چرا چوب سفید زرد می‌شود و نکاتی برای جلوگیری از آن!

زرد شدن چوب سفید به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. چوب سفید اغلب به‌علت ظاهر روشن و تطبیق‌پذیری که دارد در پروژه‌های مختلف معماری و نجاری مورد توجه است. باوجوداین، با گذشت زمان متوجه می‌شوید چوب سفید و درخشان شما زرد رنگ شده است!

این اتفاق غیرمعمول نیست و می‌توان آن را به دلایل گوناگون نسبت داد. آگاهی از علت زرد شدن چوب سفید و یادگیری چگونگی جلوگیری از آن به شما کمک می‌کند سفیدی وسایل چوبی خود را حفظ کنید. در این مقاله، علت زرد شدن چوب سفید، جلوگیری از ایجاد آن و نحوه از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید را بررسی می‌کنیم.

چرا چوب سفید زرد می‌شود؟

موارد زیر علت‌های اصلی زرد شدن رنگ چوب سفید هستند:

1. قرارگرفتن در مقابل نور

یکی از علت‌های زرد شدن چوب سفید، قرارگرفتن در معرض نورخورشید است. اشعه ماوراءبنفش (UV) با برخورد به چوب سفید واکنش نشان می‌دهد و به تغییر رنگ منجر می‌شود.

2. پیری طبیعی چوب

با گذشت زمان، چوب دچار تغییرات شیمیایی می‌شود. این تغییرات به زرد شدن چوب سفید کمک می‌کند. تجزیه لیگنین (lignin)، اکسیداسیون و دیگر ترکیبات آلی به‌تدریج رنگ چوب را تغییر می‌دهد.

3. کیفیت هوای محیط

کاهش کیفیت هوای داخل منزل به‌ویژه میزان زیاد آلاینده‌هایی مثل دود سیگار  و ترکیبات آلی فرار (VOCs) در اثر استفاده از برخی محصولات رنگ یا تمیزکننده می‌تواند باعث تسریع در زردشدن چوب سفید شود.

4. رطوبت

رطوبت بسیار زیاد می‌تواند باعث رشد کپک روی سطح چوب شود و رنگ چوب تغییر کند و لکه زرد روی چوب ایجاد شود. همچنین، رطوبت می‌تواند چوب را متورم کند و در طول زمان باعث تغییر رنگ الیاف چوب شود.

چگونه از زرد شدن چوب جلوگیری کنیم؟

با رعایت موارد زیر می‌توانید از زرد شدن چوب سفید جلوگیری کنید:

1. استفاده از لایه محافظ قدرتمند روی چوب!

با کمک پوشش‌های محافظ سطوح مانند پلی‌اورتان یا وارنیش شفاف می‌توانید از زرد شدن چوب سفید جلوگیری کنید. رنگ پلی‌اورتان از محافظ‌های قدرتمند برای چوب محسوب می‌شود و از چوب در مقابل مواد شیمیایی، رطوبت، حرارت و اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند.

 

2. تغییر موقعیت وسایل چوبی

برای جلوگیری از زرد شدن چوب سفید بهتر است مبلمان و سایر وسایل چوبی خود را دور از حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی و اشعه خورشید نگهداری کنید؛ برای مثال، قراردادن پرده برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند به کاهش اثر نور در قطعات چوبی کمک کند.

3. نگهداری و تعمیر منظم

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از زرد شدن چوب سفید، تمیز نگه‌داشتن وسایل چوبی است. وجود آلودگی و گردوغبار می‌تواند به سطح چوب آسیب برساند و چوب سفید را زرد کند. با استفاده از یک پارچه مرطوب می‌توانید به‌آرامی سطوح چوبی را تمیز کنید.

همچنین، در صورت مشاهده زدگی یا آسیب چوب بهتر است به‌سرعت چوب را ترمیم کنید.

4. محیط کنترل‌شده

سطح رطوبت محیط را کنترل کنید و ثابت نگه دارید. یادتان باشد رطوبت می‌تواند باعث زرد شدن چوب سفید شود. در صورت نیاز از رطوبت‌گیر استفاده کنید و باعث تنظیم رطوبت محیط شوید.

5. استفاده‌نکردن از مواد شیمیایی غیرملایم

برای تمیزکردن یا پرداخت دوباره چوب از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. مواد شیمیایی خشن به‌تدریج باعث زردشدن چوب سفید می‌شوند و رنگ چوب را تغییر می‌دهند.

از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید

شما می‌توانید با کمک الکل معدنی، صابون ظرفشویی، آب و صابون و ترکیب جوش شیرین و خمیردندان به‌سادگی لکه زرد را از روی چوب سفید پاک کنید.

سخن پایانی؛ جلوگیری از زرد شدن چوب سفید با رنگ پلی اورتان چوب!

علت زرد شدن رنگ چوب سفید را در این مقاله بررسی کردیم. یادتان باشد استفاده از پوشش‌های مقاوم در مقابل آسیب‌های محیطی در آخرین مرحله از رنگ‌کاری چوب سفید کابیت یا سایر قطعات سفید چوبی می‌تواند از زرد شدن چوب سفید جلوگیری کند.

چراکه پوشش پلی اورتان از رنگ‌های مقاوم در مقابل حرارت، رطوبت، اشعه ماوراءبنفش و خط‌وخش است. آگاهی از علت‌های زرد شدن چوب سفید و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند باعث حفظ زیبایی طبیعی وسایل چوبی سفید رنگ شود.

با محافظت از چوب سفید در مقابل عوامل آسیب‌زای محیطی، انتخاب پوشش‌های رنگ مناسب و حفظ محیطی کنترل‌شده و تمیز می‌توانید جذابیت همیشگی چوب سفید را بدون آثار زردی ناخواسته حفظ کنید.