رنگ کاری صنعتی چیست؟ مراحل رنگ کاری صنعتی در چند گام کاربردی!

رنگ کاری صنعتی، فرایندی ضروری و مهم در صنایع مختلف است که باعث محافظت از سطوح در مقابل سایش و خوردگی و افزایش زیبایی و جذابیت بصری تجهیزات و محصولات می‌شود. برای دستیابی به پوششی ماندگار و باکیفیت باید رنگ کاری صنعتی را مرحله‌ به مرحله در چند گام انجام داد.

در این بخش از مجله اطلس‌فام قصد داریم مراحل مهم در رنگ کاری صنعتی را بررسی کنیم و نقاشی صنعتی را آموزش دهیم.

رنگ صنعتی چیست؟

رنگ‌هایی که برای محیط‌های صنعتی تولید می‌شوند، با نام «رنگ صنعتی» معروف هستند. رنگ‌های صنعتی دارای ویژگی‌هایی مثل مقاومت در مقابل شرایط سخت،  محافظت از سطوح در مقابل خوردگی، مواد شیمیایی و حرارت هستند.  

رنگ کاری صنعتی چیست؟

رنگ‌آمیزی صنعتی یا همان رنگ کاری صنعتی به فرایند رنگ کردن سازه‌ها و قطعات فلزی صنعتی و مجسمه‌های کوچک و بزرگ گفته می‌شود. در رنگ کاری صنعتی از رنگ‌های بسیار مقاوم مثل رنگ اپوکسی، رنگ پلی‌اورتان و رنگ سیلیکاتی استفاده می‌شود.

رنگ کاری صنعتی باعث افزایش مقاومت سطوح و محافظت از آن‌ها در مقابل آسیب‌های محیطی می‌شود.

مراحل رنگ کاری صنعتی

برای ایجاد پوششی یکدست و مقاوم می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: سطح موردنظر را آماده کنید

 باید سطح موردنظر از هرگونه زنگ‌زدگی و آلودگی پاک شود و اگر به سمباده‌کاری نیاز است، حتماً با کمک سمباده سطح صاف شود. سطح باید به‌هم پیوسته و سخت باشد تا هنگام سخت‌شدن رنگ در مقابل چروکیدگی رنگ مقاومت کند. آماده‌سازی سطح در نقاشی صنعتی برای ایجاد بستری با چسبندگی مناسب باید قبل از رنگ کاری حتماً انجام شود.

مرحله دوم: استفاده از پرایمر رنگ

وقتی سطح آماده شد، اکنون نوبت پرایمر رنگ است! پرایمرها به بهبود چسبندگی، آب‌بندی سطح و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و آسیب کمک می‌کنند. انتخاب نوع پرایمر به شرایط محیطی، جنس سطح و نوع پوشش رنگ رویی بستگی دارد.

بتونه‌کاری مناسب اساس و پایه ایجاد رنگی ماندگار و بادوام است.

مرحله سوم: اجرای رنگ

در این مرحله باید رنگ را روی سطح اجرا کنید. باتوجه به نوع پروژه می‌توانید از روش پاششی یا استفاده از قلم‌مو و غلتک به رنگ‌آمیزی سطح موردنظر بپردازید. توجه دقیق در اجرای رنگ و مواردی مثل ضخامت مناسب لایه و پوشش یکنواخت برای اطمینان از ماندگاری و یکپارچگی رنگ بسیار اهمیت دارد.

مرحله چهارم: خشک‌کردن و عمل‌آوری رنگ

 بعد از اعمال رنگ، سطوح رنگ‌شده باید در فرایند خشک‌شدن و پخت قرار گیرند. این کار کمک می‌کند رنگ سفت شود و از نظر شیمیایی به سطح بچسبد. باتوجه به نوع رنگ، زمان و دمای پخت متفاوت است. پخت مناسب برای رسیدن به ویژگی‌های عملکردی مطلوب مثل سختی، مقاومت شیمیایی و چسبندگی ضروری است.

مرحله پنجم: بررسی کیفیت

وقتی رنگ خشک شد، باید برای ارزیابی کیفیت کلی رنگ، چسبندگی و ظاهر آن بازرسی کیفیت صورت گیرد. نباید هرگونه افتادگی، پوشش ناهموار یا حباب مشاهده شود؛ زیرا ممکن است روی زیبایی و عملکرد پوشش اثرگذار باشد. هرگونه نقصی باید در صورت نیاز برطرف شود.

مرحله ششم: حفاظت و نگهداری

 برای اطمینان از دوام رنگ باید اقدامات لازم حفاظتی اجرا شود؛ برای مثال، استفاده از پوشش‌های شفاف و درزگیرها، نگهداری و تمیزکردن دوره‌ای و تعمیر به‌موقع برای رفع آسیب یا خرابی می‌تواند به دوام رنگ کمک کند.

 

آموزش رنگ کاری صنعتی با پاشش بدون هوا

در این روش از رنگ‌آمیزی صنعتی از رنگ‌هایی بر پایه پلی‌اورتان یا اپوکسی استفاده می‌شود. رنگ را در پیستوله می‌ریزند و رنگ با کمک پیستوله و با فشار روی سطح اجرا می‌شود. روش پاششی اغلب برای لوازم و محیط‌های کوچک کاربرد دارد. از میان انواع روش‌های اجرای رنگ پاششی، بهترین و سریع‌ترین راه پوشش‌دهی، استفاده از ایرلس یا اسپری بدون هواست.

آموزش رنگ آمیزی صنعتی با غلتک یا قلم‌مو

پیمانکاران اغلب از برس یا قلم‌مو برای اجرای رنگ صنعتی استفاده می‌کنند و یکی از شیوه‌های رایج میان آن‌هاست. این روش قدیمی و صنعتی بازدهی کمتری دارد و باعث می‌شود رنگ کاری صنعتی به‌کُندی پیش رود! برتری روش رنگ کاری صنعتی با قلم‌مو و غلتک نسبت به روش پاششی در این است که برای قسمت‌های غیرقابل رنگ با روش پاششی کاربرد دارد.

برای مثال، از روش رنگ کاری صنعتی با غلتک یا قلم‌مو می‌توانید برای ایجاد پوشش روی لبه‌ها و نقاط جوش استفاده کنید. غلتک را برخلاف قلم‌مو می‌توانید برای سطوح حفاظت‌شده و صاف و رنگ‌های روغنی به‌کار برید. هنگام رنگ کاری صنعتی توصیه می‌شود به نقاط زیر دقت کنید و بهتر است برای این نقاط از قلم‌مو کمک بگیرید:

  • نقاط جوش
  • پشت سازه‌ها
  • لبه‌ها و درزها
  • سطوح دارای بلندی و پستی
  • گوشه‌ها

نکات مهم هنگام اجرای رنگ صنعتی

  • هنگام اجرای رنگ صنعتی حتماً از کیفیت رنگ انتخابی اطمینان حاصل کنید.
  • ازآنجاکه رنگ‌های بسیاری در بازار موجود است؛ مثل انواع آسترها، رنگ پلی‌اورتان، رنگ اپوکسی و آسترهای زینک فسفات و کرومات باید حواستان به خواص هرکدام و نحوه اجرای آن‌ها باشد.
  • رنگ‌ها را در انبار دارای تهویه، سقف‌دار و خنک نگهداری کنید. انبارداری اشتباه می‌تواند باعث کاهش رزین موجود در ژل یا رنگ می‌شود.
  • پیش از رنگ کاری صنعتی باید سطح موردنظر به‌خوبی تمیز شود و زنگ‌زدگی نداشته باشد.

بهترین ابزار برای رنگ کاری صنعتی و راهنمای انتخاب سیستم مناسب

شما می‌توانید انواع رنگ صنعتی را با غلتک، قلم‌مو یا پیستوله‌های ایرلس و بادی اجرا کنید. اما بهترین ابزار برای رنگ آمیزی صنعتی، ایرلس است. ازآنجاکه ایرلس بدون هوا اجرا می‌شود، امکان ایجاد رنگی یکدست و صاف را فراهم می‌کند. ایرلس باعث ایجاد هوا و حباب روی سطوح نمی‌شود و می‌تواند رنگ را با هر غلظتی روی سطوح قرار دهد.

با به‌کار گیری گان ایرلس دارای فشار پایین یا بالا به‌میزان 80% پرتاب رنگ پاشیده‌شده، کاهش پیدا می‌کند. با گان وایرلس می‌توانید میزان پاشش را تنظیم کنید. این کار از مهم‌ترین موارد برای کاهش هزینه‌ها در استفاده از این روش‌ها و سیستم‌هاست.

به‌بیان‌دیگر، هوا در سیستم بادی باعث می‌شود رنگ به سطح کار پرتاب شود؛ در نتیجه، مقدار بسیاری از رنگ به‌شکل پودر با پخش‌شدن در هوا از بین می‌رود که برای اطرافیان نیز خطرناک است! اما وقتی از سیستم بدون هوا برای رنگ کاری صنعتی استفاده می‌کنید، رنگ با فشار خود ماده و حرکت میله ماردونی روی سطح پخش می‌شود.

بنابراین، با استفاده از سیستم بدون هوا، رنگ هدر نمی‌رود و بهینه استفاده می‌شود.

 

سخن آخر؛ توجه به مراحل رنگ کاری صنعتی برای دستیابی به پوششی عالی!

رنگ کاری صنعتی را در چند مرحله آموزش دادیم. رعایت هرکدام از مراحل رنگ‌آمیزی صنعتی، از آماده‌سازی سطح و استفاده پرایمر گرفته تا اعمال رنگ و خشک‌کردن آن در رسیدن به پرداخت رنگی بادوام و باکیفیت در پروژه‌های صنعتی بسیار ضروری است.

با استفاده از راهنمای پیش رو و رنگ‌های باکیفیت می‌توانید رنگ کاری صنعتی را انجام دهید و پوششی صاف، با عملکرد مناسب و ماندگار ایجاد کنید.