رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی (آموزش کاربردی)

رنگ کاری پلاستیک با رنگ آمیزی قطعات دیگر مثل قطعات فلزی متفاوت است. شاید بخواهید لوازم یدکی پلاستیکی ماشین خود را رنگ کنید! قطعاتی مثل قاب آینه یا دستگیره‌های در! توصیه می‌کنیم پیش از شروع کار، حتماً راهنمای پیش رو درباره نحوه رنگ آمیزی قطعات پلاستکی را مطالعه کنید.

7 گام مهم در رنگ کاری قطعات پلاستیکی

پیش از رنگ کردن قطعات پلاستیکی بهتر است ترفندهای رنگ کاری این قطعات را بدانید؛ زیرا ممکن است رنگ روی پلاستیک دلمه شود یا سُر بخورد. البته این امکان هم وجود دارد که رنگ پس از خشک‌شدن بریزد یا پوسته‌پوسته شود! برای رفع چنین مشکلاتی باید از اسپری رنگ استفاده کنید.

در حقیقت، وقتی تولیدکنندگان رنگ مشاهده کردند پلاستیک بخشی جدانشدنی از زندگی افراد است، اسپری رنگ‌هایی تولید کردند که در مقابل پوسته‌پوسته شدن بسیار مقاوم هستند و چسبندگی خوبی دارند! از اسپری‌های رنگ برای رنگ کاری پلاستیک استفاده می‌شود، اما برای ایجاد نتایج بهتر توصیه می‌کنیم مراحل زیر را دنبال کنید:

1. تمیزکردن قطعه پلاستیکی پیش از رنگ کاری: با استفاده از پودر شوینده، آب ولرم و اسفنج به‌خوبی قطعه پلاستیکی را بشویید. سپس با دستمال تمیز خشک کنید.    

2. سنباده‌زدن پلاستیک: سطح قطعه پلاستیکی را با سنباده صیقلی و صاف کنید. رنگ به سطح پلاستیکی زبر و مات نسبت به صاف و براق بهتر می‌چسبد. سنباده‌زنی از مهم‌ترین مراحل در رنگ کاری قطعات پلاستیکی است؛ زیرا در صیقلی و براق شدن پلاستیک در پایان کار تأثیر دارد!

3. پاک‌کردن خاک سنباده: با کمک الکل ایزوپروپیل به‌طور کامل باید خاک سنباده را از سطح پلاستیک پاک کنید. برای این کار کافی است تکه‌ای پارچه بردارید و به الکل ایزوپروپیل آغشته کنید. سپس روی سطح کار بکشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که هیچ خاکی روی پارچه نباشد.

4. رنگ کاری قطعه پلاستیکی: برای رنگ کردن قطعات پلاستیکی عجله نکنید. رنگ کاری پلاستیک باید به‌آرامی انجام شود. ازآنجاکه سطح پلاستیک هیچ منفذی ندارد که رنگ را جذب کند، می‌توانید قطعه پلاستیکی را به‌شکل افقی روی زمین قرار دهید.

اسپری را به‌خوبی تکان دهید. پیش از اسپری‌کردن رنگ روی قطعه پلاستیکی بهتر است اسپری را روی یک تکه پارچه امتحان کنید تا از عملکرد اسپری مطمئن شوید. اسپری رنگ را برای رنگ آمیزی در زاویه 45 درجه و فاصله 20 تا 30 سانتی‌متر بگیرید. برای شروع رنگ کاری قطعه پلاستیکی می‌توانید ابتدا کل قطعه را به‌آرامی اسپری کنید.

برای جلوگیری از شره‌کردن رنگ می‌توانید در چند نوبت سطح کار را رنگ بزنید.

5. رنگ کاری لایه‌های بعدی مانند لایه اول: قطعه پلاستیکی را در جایی خشک و گرم قرار دهید. وقتی رنگ خشک شده است که پس از لمس، سفت و خشک باشد و چسبناک نباشد. اگر شره‌های کوچک خشک‌شده مشاهده کردید، با کمک سنباده آن‌ها را صاف کنید.

اگر به سنباده نیاز بود، حتماً از خشک‌شدن رنگ مطمئن شوید؛ زیرا سطح کار دچار لک می‌شود و این لک‌ها را نمی‌توان به‌راحتی از بین برد. درکل، لایه دوم را هم مانند لایه اول رنگ کاری کنید. برای اینکه نتیجه کار خراب نشود، باید از فاصله دور اسپری نکنید.

اگر اسپری رنگ پلاستیک را دور نگه دارید، پوششی دانه‌دانه روی قطعه ایجاد می‌شود که ایجاد لایه و پوشش دیگر روی آن دشوار است.

2 تا 3 ساعت زمان لازم دارید تا لایه دوم رنگ هم خشک شود. پس از خشک‌شدن لایه دوم باید برای اجرای لایه آخر آماده باشید!

 

 

آنچه پیش از رنگ کردن قطعات پلاستیکی باید بدانید!

رنگ کاری قطعه پلاستیکی به مهارت نیاز دارد؛ زیرا اگر فرد متخصص و ماهر رنگ آمیزی قطعه پلاستیکی را انجام ندهد، رنگ روی قطعه‌ها به شکل لخته می‌شود و پس از خشک‌شدن ممکن است پوسته‌پوسته شود. در این شرایط لازم است از اسپری رنگ با چسبندگی بسیار زیاد استفاده کنید.

موارد زیر را پیش از رنگ کردن قطعه پلاستیکی باید درنظربگیرید:

  • هرگونه آلودگی را می‌توانید با شستن اشیای پلاستیکی از بین ببرید.
  • قطعه پلاستیکی باید به‌طور کامل پیش از رنگ کاری خشک شود.
  • با کابین ایزوله رنگ را روی سطح قطعات پلاستیکی به‌طور یکنواخت اسپری کنید.
  • باید کوره اتوماتیک برای پختن رنگ و سیستم بازیافت انتخاب شود و قطعات با حرکت پیوسته و منظم بدون هیچ‌گونه صدمه جابه‌جا شوند.
  • بهتر است بدانید برای رنگ کاری اسباب‌بازی و قطعات رنگی از دستگاه تزریق استفاده می‌کنند و رنگ را به دانه‌های پلاستیک اضافه می‌شود.

رنگ مناسب قطعات پلاستیکی

برای رنگ کردن قطعات پلاستیکی می‌توانید از رنگ‌های گوناگون استفاده کنید. یکی از روش‌های رنگ کاری قطعه پلاستیکی، اکترواستاتیک کوره‌ای است. نوع رنگ‌های مورداستفاده شامل پلی‌استر، پلی‌ات، اپوکسی و اپوکسی پلی‌استر می‌شود. این رنگ‌ها می‌تواند به‌شکل براق، چرمی، متالیک، مات، سمباده‌ای و چکشی باشد. ممکن است این روش رنگ کاری با پخت درون کوره و پاشش داخل آبشار باشد.

رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی خودرو

هنگام طراحی ماشین برای کاهش وزن خودرو از قطعات پلاستیکی به‌جای فلزی استفاده می‌کنند. مزایای قطعات فلزی مثل رنگ‌پذیر بودن و ظاهر مناسب باعث شده است در صنعت خودروسازی موردتوجه باشند. استفاده از قطعات پلاستیکی در صنعت خودروسازی باعث افزایش دوام، مقاومت و انعطاف بیشتر قطعات و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 قطعات پلاستیکی ماشین شامل حفاظ‌های ایمنی، آینه بغل، سپر، دستگیره، جلوپنجره و درها و دیگر قطعات متفرقه می‌شود. روش رنگ کردن قطعه های پلاستیکی خودرو با قطعات فلزی متفاوت است. توصیه می‌کنیم‌ رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو را به افراد ماهر بسپارید.

 اگر در رنگ کاری دقت لازم وجود داشته باشد، دوام رنگ بیشتر می‌شود. برخی از افراد قطعات پلاستیکی خودروی خود را می‌خواهند با استفاده از اسپری پاششی رنگ کنند. این کار ازآنجاکه با رعایت اصول و مراحل رنگ آمیزی صورت نمی‌گیرد، دوام ندارد و خیلی زود مشاهده می‌کنید رنگ پوسته‌پوسته شده است.

                                                                                               

رنگ پاشی قطعات پلاستیکی را چگونه انجام دهیم؟

درکل، فرایند رنگ پاشی و ایجاد پوشش برای سطوح پلاستیکی شامل موارد زیر می‌شود:

1. تمیز و آماده کردن قطعه پلاستیکی

پاک‌سازی سطح پلاستیک در کیفیت نهایی تأثیرگذار است. ابتدا باید باهدف افزایش میزان رنگ‌پذیری، دوام و چسبندگی رنگ، سطح قطعه را به‌خوبی تمیز کنید تا هیچ‌گونه آلودگی روی سطح پلاستیک باقی نماند.

2. فعال‌کردن ویژگی چسبندگی و رنگ‌پذیری قطعه پلاستیکی

مواد پلاستیکی اغلب خاصیت آب‌گریزی دارند. همچنین، قطبیت پایین مواد پلاستیکی باعث کاهش میزان چسبندگی در آن‌ها می‌شود. برای ایجاد قابلیت رنگ‌پذیری قطعات پلاستیکی می‌توانید از شیوه‌هایی مثل شعله‌گیر، گاز پلاسما یا الکتریکی استفاده کنید.

3. رنگ پاشی قطعه پلاستیکی و آسترکشی

برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • رنگ کاری پرایمر
  • رنگ آمیزی بیش کار و پایه
  • رنگ کاری اصلی
  • تثبیت رنگ با کیلر یا سایر فیکس‌کننده‌ها

4. پخت کوره‌ای و خشک‌کردن قطعه پلاستیکی رنگ‌شده

اغلب در آون یا کوره فرایند خشک‌کردن را انجام می‌دهند. مدت‌زمان پخت و دمای کوره از موارد مهمی است که هنگام پخت قطعه‌های پلاستیکی باید به آن‌ها دقت شود. اغلب از دمای 80 درجه سانتی‌گراد برای پخت قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود و هر قطعه پلاستیکی طسنبادهی مدت 40 دقیقه می‌پزد.

 

 

سخن آخر؛ رنگ کاری قطعات پلاستیکی در چند مرحله!

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که چطور پلاستیک را رنگ کنیم؟ و مراحل رنگ کاری قطعات پلاستیکی را بیان کردیم. اگر می‌خواهید رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو را انجام دهید یا هرنوع قطعه پلاستیکی دیگر را رنگ کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از راهنمای پیش رو استفاده کنید تا به‌راحتی رنگ کاری قطعات پلاستیکی را انجام دهید.