حلال رنگ پلی اورتان چیست؟ (کاربرد، مزایا و معایب)

حلال رنگ پلی اورتان چیست؟ ترکیبات گوناگونی می‌توانند حلال رنگ پلی اورتان باشند؛ مثل تربانتین، تینر، الکل معدنی و گاهی آب. اگر رنگ پلی اورتان شما بر پایه آب تولید شده است، باید برای رقیق‌کردن آن از آب استفاده کنید. اگر می‌خواهید از تینر برای رنگ پلی اورتان استفاده کنید، حتماً تینر مناسب پلی اورتان را به‌کار ببرید. یکی از انواع پوشش‌ها رنگ پلی اورتان است.

این نوع پوشش از سطح یا لایه زیر خود در مقابل سایش، رطوبت، خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. رنگ پلی اورتان از رنگ‌های بسیار مقاوم است و برای سطوحی که پرتردد یا در فضای باز هستند، بسیار کاربردی است. درحقیقت، رنگ پلی اورتان نوعی محافظ برای سطوح مختلف به‌شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا به بررسی رنگ پلی اورتان، کاربردها و حلال رنگ پلی اورتان بپردازیم.

رنگ پلی اورتان چیست؟

به نوعی از پلیمر، رنگ پلی اورتان می‌گویند که در ترکیبات خود دارای یک گروه هیدروسیل و یک گروه ایزوسیانات است. رنگ پلی اورتان در 2 نوع ساخته می‌شود:

1. ترموست یا گرماسخت: ماده‌ای سخت‌شده در اثر گرما و بدون شکل‌پذیری

2. ترموپلاست یا گرمانرم: ماده‌ای ذوب‌شده در اثر گرما و شکل‌پذیر

یکی از خواص جالب توجه پلی اورتان، قابلیت تغییر فرمولاسیون آن است که باعث می‌شود به‌شکل شفاف، براق و مات دربیاید.

رنگ پلی اورتان از نظر ظاهری به رنگ اپوکسی شباهت دارد، اما از لحاظ کاربرد و خواص با رنگ اپوکسی متفاوت است. رنگ پلی اورتان نسبت به اپوکسی منعطف‌تر، نرم‌تر و بادوام‌تر به‌شمار می‌رود. همین خواص رنگ پلی اورتان، آن را به پوششی عالی برای کفپوش‌ها تبدیل کرده است!

سختی کمتر و کشسانی‌بودن رنگ پلی اورتان کمک می‌کند در مقابل ضربه مقاوم‌تر باشد. مقاومت رنگ پلی اورتان در مقابل فرورفتگی، سایش و خراش باعث شده است بهترین گزینه برای مکان‌های پرتردد و شلوغ مانند مراکز خرید و پارکینگ‌ها باشد.

رنگ پلی اورتان غیرقابل اشتعال است و به‌همین‌دلیل در مکان‌های دارای احتما اشتعال استفاده می‌شود. رنگ پلی اورتان به‌راحتی خشک می‌شود و خشک‌شدن آن به فرایند خاصی نیاز ندارد. برای اجرای رنگ پلی اورتان می‌توان از اسپری رنگ یا غلطک استفاده کرد.

شما می‌توانید برای انواع سطوح چوبی، بتنی، فلزی و پارچه‌ای از پلی اورتان استفاده کنید.

 

رنگ پلی اورتان چه مزایایی دارد؟

در این بخش به بررسی مزایای رنگ پلی اورتان می‌پردازیم.

1. مقاوم در مقابل مواد شیمیایی و آب

رنگ پلی اورتان از جمله رنگ‌های بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی است. رنگ پلی اورتان بر پایه روغن در مقابل رطوبت، بخار و آب مقاومت می‌کند. یادتان باشد رنگ پلی اورتان با پایه آب برای اجرا در فضاهای باز مناسب نیست؛ چراکه هیچ مقاومتی در مقابل رطوبت و آب ندارد!

2. خشک‌شدن سریع و اجرای آسان!

رنگ پلی اورتان مانند رنگ اپوکسی به‌راحتی روی سطوح اجرا می‌شود، اما در مقایسه با رنگ اپوکسی سریع‌تر آماده و خشک می‌شود.

3. ظاهر زیبا و جذاب

رنگ پلی اورتان را می‌توانید به دو شکل براق و مات استفاده کنید و پوششی بی‌نقص برای محافظت از لایه زیرین و رنگ، پدید آورید.

4. ماندگاری عالی

رنگ پلی اورتان به لایه‌ای محکم و سخت تبدیل می‌شود که سطح زیر خود را از آسیب‌های مختلف مانند خراش و سایش محافظت می‌کند.

5. مقاوم در مقابل اشعه فرابنفش و حرارت

پلی اورتان در تمام شرایط‌های سخت مقاومت می‌کند. رنگ پلی اورتان در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و حرارت مقاوم است.

معایب رنگ پلی اورتان چیست؟

اگرچه رنگ پلی اورتان از رنگ‌های پرکاربرد به‌شمار می‌رود، معایبی نیز دارد:

1. اگر در مدت‌زمان طولانی در مقابل نور مستقیم خورشید باشد، شکننده و ضعیف می‌شود. در چنین شرایطی، استحکام پلی اورتان از بین می‌رود و باید بار دیگر لایه‌ای از رنگ پلی اورتان را روی سطح اجرا کنید.

2. هنگام اجرای پلی اورتان بخاراتی را احساس خواهید کرد که می‌تواند به پوست، چشم و ریه آسیب برساند و آزاردهنده است.

نکته: هنگام اجرای رنگ پلی اورتان یادتان باشد باید از تجهیزات ایمنی مثل ماسک، عینک و دستکش استفاده کنید.

انواع رنگ پلی اورتان چیست؟

رنگ پلی اورتان از لحاظ ظاهر شامل 3 نوع جلادار، مات، براق و نیمه‌براق است.

  • پلی اورتان جلادار: دارای درخشندگی و مناسب کفپوش چوبی
  • پلی اورتان مات: حفظ‌کننده ظاهر طبیعی چوب و بدون درخشش
  • پلی اورتان نیمه‌براق و براق: بسیار درخشان

رنگ پلی اورتان از نظر فرمولاسیون در 2 نوع پایه آب و پایه روغن تولید می‌شود:

  • پلی اورتان پایه روغن: این رنگ به‌تدریج به رنگ کهربایی درمی‌آید، بوی تندی دارد، برای خشک‌شدن باید زمان بیشتری داشته باشد، در مقابل حرارت مقاوم است و بهترین گزینه برای میزهای آشپزخانه به‌شمار می‌رود. درکل، پلی اورتان پایه روغن از پایه آب مقاوم‌تر است.
  • پلی اورتان پایه آب: بوی کمی دارد و شفاف است، سریع خشک می‌شود. مناسب مکان‌های به دور از حرارت است؛ برای مثال، برای عسلی، قفسه کتاب و میز کاربرد دارد. لایه‌های بیشتری از پلی اورتان بر پایه آب را در مقایسه با پایه روغن باید اجرا کنید.

حلال رنگ پلی اورتان چیست؟

درکل، حلال‌های رنگ پلی اورتان شامل موارد زیر می‌شود:

  • الکل معدنی
  • تینر
  • تربانتین
  • آب

کاربرد پلی اورتان چیست؟

از رنگ پلی اورتان می‌توانید در صنایع مختلف مانند صنایع هوایی، تجهیزات صنعتی، صنایع دریایی، خطوط لوله، سقف‌های فلزی و توربین‌های بادی استفاده کنید تا لایه‌ای محافظ و بادوام به‌وجود آورید.

 

سخن آخر؛ رنگ پلی اورتان، مقاوم‌ترین نوع پوشش!

حلال رنگ پلی اورتان، کاربرد پلی اورتان، مزایا و معایب رنگ پلی اورتان را در این مطلب بررسی کردیم. رنگ پلی اورتان بسیار مقاوم است، همین امر باعث شده از رنگ پلی اورتان در صنایع مختلف استفاده شود. حلال رنگ پلی اورتان شامل تینر پلی اورتان، الکل معدنی، آب و تربانتین می‌شود.

شما از رنگ پلی اورتان برای چه سطوحی استفاده می‌کنید؟