راهنمای خرید رنگ اکریلیک (کاربرد، معایب و مزایا)

رنگ اکریلیک به‌علت برخورداری از رنگ‌های زنده، ویژگی خشک‌شدن سریع، تطبیق‌پذیری از رنگ‌های پرکاربرد محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم راهنمایی جامع درباره رنگ اکریلیک دراختیارتان قرار دهیم و کاربرد، ویژگی‌ها، معایب و مزایای رنگ اکریلیک را بررسی کنیم.

آشنایی با رنگ اکریلیک

رزین‌های اکریلیک در دو دسته پایه حلال آب و پایه حلال نفت تولید می‌شوند. رنگ اکریلیک به‌علت ماهیت خشک‌شدن سریع، انعطاف‌پذیری و اجرای آسان در پرداخت‌های مختلف و ایجاد پوشش برای سطوح گوناگون کاربرد دارد. رنگ اکریلیک را می‌توان روی طیفی گسترده از سطوح مانند چوب، کاغذ، پارچه و فلز اجرا کرد و از رنگ‌های پرکاربرد به‌شمار می‌رود.

مزایای رنگ اکریلیک

1. خشک‌شدن سریع رنگ اکریلیک

یکی از ویژگی‌های اصلی رنگ اکریلیک، خشک‌شدن سریع رنگ اکریلیک است. این مشخصه رنگ اکریلیک این امکان را به شما می‌دهد که پروژه‌های رنگ را در مدت‌زمانی کوتاه به پایان برسانید.

2. محلول در آب

رنگ اکریلیک بر پایه آب را می‌توان با آب به‌راحتی رقیق کرد. رنگ اکریلیک بر پایه رزین و محلول در آب برای سطوح آجری، بتونی، گچی، سیمانی و به‌ویژه برای فضای داخلی و خارجی ساختمان به‌کار می‌رود.

3. تطبیق‌پذیری رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک را می‌توان در تکنیک‌های مختلف رنگ‌کاری و نقاشی به‌کار برد؛ تکنیک‌هایی مثل ایمپاستو (impasto)، لایه‌بندی، لعاب‌دادن و ترکیب. ویژگی تطبیق‌پذیری رنگ اکریلیک برای هرنوع رنگ‌آمیزی دستتان را باز می‌گذارد!

3. دوام رنگ اکریلیک

وقتی رنگ اکریلیک خشک می‌شود، لایه‌ای منعطف و سخت ایجاد می‌کند که در برابر زردشدن و خوردگی در طول زمان مقاوم است. ویژگی انعطاف‌پذیری رنگ اکریلیک باعث شده برای رنگ‌کردن سالن‌های ورزشی از بهترین گزینه‌ها باشد.

4. تنوع رنگی

رنگ اکریلیک دارای طیفی گسترده از رنگ‌هاست. رنگ‌هایی مثل رنگ متالیک اکریلیک و رنگ اکریلیک فلورسنت. رنگ اکریلیک ساختمانی در رنگ‌های مختلف در 3 نوع براق، مات و نیمه‌مات تولید می‌شود.

5. قابل شستشو

رنگ اکریلیک قابل شستشو است و قابلیت تمیزشدن نسبتاً خوبی دارد. البته رنگ اکریلیک دارای زیرسازی پلاستیک را نمی‌توان شست. اما رنگ اکریلیک دارای زیرسازی پرایمر یا روغن را می‌توانید شستشو دهید.

6. غیرقابل اشتعال

رنگ اکریلیک خطرناک و قابل اشتعال نیست. رنگ اکریلیک در مقایسه با دیگر انواع رنگ با محیط زیست سازگاری خوبی دارد و در زباله‌های معمولی هم می‌توان رنگ اکریلیک را دفع کرد.

معایب رنگ اکریلیک

  • گاهی باید برای شستشوی رنگ اکریلیک 30 روز صبر کنید.
  • در مقایسه با رنگ روغنی، قابلیت تمیزشوندگی کمتری دارد.
  • با گذشت زمان ممکن است میزان ماندگاری رنگ اکریلیک کاهش پیدا کند.
  • گاهی نمی‌توان رنگ اکریلیک را روی سطوح براق اجرا کرد.

انتخاب رنگ اکریلیک مناسب

هنگام خرید رنگ اکریلیک باید عواملی مثل مقاومت رنگ در مقابل نور، شدت رنگ، شهرت برند و ویسکوزیته رنگ را درنظر گرفت. رنگ‌های اکریلیک درجه 1 و باکیفیت را برای رنگ‌کاری انتخاب کنید تا نتیجه نهایی حرفه‌ای‌ باشد. رنگ‌های اکریلیک ساختمانی برای نمای خارجی ساختمان باید با دقت انتخاب شوند.

یادتان باشد ازآنجاکه رنگ اکریلیک برای نمای خارجی ساختمان همواره در مقابل آسیب‌های محیطی مثل سرما و گرمای هوا، باران و برف قرار دارد، باید مقاوم‌ باشد. خوشبختانه برای مقابله با این آسیب‌ها شرکت اطلس فام، رنگ‌های اکریلیک باکیفیت و بسیار مقاومی تولید می‌کند.

رنگ‌های اکریلیک مناسب خودرو نیز باید بسیار مقاوم باشند؛ چراکه خودرو نیز همواره در معرض آسیب‌های محیطی مانند باران‌های اسیدی است. برای رنگ‌کردن خودرو می‌توانید از رنگ‌های اکریلیک هافمن استفاده کنید و نگران کیفیت رنگ نباشید!

رنگ‌های اکریلیک مناسب خودرو هافمن شامل موارد زیر می‌شود:

  • آستر آکریلیک تک جزئی
  • آستر آکریلیک دو جزئی

رنگ آکریلیک خودرو هافمن انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد، به‌راحتی سنباده می‌خورد، چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد و پوششی حرفه‌ای ایجاد می‌کند.

رنگ اکریلیک مناسب چوب

برای ایجاد پوششی عالی با رنگ اکریلیک باید از رنگ اکریلیک مناسب جنس سطح موردنظرتان برای نقاشی استفاده کنید. رنگ‌ اکریلیک مناسب چوب به‌طور تخصصی برای سطوح چوبی تولید می‌شود و فرمولاسیون آن به‌گونه‌ای است که به‌راحتی به سطوح چوبی بچسبد.

اما یادتان باشد کیفیت رنگ اکریلیک چوب در ایجاد پوشش حرفه‌ای اهمیت دارد. رنگ‌ اکریلیک چوب هافمن از رنگ‌های دارای سختی بالا، با چسبندگی مناسب و سریع‌خشک است که برای سطوح MDF و چوبی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم رنگ اکریلیک چوب هافمن، عدم زردگرایی این رنگ است.

 

کلام پایانی؛ رنگ اکریلیک، رنگی برای همه سطوح!

راهنمای خرید رنگ اکریلیک را در این مقاله دراختیارتان قرار دادیم. رنگ اکریلیک نوعی رنگ شیمیایی است که با خواصی مثل درخشندگی، دوام و انعطاف‌پذیری در صنایع اتومبیل‌سازی، ساختمانی و چوب کاربرد دارد. رنگ اکریلیک در انواع مختلف مانند رنگ اکریلیک ساختمانی و رنگ اکریلیک چوب تولید می‌شود.

رزین‌های اکریلیک در دو نوع پایه حلال آب و حلال نفت وجود دارند و برای همه سطوح قابل اجرا هستند.