تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی | راهنمای کامل

تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی در چه مواردی است؟ وقتی می‌خواهید خانه خود را رنگ کنید، کدام رنگ را انتخاب می‌کنید، رنگ صنعتی یا رنگ ساختمانی؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی را بررسی کنیم تا انتخاب رنگ موردنیازتان برای رسیدن به بهترین پوشش، ساده و درست باشد.

1. تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی در محافظت سطوح

تجهیزات صنعتی اغلب در معرض خوردگی، رطوبت، آتش، حرارت و زنگ‌زدگی هستند؛ به‌همین‌علت، از رنگ‌های صنعتی برای این ابزارآلات استفاده می‌شود؛ چراکه رنگ‌های صنعتی در مقایسه با رنگ‌های ساختمانی از مقاومت بیشتری برخوردارند، اما وقتی از رنگ‌های ساختمانی استفاده می‌کنیم زیبایی فضا در اولویت قرار دارد.

میزان مقاومت رنگ‌های ساختمانی از نظر اهمیت در درجه دوم قرار می‌گیرد و هدف اصلی از رنگ‌آمیزی اماکن مسکونی، ایجاد فضای دلپذیر و زیباست. اما محافظت از تجهیزات صنعتی از دلایل اصلی استفاده رنگ‌های صنعتی محسوب می‌شود.

2. تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی براساس کاربرد

یکی از تفاوت‌های رنگ صنعتی و ساختمانی در نوع استفاده از این رنگ‌هاست. رنگ‌های صنعتی را برای رنگ‌کاری محصولات صنعتی به‌کار می‌برند، اما با رنگ‌های ساختمانی، محیط‌های مسکونی را رنگ‌آمیزی می‌کنند. رنگ صنعتی اغلب برای رنگ‌کردن محصولاتی مثل بشکه، وسایل نقلیه، کپسول، داربست، کفپوش محیط‌های صنعتی، ظرف‌های ذخیره‌سازی و برج‌های مخابراتی کاربرد دارد.

درحالی‌که از رنگ‌های ساختمانی برای رنگ‌کاری سقف خانه‌ها و دیوارها، وسایل چوبی خانه و درب ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

3. تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی از نظر تنوع رنگی

رنگ‌های ساختمانی نسبت به رنگ‌های صنعتی از تنوع بیشتری برخودارند. شما می‌توانید با توجه به طرح و سلیقه خود از میان رنگ‌های ساختمانی، رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید، اما رنگ‌های صنعتی محدودیت دارند، ترکیب رنگ‌های صنعتی نیز دشوار است و به مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد.  

البته در سطوح پایین رنگ‌های صنعتی مثل آستر و پایه می‌توانید به تنوع رنگی برسید؛ برای مثال، آسترهای فوری، آسترهای اپوکسی، آسترهای پلی‌اورتان و آسترهای کوره نشان می‌دهد تنوع رنگی در سطح‌های پایین از رنگ صنعتی بسیار است، اما رنگ‌های ساختمانی در قسمت‌های پایه مثل آسترکاری و زیرکاری تنوع خیلی کمی دارند.

 

4. تفاوت رنگ‌های صنعتی و ساختمانی در شرایط خرید آن‌ها

رنگ‌های صنعتی به میزان زیاد خریداری می‌شوند؛ زیرا اغلب کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات صنعتی از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند و خریداران رنگ صنعتی به‌شمار می‌روند، اما رنگ‌های ساختمانی در مقادیر کم اغلب خریداری می‌شوند؛ زیرا نقاشان ترجیح می‌دهند رنگ تازه خریداری کنند و به نگهداری و خرید عمده رنگ ساختمانی علاقه ندارند.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد حدود 56% از حجم تولید به رنگ‌های ساختمانی اختصاص دارد. نقاشان ساختمان‌های مسکونی از رنگ‌های ساختمانی برای رنگ‌آمیزی فضای داخلی و خارجی خانه استفاده می‌کنند. همچنین، وسایلی مثل تزئینات، کابینت و سطوح مختلف در خانه با رنگ‌های ساختمانی رنگ‌آمیزی می‌شوند.

رنگ‌های صنعتی برای رنگ‌آمیزی آپارتمان‌ها، ساختمان‌های اداری، مدارس، تأسیسات تولید و بیمارستان‌ها به‌کار می‌روند. اغلب برای رنگ‌آمیزی صنعتی در مقایسه با رنگ‌کاری با رنگ‌های ساختمانی به نقاشان بیشتری نیاز داریم که رنگ را اجرا کنند؛ به‌همین‌دلیل، امروزه از ربات‌ها برای رنگ‌کردن با رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شود.

5. تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی و هدف اصلی از ایجاد پوشش‌های صنعتی

پیشگیری از خوردگی و نشت، 2 هدف مهم استفاده از رنگ‌های صنعتی هستند. رنگ‌های صنعتی نسبت به رنگ‌های ساختمانی، عملکرد بهتری دارند؛ برای مثال، برخی از رنگ‌ها، ویژگی ضدحریق دارند یا از برخی رنگ‌ها می‌توان برای بازتاب گرما و کاهش هزینه‌های خنک‌سازی در نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده کرد.

شاید مهم‌ترین کاربرد رنگ‌های صنعتی، محافظت در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی باشد؛ چراکه ابزارآلات صنعتی ممکن است در معرض مواد شیمیایی بسیار سوزاننده در کارخانه‌های فرآوری و تولید قرار گیرند یا در مقابل رطوبت باشند. البته با توجه به هر محصول باید از رنگ صنعتی متناسب با آن استفاده شود.

مثلاً برای رنگ‌کردن تجهیزات فولادی، رنگ مخصوص سازه‌های فلزی، آغازگر ضدخوردگی، رنگ ضدزنگ و رنگ میانی اغلب به‌کار می‌رود. باتوجه به نوع فرایندهای صنعتی ممکن است اجزای مکانیکی بدون محافظ به‌زودی و ظرف چند ماه از بین بروند.

برای رنگ‌کردن دستگاه تراش، تجهیزات مکانیکی، کشتی‌ها، عرشه و کابین از رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی، رنگ صنعتی یا رنگ ساختمانی؟

تفاوت رنگ ساختمانی با رنگ صنعتی را در این مقاله بررسی کردیم. درحالی‌که از رنگ ساختمانی برای پوشش‌دادن به اماکن مسکونی استفاده می‌شود، رنگ‌های صنعتی برای رنگ‌کردن تجهیزات صنعتی با هدف محافظت از آن‌ها در مقابل خوردگی، حریق، زنگ‌زدگی و رطوبت به‌کار می‌روند.

رنگ‌های صنعتی در مقادیر بسیار زیاد خریداری می‌شوند و اجرای رنگ‌های صنعتی به نقاشان و امکانات بیشتری نیاز دارد، اما رنگ‌های ساختمانی در اندازه‌های کمتر خریداری می‌شوند و به نقاشان کمتری برای رنگ‌آمیزی نیاز دارند. درکل، رنگ‌های صنعتی و ساختمانی از نظر هدف استفاده و کاربرد تفاوت دارند.

رنگ‌های صنعتی برای حفظ سطوح در مقابل شرایط گوناگون محیطی استفاده می‌شوند و رنگ‌های ساختمانی اغلب برای زیبایی ساختمان و دلپذیرکردن فضا کاربرد دارند. شما کدام رنگ را انتخاب می‌کنید؟ رنگ صنعتی یا رنگ ساختمانی؟