آموزش رنگ کاری مبل در منزل | چگونه مبل را رنگ کنیم؟

رنگ کاری مبل در منزل از شیوه‌های کم‌هزینه برای نوکردن مبلمان خانه است! اگر می‌خواهید رنگ کردن مبل را در منزل خودتان انجام دهید، با ما همراه باشید تا آموزش رنگ کاری مبل را به‌صورت مرحله به مرحله، کاربردی و آسان در اختیارتان قرار دهیم.

تجهیزات لازم برای رنگ کاری مبل

  • روغن حل‌شونده (آب صابون روغنی)
  • کاغذ سنباده ریز
  • کاغذ سنباده متوسط
  • پرایمر یا بتونه
  • رنگ
  • رنگ‌پاش (اختیاری)
  • فوم غلتک و قلم‌مو
  • پوشش رویی

آموزش رنگ کاری مبل مرحله‌به‌مرحله

در این بخش می‌خواهیم آموزش رنگ کاری مبل را در چند گام ساده آموزش دهیم.

مرحله اول: آماده‌سازی

ابتدا باید سطح مبلمان خود را برای رنگ کاری مبل آماده کنید. سطح چوب را باید به‌طور حرفه‌ای سنباده بزنید. اگر رنگ قبلی روی مبلمان شما وجود دارد، می‌توانید از رنگ‌بر کمک بگیرید. رنگ‌بر را با قلم‌مو روی مبل موردنظر بزنید و به‌راحتی رنگ قبلی را پاک کنید.

شما باید رنگ‌های قدیمی و باقی‌مانده را از روی سطوح از بین ببرید. هنگام سنباده‌زدن باید حواستان باشد سطح کار آسیب نبیند. سنباده‌زدن قبل از رنگ کاری مبل می‌تواند باعث تثبیت رنگ روی سطح شود. سطح چوب را با سنباده متوسط به‌خوبی سنباده بزنید تا سطحی صاف و یکدست داشته باشید.

اگر مبلمان شما کشو دارد، بهتر است کشوها را خارج کنید تا هرکدام جداگانه رنگ آمیزی شوند.

 

مرحله دوم: تمیزکردن

اکنون باید هرگونه گردوغبار و چربی را از روی چوب پاک کنید. اگر سطح چوب در این مرحله از رنگ کاری مبلمان به‌خوبی تمیز نشود، رنگ روی سطوح قرار نمی‌گیرد و پس از اجرا پوسته‌پوسته می‌شود. ابتدا می‌توانید با کمک جاروبرقی گردوخاک اولیه را جمع کنید.

سپس دستمالی را به آب یا تینر آغشته کنید و سطح کار را تمیز کنید.

نکته: توصیه می‌کنیم به تهویه محیط کار خود توجه داشته باشید و در مکانی رنگ کاری مبل را انجام دهید که تهویه مناسب دارد.

مرحله سوم: بتونه کاری و زیرسازی مبلمان

در این مرحله از رنگ کاری مبل باید بتونه بزنید. بتونه کمک می‌کند سطح چوب مبلمان یکدست و صاف شود و آماده رنگ کاری باشد. با استفاده از بتونه تمام زدگی‌ها و منافذ ریزودرشت را می‌توانید رفع کنید تا رنگ به‌خوبی روی سطح چوب قرار بگیرد و سطح چوب، چسبندگی لازم را داشته باشد.

در این مرحله از رنگ کاری مبل می‌توانید به‌جای بتونه از پرایمر چوب استفاده کنید. استفاده از پرایمر باعث می‌شود چسبندگی و نفوذ رنگ بیشتر شود و ناهمگونی‌های روی سطح از بین برود. بعد از زدن آستر یا همان پرایمر دوباره سنباده بزنید.

توصیه می‌کنیم میان هر لایۀ رنگ از سنباده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود پرداخت کار حرفه‌ای تر باشد.

مرحله چهارم: اجرای رنگ و رنگ کاری مبل

در این مرحله از رنگ کاری مبل، سطح چوب برای رنگ کاری آماده است. رنگ کاری مبل را می‌توانید با استفاده از غلتک یا قلم‌مو انجام دهید. انواع رنگ مناسب چوب را می‌توانید اجرا کنید. البته رنگ‌های فوری چوب، نیم پلی استر، سیلر و پلی استر می‌توانند بهترین انتخاب باشند!

تعمیرات و رنگ کاری چوب (رنگ‌آمیزی آسان)

یکی از راه‌های ترمیم مبلمان یا میز چوبی قدیمی این است که از شاپان استفاده کنید. اگر می‌خواهید زدگی‌های خیلی کوچک را بپوشانید و به دنبال راهکار خیلی ساده برای رنگ کاری چوب هستید، یک تکه پارچه را به شاپان آغشته کنید، سپس روی زدگی‌های مبل، صندلی یا میز چوبی قدیمی خود بکشید، نتیجه شما را شگفت‌زده می‌کند.

 

کلام آخر؛ رنگ کاری مبل در منزل را به‌آسانی انجام دهید!

رنگ کاری مبل در منزل را در این مقاله آموزش دادیم. طبق آموزش رنگ کاری مبل می‌توانید به‌آسانی مبلمان قدیمی خود را نو کنید! برای رنگ کاری مبل فقط به ابزارهایی مثل سنباده، رنگ، غلتک یا قلم‌مو و بتونه نیاز دارید! فقط یادتان باشد همه مراحل رنگ کاری مبل را به‌ترتیب انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.