آموزش رنگ زدن با پیستوله (راهنمای کاربردی و آسان)

رنگ زدن با پیستوله می‌تواند کار شما را بسیار آسان کند. اغلب برای دستیابی به پوششی یکنواخت و پاشش رنگ به‌طور یکسان روی سطوح از پیستوله استفاده می‌شود. در این مقاله، رنگ آمیزی با پیستوله را آموزش می‌دهیم و نکات رنگ‌کردن با پیستوله را بررسی می‌کنیم.

هرآنچه برای رنگ زدن با پیستوله نیاز دارید:

  • رنگ و تینر (مثل رنگ روغنی، آکریلیک و لاتکس) مناسب لازم دارید.
  • پارچه یا کاغذ برای پوشاندن بخش‌هایی که نمی‌خواهید رنگ کنید.
  • ماسک، عینک و دستکش بهتر است برای محافظت از خود داشته باشید.

1. کمپرسور را آماده کنید

رنگ زدن با پیستوله آسان است، اما باید مراحل استفاده از آن را رعایت کرد. پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را پیش از رنگ کاری با پیستوله انجام دهید:

  • ابتدا میزان فشار را بررسی کنید. پیستوله یا کمپرسور رنگ باید دارای رگولاتور باشد. رگولاتور پیستوله، میزان فشار رنگ حین پاشش را تنظیم می‌کند. حتماً پیش از پاشیدن رنگ باید دفترچه راهنمای رنگ کردن پیستوله برای تنظیم دقیق رگولاتور مطالعه شود.
  • سوپاپ را متصل کنید. باید مطمئن شوید سوپاپ هوا در جای خود قرار دارد. اگر لازم بود، می‌توانید از نوار تفلون کمک بگیرید. استفاده از ابزارهایی با ویژگی اتصال سریع مناسب نیست.

نکته: پیش از رنگ زدن با پیستوله یا هر ابزار دیگری توصیه می‌کنیم سطح را زیرسازی کنید، سنباده بکشید و رنگ آستر بزنید تا سطحی یکنواخت و آماده پذیرش رنگ داشته باشید.

2. پیستوله رنگ را بررسی کنید

کمی تینر درون مخزن بریزید. این کار مسیر ورودی را باز می‌کند. حالا باید کمی دریچه اندازه‌گیری مایع ورودی باز شود. ظرفی زیر نازل قرار دهید و با فشار ماشه، چند ثانیه صبر کنید تا تینر از نازل خارج شود. ابتدا هوای درون نازل خارج می‌شود. سپس رنگ با کمی فشار بیرون می‌آید.

اگر این اتفاق رخ نداد، قطعات را باید جدا کنید و به بررسی و رفع مشکل بپردازید.

نکته: اگر خواستید مخزن را خالی کنید، باید از قیف کمک بگیرید. دقت کنید تینر و سایر حلال‌ها اشتعال‌زا هستند و باید در ظرف اصلی خودشان نگهداری شوند.

3. رنگ را ترکیب کنید

ترکیب رنگ و تینر باعث می‌شود رنگی رقیق داشته باشید که مناسب رنگ زدن با پیستوله و عبور از نازل است. قسمت‌هایی از رنگ سفت‌شده را باید با فیلتر رنگ یا اسفنج جدا کنید؛ چراکه تکه‌های سفت‌شده می‌تواند مسیر نازل یا لوله را مسدود کند.

نسبت دقیق تینر و رنگ به نوع تینر، پیستوله، نازل، رنگ انتخابی و دستورالعمل شرکت سازنده رنگ بستگی دارد.

 

4. مخزن رنگ را پر کنید

حدود دو سوم 3/2 از مخزن فقط باید پر شود. سپس مخزن را روی پیستوله به‌درستی ببندید. حتماً از اتصال مخزن به پیستوله مطمئن شوید؛ چون ممکن است پیستوله به‌طور ناگهانی، حین کار جدا شود!

5. فاصله پیستوله رنگ را تنظیم کنید

سر پاشنده پیستوله را در فاصله 12.5 تا 25.4 سانتی متر از سطح موردنظر بگیرید. اگر تابه‌حال رنگ زدن با پیستوله را تجربه نکرده‌اید، تمرین کنید تفنگ پیستوله را در جهت‌های موازی با سطح، بالا و پایین بتوانید در دست بگیرید و تکان دهید.

6. ماشه را فشار دهید

اکنون برای رنگ زدن با پیستوله باید ماشه را فشار دهید. البته آن‌قدر کم و زیاد نکنید که میزان متفاوتی از رنگ روی سطح قرار بگیرد. بهتر است ابتدا روی مقوا یا وسیله دیگری امتحان کنید. سپس روی سطح موردنظر رنگ‌پاشی را انجام دهید.

7. همه سطح را رنگ‌کاری کنید

هنگام رنگ زدن با پیستوله حواستان باشد تمام زوایای سطح را رنگ‌آمیزی کنید و رنگ را یکنواخت روی سطح بپاشید. شاید لازم باشد گوشه‌های غیرقابل دسترس با قلم‌مو رنگ‌کاری شوند.

8. مراقب مخزن رنگ باشید

وقتی در حال رنگ زدن با پیستوله هستید، مراقب باشید مخزن پیستوله خالی نشود. پیش از خالی‌شدن مخزن رنگ، آن را پر کنید. اگر میان دفعات رنگ‌کاری وقفه به‌وجود آمد و هرزمان رنگ‌آمیزی تمام شد، مخزن را خالی کنید، درون مخرن تینر بریزید، سپس با اسپری‌کردن تینر اجازه دهید دستگاه پیستوله تمیز شود و از رسوب رنگ جلوگیری کنید.

9. صبر کنید رنگ خشک شود

بعد از رنگ زدن با پیستوله باید صبر کنید تا رنگ خشک شود. سپس لایه بعدی را اجرا کنید.

پیستوله باید تمیز شود

وقتی رنگ زدن با پیستوله تمام شد، نکات زیر را انجام دهید:

  • رنگ باقی‌مانده را از مخزن پیستوله خارج کنید.
  • قطعات پیستوله باید با تینر تمیز شوند.
  • با اسپری‌کردن تینر از نازل، از رسوب رنگ پیشگیری کنید.

رنگ خودرو با پیستوله به چه صورت میباشد؟

برای رنگ زدن خودرو با پیستوله هم باید مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم رعایت کنید. راهنمای پیش رو، آموزشی کامل برای رنگ زدن خودرو با پیستوله نیز به‌شمار می‌آید و به شما در رسیدن به پوششی زیبا و جذاب برای اتومبیل شخصی‌تان کمک می‌کند.

سخن آخر؛ رنگ زدن با پیستوله، فرایند آسان و یکدست رنگ‌آمیزی!

رنگ زدن با پیستوله را در این مقاله بررسی کردیم. اگر می‌خواهید پوششی عالی و یکدست روی سطوح مختلف داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ زدن با پیستوله را در اولویت قرار دهید! البته برخی زوایا را نمی‌توان با پیستوله یا غلطک رنگ کرد و بهتر است با قلم‌مو رنگ‌آمیزی کنید.

اما درکل رنگ کردن سطوح وسیع مثل رنگ کردن بدنه خودرو با پیستوله می‌تواند بسیار آسان و فوق‌العاده باشد!