تینر پلی اورتان چیست؟+کاربردهای مهم!

تینر پلی اورتان یا تینر 21 چیست؟ تینر پلی اورتان نوعی ماده بی‌رنگ و شفاف برای رقیق‌کردن رنگ‌های پلی اورتان است. تینر پلی اورتان می‌تواند علاوه بر رقیق‌کردن رنگ باعث بهبود خواص رنگ شود. این نوع تینر در صنایع مختلف مثل صنایع چوبی، ساختمانی و خودروسازی کاربرد دارد.

در این مقاله به بررسی تینر پلی اورتان و کاربردهای مهم آن می‌پردازیم.

درباره تینر پلی اورتان

استفاده از تینر پلی اورتان به دهه 1950 میلادی بازمی‌گردد. اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که تینر پلی اورتان چیست باید بگوییم تینر پلی اورتان ماده‌ای شیمیایی است که به کمک آن می‌توانید رنگ‌های پلی اورتان را رقیق کنید.

نخستین بار در دهه 1930 میلادی به فکر افتادند که حلالی قدرتمند برای رنگ پلی اورتان تولید کنند؛ حلالی که به‌راحتی بتواند رزین‌های پلی اورتان را در خود حل کند؛ درنتیجه، موادی مانند تولوئن، بنزن، ایتون و زایلن را باهم ترکیب کردند و محصولی به نام تینر پلی اورتان تولید شد!

ساخت تینر پلی اورتان در آلمان

شرکت آلمانی BASF، سال 1954 میلادی، نخستین تینر پلی اورتان را تولید کرد. این تینر که Polyurethane Thinner نامیده شد، بعدها در شرکت‌های دیگر رنگ رزین هم به تولید انبوه رسید! این روزها تینر پلی اورتان از کاربردی‌ترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف است.

از تینر پلی اورتان برای رقیق‌کردن لاک‌ها، چسب‌ها و رنگ‌های پلی اورتان استفاده می‌شود. همچنین، چسب‌ها و سطوح پلی اورتان را با تینر پلی اورتان تمیز می‌کنند.

تولید تینر پلی اورتان در شرکت‌های رنگ و رزین ایران

تینر پلی اورتان در شرکت اطلس فام با نام تینر پلی اورتان هافمن به تولید انبوه رسیده است و به‌علت کیفیت بسیار خوب علاوه بر ایران به سایر کشورها صادر می‌شود. شرکت اطلس فام مفتخر است با بهر‌ه‌مندی از عنوان «صادرکننده کشور» بهترین تینر پلی اورتان را در اختیار مشتریان قرار دهد.

تینر پلی اورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

تینر پلی اورتان از ترکیبات شیمیایی محسوب می‌شود که دارای مواد مختلف و مؤثر مثل زایلن، هگزان و استون است. حلالیت تینر پلی اورتان می‌تواند انواع رنگ پلی اورتان را رقیق کند. تینر پلی اورتان باعث کاهش زمان خشک‌شدن رنگ، افزایش چسبندگی و مقاومت رنگ در مقابل خوردگی و سایش می‌شود.

تینر پلی اورتان در صنایع گوناگون مانند صنایع چوبی، ساختمانی و خودروسازی به‌کار می‌رود. در صنعت خودروسازی، تینر پلی اورتان را برای رنگ‌کردن سقف، دیوار و سایر سطوح به‌کار می‌برند. در صنایع چوبی نیز تینر پلی اورتان را برای رنگ‌کاری کابینت، مبلمان و دیگر سطوح چوبی به‌کار می‌برند.

موارد استفاده تینر پلی اورتان چیست؟

کاربرد تینر پلی اورتان شامل موارد زیر می‌شود:

1. افزایش چسبندگی رنگ

تینر پلی اورتان با افزایش خاصیت چسبندگی رنگ باعث می‌شود رنگ به‌خوبی به سطوح بچسبد و در مقابل خوردگی و سایش مقاوم باشد.

2. کاهش مدت‌زمان خشک‌شدن رنگ

با اضافه‌کردن تینر پلی اورتان به رنگ می‌توانید باعث خشک‌شدن سریع رنگ شوید؛ درنتیجه، پروزه‌های رنگ را سریع‌تر انجام دهید.

3. افزایش ماندگاری رنگ

رنگ پلی اورتان باعث مقاوم‌شدن رنگ در مقابل عواملی مثل نور خورشید، برف، باران، خوردگی و سایش می‌شود.

4. رقیق‌کردن رنگ

کاربرد اصلی و مهم رنگ پلی اورتان، ویژگی رقیق‌کنندگی آن‌هاست. شما می‌توانید با استفاده از تینر پلی اورتان، رنگ پلی اورتان را برای اجرای آسان با پیستوله یا قلم‌مو رقیق کنید.

کلام پایانی؛ تینر پلی اورتان، ماده‌ای کاربردی در صنایع مختلف!

تینر پلی اورتان چیست، موضوعی بود که تلاش کردیم در این مقاله آن را بررسی کنیم. تینر پلی اورتان ماده‌ای مهم و شیمیایی برای رقیق‌کردن انواع رنگ پلی اورتان است. با استفاده از تینر پلی اورتان، رنگ پلی اورتان رقیق می‌شود و برای اجرای رنگ به‌شکل پاششی یا استفاده از قلم‌مو به قوام لازم می‌رسد.