرحله از طرز استفاده از تینر باید از لیسه رنگ پلاستیکی کمک بگیرید و رنگ را روی سطح خراش دهید. اگر تمام رنگ با خراش‌دادن حذف نشد، ممکن است لازم باشد از تینر رنگ اضافی استفاده کنید. حواستان باشد نباید از تینر به مقدار زیاد برای سطوح دارای منفذ مانند چوب استفاده شود.

زیرا ممکن است به درون چوب نفوذ کند.

 

مرحله 4. تینر را پاک کنید

وقتی رنگ پاک شد، با پارچه و آب تمیز باید بخشی که تینر زدید، پاک کنید. این کار باعث محافظت فلز یا چوب و آماده‌سازی آن برای رنگ‌کاری مجدد می‌شود.

آموزش ترکیب رنگ با تینر

مرحله 1. تینر مناسب انتخاب کنید

تینرهای رنگ انواع گوناگون دارند و لازم است تینر مناسب با نوع رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید. پیش از استفاده از تینر بهتر است اطلاعات سازنده تینر را بررسی کنید تا مطمئن شوید تینر انتخابی مناسب رنگ موردنظرتان هست.

مرحله 2. تینر را با رنگ مخلوط کنید

برای رقیق‌شدن رنگ باید تینر را با رنگ ترکیب کنید، اما اگر نسبت رنگ به تینر درست نباشد، ممکن است رنگ خراب شود. اغلب 70 درصد رنگ را با 30 درصد تینر ترکیب می‌کنند، اما همیشه برای آگاهی از نسبت رنگ به تینر حتماً به دستورالعمل سازنده تینر توجه داشته باشید.

شما می‌توانید 4 قسمت رنگ و 1 قسمت تینر را مخلوط کنید و ببینید آیا ویسکوزیته رنگ  مناسب است یا خیر. در صورت لزوم، میزان تینر را اضافه یا کم کنید. وقتی نسبت صحیح را به‌دست آوردید، می‌توانید میزان بیشتری از رنگ را ترکیب کنید. همچنین، از ظرف مناسب برای ترکیب رنگ و تینر استفاده کنید تا ظرف در اثر خوردگی تینر به رنگ آسیب نزند.

مرحله 3. مخلوط را امتحان کنید

کمی از رنگ روی سطح موردنظر بمالید یا در پیستوله بریزید تا ویسکوزیته، چسبندگی و ظاهر رنگ را مشاهده کنید. رنگ باید به‌طور کامل سطح را پوشش دهد، نباید بیش‌ازحد رقیق شود. اگر رنگ خیلی غلیظ بود، کمی تینر به رنگ اضافه کنید. این آزمایش را تکرار کنید تا از نتیجه راضی شوید.

نحوه نگهداری تینر

وقتی تینر را استفاده کردید، باقی تینر را در ظرف اصلی تینر بریزید؛ همان ظرف شرکت سازنده تینر برای نگهداری تینر مناسب است. درب ظرف را به‌خوبی ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا وقتی دمای هوا در ماه‌های تابستان خیلی گرم نشده است، می‌توانید تینر را در سوله، گاراژ یا زیرزمین نگهداری کنید.

دمای بالا باعث تبخیر تینر می‌شود و احتمال آتش‌گرفتن یا انفجار تینر را بیشتر می‌کند.

 

سخن آخر؛ در استفاده از تینر احتیاط کنید!

نحوه استفاده از تینر را در این مقاله بررسی کردیم. یادتان باشد تینر قابل احتراق است و در استفاده از تینر باید نکات ایمنی را رعایت کرد. با کمک راهنمای پیش رو می‌توانید از تینر برای رقیق‌کردن رنگ، پاک‌کردن رنگ و شستشوی ابزارهای رنگ‌آمیزی به‌طور مؤثر استفاده کنید.