مراحل رنگ کردن بدنه خودرو (آموزش کامل)

مراحل رنگ کردن خودرو چندان سخت نیست، اما هر مرحله از مراحل رنگ کردن ماشین اهمیت دارد و باید با دقت نقاشی ماشین را انجام داد؛ چراکه عجله‌کردن و بی‌دقتی در نتیجه نهایی کار اثرگذار است و می‌تواند شما را به پایان دلخواه نرساند! در این راهنما مراحل ضروری رنگ آمیزی خودرو را در چند گام ساده و کاربردی، فهرست و بررسی کنیم.

 مرحله اول: سطح را آماده کنید

رنگ کردن ماشین را با آماده‌سازی سطح شروع کنید. بدنه ماشین باید کاملاً شسته و تمیز شود تا هیچ‌گونه آلودگی روی ماشین وجود نداشته باشد. سپس با کمک سنباده تلاش کنید سطحی صاف ایجاد شود. صاف و یکدست بودن بدنه ماشین باعث بهتر چسبیدن رنگ به سطح خودرو می‌شود.

روی بخش‌هایی که نمی‌خواهید آن‌ها را رنگ کنید، کاغذ یا نوارچسب بزنید؛ قسمت‌هایی مثل چراغ‌ها و پنجره‌ها.

مرحله دوم: پرایمر رنگ بزنید

وقتی بدنه خودرو را آماده کردید، یک لایه پرایمر رنگ روی بدنه ماشین بزنید. این کار باعث تقویت چسبندگی و ایجاد زیرسازی صاف برای لایه رنگ بعدی روی بدنه خودرو می‌شود. یک پرایمر ماشین باکیفیت انتخاب کنید، با مطالعه دستور روی قوطی پرایمر می‌توانید از پرایمر به‌درستی و مؤثر استفاده کنید.

پیش از رفتن به مرحله بعد اجازه دهید پرایمر به‌خوبی روی بدنه ماشین، خشک شود.

مرحله سوم: پوشش پایه را اجرا کنید

در این مرحله از مراحل رنگ کردن ماشین باید رنگ موردنظرتان را روی بدنه خودرو بزنید. رنگی را انتخاب کنید که با رنگ اصلی خودرو مطابقت داشته باشد. با استفاده از اسپری رنگ یا همان روش پاششی باید رنگ را روی سطح در چند لایه به‌صورت یکنواخت اعمال کنید.

البته یادتان باشد هر لایه باید قبل از اجرای لایه بعد به‌خوبی خشک شده باشد تا از ایجاد پوششی ناهموار جلوگیری شود.

مرحله چهارم: لایه شفاف را اعمال کنید

وقتی پوشش پایه خشک شد، وقت آن است که لایه شفاف را برای ایجاد محافظ رنگ اجرا کنید. این لایه شفاف از رنگ پایه خودرو در مقابل خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. پوشش شفاف علاوه بر ایجاد رنگی مقاوم باعث درخشندگی و زیباترشدن رنگ خودرو شما می‌شود.

مرحله 5: اجازه دهید رنگ خشک شود

پس از اجرای پوشش شفاف باید اجازه دهید رنگ مطابق توصیه‌های روی قوطی رنگ خشک شود. در طول این مدت نباید خودرو در معرض شرایط سخت باشد؛ زیرا می‌تواند روی پرداخت اثر بگذارد. پس از خشک‌شدن کامل رنگ می‌توانید کاغذها و نوار چسب‌ها را بردارید تا خودرو تازه رنگ‌شده خود را ببینید.

مرحله ششم: پولیش را فراموش نکنید

درنهایت، باید به بررسی رنگ خودرو بپردازید و هرگونه نقص جزئی را برطرف کنید. رنگ را پولیش دهید تا هم نواقص جزئی رفع شود و هم درخشش رنگ بدنه خودرو افزایش یابد.

 

نکات مهم در آموزش نقاشی خودرو

رنگ کردن ماشین، یک کار هنری محسوب می‌شود. یک رنگ‌کاری خوب مطمئناً نتیجه ساعت‌ها سنباده‌کاری، جوشکاری و آماده‌سازی بدنه است! رنگ کردن خودرو، فرایندی چند مرحله‌ای به‌شمار می‌رود. نقاش خودرو به صبر زیاد و کمی کمال‌گرایی نیاز دارد؛ زیرا آن رنگ براق جدید می‌تواند کمترین ایراد را در زیر آن نمایان کند!

نکات زیر را برای رسیدن به بهترین رنگ خودرو باید هنگام نقاشی خودرو درنظر داشته باشیم:

1. پیش از شروع رنگ کردن ماشین باید بدنه خودرو را تمیز و صاف کنیم. اگر زنگ‌زدگی وجود دارد، حتماً باید برطرف شود. وجود زنگ‌زدگی باعث ایجاد حباب‌های ناخوشایند می‌شود.

2. سنباده‌زدن و بتونه‌کردن خودرو را برای زیرسازی مطلوب انجام دهید. حتماً از بتونه باکیفیت استفاده کنید. ممکن است بتونه ارزان بتواند جاهای خالی و عیوب بدنه را پر کند، اما همانند بتونه باکیفیت، دوام و ماندگاری ندارد. یکی دیگر از مزایای بتونه باکیفیت این است که سنباده‌زدن آن راحت‌تر است.

3. برای ماشین کوچک یا متوسط تقریباً 1 گالن بتونه لازم دارید.

4. اگر خودرو شما قدیمی است و باید رنگ بدنه را از ماشین پاک کنید، از سنباده کمک بگیرید. یادتان باشد رنگ ماشین‌های قدیمی امکان دارد با رنگ‌های مدرن مبتنی بر ژل‌کت‌ها و آب ناسازگار باشد.

5. برای رنگ کردن ماشین به وسایل مختلف نیاز دارید؛ وسایلی مانند سنباده زبر، کاردک، کمپرسور هوا و اسپری تفنگی، عینک، بتونه، تینر، ماسک صورت و چسب کاغذی.

6. نقاشی ماشین باید در مکانی دارای تهویه و با حداقل میزان گردوغبار صورت گیرد.

7. انتخاب رنگ در مراحل رنگ کردن ماشین بسیار مهم است. شما باید رنگی مطابق رنگ خودرو خود خریداری کنید. اگر این پرسش برایتان پیش آمده است که کد رنگ خودرو کجاست، باید بگوییم اغلب کد رنگ خودرو روی برگه ماشین یا زیر کاپوت درج شده است.

در صورت نبود کد رنگ ماشین، توصیه می‌کنیم از کارخانه سازنده خودرو راهنمایی بگیرید.

زمان خشک شدن رنگ خودرو

اغلب برای خشک‌شدن آستری به 20 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارید. همچنین، وقتی مراحل رنگ کردن ماشین تمام شد، بعد از 24 ساعت معمولاً رنگ خشک می‌شود و اگر به سطح بدنه خودرو دست بزنید، متوجه می‌شوید رنگ خشک شده است.

 

سخن آخر؛ فرایند رنگ آمیزی خودرو چندمرحله‌ای است!

مراحل رنگ کردن ماشین را بررسی کردیم. وقتی نوبت ایجاد ظاهری نو به ماشین می‌رسد، چگونگی نقاشی خودرو می‌تواند ذهنتان را مشغول کند! چه به فکر از بین بردن خط و خش ماشین نقره ای خود باشید و چه بخواهید رنگ ماشین را تغییر دهید، باید از مراحل رنگ کردن ماشین پیروی کنید.

توجه به مراحل نقاشی خودرو برای دستیابی به یک پرداخت بادوام و حرفه‌ای بسیار مهم است. حتماً پیش از شروع رنگ‌آمیزی بدنه خودرو از کیفیت رنگ مطمئن شوید. با استفاده از رنگ و مواد اولیه باکیفیت و توجه به جزئیات می‌توانید به ظاهری حرفه‌ای و زیبا برای اتومبیل خود دست پیدا کنید.