رنگ درب چوبی با انواع رنگ (آموزش کامل)

رنگ درب چوبی را چگونه انجام دهیم؟ اگر قصد دارید درب چوبی خانه خود را رنگ‌آمیزی کنید یا به فکر ترمیم درب چوبی اتاق خود هستید، این مقاله را از دست ندهید! در این بخش می‌خواهیم آموزش کاربردی رنگ کردن درب چوبی را دراختیارتان قرار دهیم.

 

رنگ مناسب درب چوبی

پیش از شروع رنگ درب چوبی قدیمی بهتر است بدانید کدام رنگ‌ها را می‌توانید برای رنگ‌آمیزی چوب استفاده کنید. حتی هدف شما از رنگ کردن درب چوبی هم در انتخاب نوع رنگ مهم است؛ برای مثال، شاید به فکر رنگ کردن درب چوبی قهوه ای سوخته اتاق خود هستید، اما کمی که به درب چوبی نگاه می‌کنید، می‌بینید فقط به ترمیم نیاز دارد و لازم نیست تمام آن را رنگ کنید!

پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه ادامه دهید؛ چراکه قصد داریم به همه پرسش‌هایتان درباره رنگ درب چوبی پاسخ دهیم. درکل، برخی از رنگ‌های مناسب درب چوبی شامل موارد زیر می‌شود که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم:

  • رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان از رنگ‌های دو جزئی است و روی هر سطحی حتی چوب استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، رنگ پلی اورتان برای پوشش نهایی به‌کار می‌رود. این رنگ چوب در مقابل نور خورشید و رطوبت مقاوم است و سریع خشک می‌شود.
  • رنگ پلی استر: این رنگ در مقایسه با سایر انواع رنگ قیمت کمتری دارد. البته در مقابل نور و رطوبت چندان مقاوم نیست، ولی اگر می‌خواهید برای رنگ کردن درب چوبی، رنگ ارزان بخرید، می‌توانید رنگ پلی استر را امتحان کنید!
  • رنگ پولیش: اگرچه این رنگ برای درب چوبی مناسب به‌نظر می‌رسد، مراحل رنگ کردن درب چوبی با رنگ پولیش کمی وقت‌گیر است! چراکه در این شیوه، درب چوبی باید چند لایه رنگ شود. درنهایت، از نمد استفاده می‌کنند تا براق‌تر به‌نظر برسد! یادتان باشد رنگ پولیش از رنگ‌های گران و شکننده است و برای اجرای آن باید در کارگاه‌های مخصوص باشید!

آموزش گام‌به‌گام رنگ درب چوبی

رنگ کردن درب چوبی باید مرحله‌به‌مرحله انجام شود تا کیفیت نهایی رنگ‌آمیزی عالی باشد. در ادامه، مراحل رنگ کردن درب چوبی را بیان می‌کنیم.

مرحله اول: تمیزکردن سطح درب چوبی

در روش رنگ کردن درب چوبی، نخستین مرحله که بسیار اهمیت دارد، تمیزکردن سطح چوب از هرگونه برجستگی و فرورفتگی مثل ترک، شکاف، جای چکش و لهیدگی است. با چند روش ساده می‌توانید سطح چوب قدیمی را صاف و یکدست کنید تا رنگ به‌خوبی روی آن قرار بگیرد:

1. یک تکه چوب با سطح مقطع را به‌شکل مثلث برش بزنید. سپس آن را بعد از آغشته‌کردن به چسب چوب، با کمک چکش در خرابی‌ها و شکاف‌ها فروکنید. اکنون با رنده می‌توانید بیرون‌زدگی‌ها را صاف کنید تا سطح چوب یکنواخت و صاف شود.

2. اگر سطح چوب فقط ترک و ریختگی درشت دارد، پیشنهاد بهتر برای رفع ترک و شکاف، استفاده از ترکیب چسب و اره است. برای این کار پیش از رنگ کردن درب چوبی باید کمی پودر چوب یا خاک اره را با چسب چوب مخلوط کنید تا شبیه به بتونه شود. سپس با کمک کاردک، شکاف‌ها و ترک‌ها را پر کنید.

3. راه‌حل سوم، استفاده از پلی‌استر پوست یا رزین اپوکسی و پلیش است. ابتدا مقداری رزین در یک ظرف بریزید، به‌میزان لازم از هاردنر به آن اضافه کنید و پس از آماده‌شدن، محلول را روی شکاف‌ها و ترک‌ها بریزید تا پُر شوند. البته اگر سطح چوب به‌طور کامل سوراخ باشد، باید با چسب کاغذی طرف دیگر آن را بپوشانید تا محلول از طرف دیگر، خارج نشود و بیرون نریزد.

 درنهایت، وقتی خشک شد، با سنباده و لیسه می‌توانید سطح درب چوبی را پرداخت کنید.

مرحله دوم: بتونه کاری درب چوبی

این مرحله نیز بسیار مهم است. برای بتونه کاری چوب باید ابتدا بتونه را آماده کنید. بتونه اغلب شامل مل و پودرهای رنگی می‌شود که با لیسه و کاردک باید روی سطح چوب قرار گیرد. بتونه مناسب درب چوبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بتونه مل و سریش
  • بتونه فوری
  • بتونه روغنی

با کمک بتونه می‌توانید تمام ترک‌ها و فرورفتگی‌ها را پُر کنید. پس از ساخت بتونه می‌توانید بتونه را در کیسه قرار دهید و در مراحل بعدی رنگ کردن درب چوبی هم از آن استفاده کنید.

مرحله سوم: سنباده‌زدن درب چوبی

وقتی مطمئن شدید قسمت‌های بتونه‌شده کاملاً خشک شدند، شروع به سنباده‌زنی کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به سطح چوب برسید تا بتونه‌های اضافی جمع شود و سطحی صاف داشته باشید. شما می‌توانید هنگام رنگ کردن درب چوبی به رنگ سفید یا سایر رنگ‌ها، بخش‌هایی که نمی‌خواهید رنگ‌آمیزی شوند با نوارچسب کاغذی به‌خوبی بپوشانید.

مرحله چهارم: رنگ‌آمیزی درب چوبی

اجرای آستری یا شاپان، پس از سنباده‌کاری، زمان آسترکاری است! پیش از رنگ درب چوبی به رنگ سفید یا دیگر رنگ‌ها به آسترکاری نیاز داریم. شاپان یکی از آستری‌های معروف در بازار است. شاپان در دو رنگ مشکی و قهوه‌ای تولید می‌شود.

با کمک شاپان می‌توانید انواع رنگ قهوه‌ای مثلاً برای رنگ کردن درب چوبی قهوه ای سوخته را بسازید. شاپان را با بنزین رقیق کنید و با پارچه بدون پرز روی درب چوبی اجرا کنید.

نکته: اگر برای شاپان‌کاری از بنزین بیشتر استفاده کنید، رنگ شاپان روشن‌تر می‌شود؛ برای مثال، اگر رنگ قهوه‌ای تیره می‌خواهید، باید نسبت شاپان به بنزین بیشتر باشد و از بنزین کمتری استفاده کنید. این نکته از نکات مهم در روش رنگ کردن درب چوبی است.

مرحله پنجم: سیلر زدن درب چوبی

برای جلوگیری از نفوذ رنگ به چوب باید بلافاصله پس از آسترکاری به سطح درب چوبی سیلر بزنید. سیلر را با استفاده از تینر فوری رقیق کنید و با کمک قلم‌مو روی درب چوبی بکشید.

نکته: سیلر را باید در چند مرحله و با فاصله زمانی 20 دقیقه روی درب چوبی بزنید و اجازه دهید 2 ساعت بماند تا خشک شود.

مرحله ششم: سنباده‌کاری دوباره درب چوبی

در این مرحله باید سیلر را پرداخت کنید؛ زیرا بعد از خشک‌شدن سیلر مشاهده می‌کنید سطح چوب کمی زبر شده است!

نکته: باید از سنباده مخصوص چوب برای پرداخت سیلر استفاده کنید. میزان زبری سنباده نباید زیاد باشد تا از آسیب چوب جلوگیری شود. فقط باید سطح چوب را صاف کند.

مرحله هفتم: کیلر زدن درب چوبی

وقتی سطح درب چوبی را صابونی و صیقلی کردید، با کمک کیلر می‌توانید پوشش سطح چوب را تکمیل کنید. برای این کار باید کیلر با تینر فوری رقیق شود. سپس آن را با پیستوله یا قلم‌مو روی درب چوبی اعمال کنید. برای تغییر رنگ چوب هم می‌توانید کیلر را با انواع رنگ فوری ترکیب کنید تا به رنگ دلخواهتان برسید.

نکته: اگر می‌خواهید رنگ کاری درب چوبی را با قلم‌مو انجام دهید، باید کیلر خیلی رقیق نباشد، اما برای رنگ درب چوبی با پیستوله باید کیلر را رقیق کنید.

مرحله هشتم: اجرای رنگ نهایی روی درب چوبی

این مرحله از نحوه رنگ کردن درب چوبی نوبت اجرای رنگ نهایی است. شما می‌توانید از رنگ نیم‌پلی‌استر به‌جای کیلر استفاده کنید. البته باید این کار را با دقت انجام دهید. برای رقیق‌شدن نیم‌پلی‌استر باید از تینر استفاده کنید.

نکته: هنگام رنگ کاری درب چوبی با نیم‌پلی‌استر، فاصله زمانی میان نوبت‌های اول، دوم و سوم باید رعایت شود. کیفیت نیم‌پلی‌استر از کیلر خیلی بهتر است و در دو نوع براق و مات تولید می‌شود.

مرحله آخر: براق‌کردن رنگ درب چوبی

وقتی رنگ درب چوبی خشک شد، می‌توانید با پولیش یا پوست مناسب باعث افزایش کیفیت نهایی کار و براقیت آن شوید.

 

 

نکات مهم پیش از رنگ کردن درب چوبی

پیش از رنگ کاری درب چوبی بهتر است نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • دستگیره‌ها را دربیاورید تا انجام‌دادن رنگ درب چوبی راحت‌تر باشد.
  • از رنگ‌های مناسب درب چوبی استفاده کنید؛ مثل انواع براق یا نیمه‌براق که تمیزکردن آن‌ها آسان است.
  • در یک محیط با تهویه مناسب رنگ کردن درب چوبی را انجام دهید یا از فن برای گردش هوا استفاده کنید.
  • کاغذ سنباده 120 به‌کار ببرید که سطحی صاف‌تر ایجاد شود تا رنگ یا آستر راحت‌تر جذب شود.
  • وقتی سنباده‌کاری تمام شد، گردوغبار را پیش از آسترکاری باید از محل کاملاً پاک کنید.

 

ترمیم رنگ درب چوبی

اگر فقط می‌خواهید سطح چوب را ترمیم کنید و خراش‌های بسیار سطحی روی درب چوبی مشاهده می‌کنید، از شاپان کمک بگیرید. روی دستمال بدون پرز از شاپان بریزید و روی بخش‌هایی بکشید که می‌خواهید آن‌ها را ترمیم کنید. این روش ساده برای ترمیم بخش‌های خیلی کوچک عالی است!

 

رنگ کردن درب چوبی با اسپری

  1. ابتدا سطح چوب را تمیز کنید.
  2. قوطی رنگ را به‌خوبی تکان دهید.
  3. از فاصه 17 متری، بدون کم‌ و زیاد کردن فاصله، اسپری کنید.
  4. وقتی رنگ خشک شد، لایه دوم را اسپری کنید.
  5. بهتر است اسپری رنگ را زاویه‌دار بگیرید تا رنگ در یک‌جا متمرکز نشود.

نکته: اگر نیاز به سنباده‌کاری دارد، پیش از رنگ کردن درب چوبی با اسپری، سنباده بزنید. پس از سنباده‌کاری، با پارچه نم‌دار به‌خوبی گردوغبار را پاک کنید. اجازه دهید سطح چوب خشک شود. سپس رنگ کنید. بهتر است در 3 مرحله رنگ‌آمیزی را تکرار کنید.

 

سخن آخر؛ رنگ کردن درب چوبی قدیمی با رنگ مناسب چوب!

آموزش رنگ درب چوبی را در چند مرحله بیان کردیم. یادتان باشد تمام این مراحل باید به‌نوبت و با دقت انجام شود تا کیفیت نهایی کار کم نشود. رنگ مناسب درب چوبی استفاده کنید؛ رنگی که به‌راحتی تمیز شود و اجرای آن آسان باشد. در این مقاله به بررسی رنگ مناسب درب چوبی نیز پرداختیم.

با کمک راهنمای پیش رو می‌توانید رنگ کردن درب چوبی قدیمی خود را به‌سادگی انجام دهید!