تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی چیست؟

تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در موارد مختلفی است که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید انتخابی درست و مطمئن برای پروژه‌های رنگ خود داشته باشید. انواع گوناگون رنگ با فرمولاسیون و کاربرد متفاوت طراحی شده‌اند که 2 نوع رایج آن‌ها رنگ ساختمانی و رنگ خودرو است.

در این مقاله قصد داریم تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

1. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در نتیجه نهایی

رنگ خودرو به‌دلیل ایجاد روکشی براق و ظاهری صیقلی به‌کار می‌رود و اجرا می‌شود؛ به‌بیان‌دیگر، وقتی شما رنگ خودرو خریداری می‌کنید، می‌خواهید رنگ براق یا مات صاف و صیقلی روی خودروی خود ایجاد کنید، درحالی‌که رنگ‌های ساختمانی بافتی متفاوت روی ساختمان پدید می‌آورند و نتیجه نهایی رنگ ساختمانی با رنگ خودرو متفاوت است.  

2. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در هدف استفاده

یکی از تفاوت‌های رنگ ساختمانی با رنگ خودرو در هدف استفاده از این دو رنگ است. رنگ‌های ساختمانی اغلب برای زیبایی ساختمان به‌کار می‌روند، اما رنگ‌های خودرو علاوه بر زیبایی، از بدنه خودرو محافظت می‌کند. به‌همین‌دلیل، اکثر افراد هنگام خرید رنگ خودرو به خواص محافظتی رنگ خودرو بیشتر توجه می‌کنند!

البته رنگ‌های ساختمانی برای رنگ‌کردن فضای بیرونی ساختمان باید در مقابل آسیب‌های محیطی مثل باران‌های اسیدی مقاوم باشد.

بنابراین، رنگ‌های خودرو با رنگ‌های ساختمانی تفاوت دارند و نمی‌توان رنگ ساختمان را برای رنگ‌کردن خودرو به‌کار برد. البته افرادی هستند که از رنگ خودرو برای رنگ‌کردن ساختمان استفاده می‌کنند، اشکالی ندارد، فقط رنگ‌کردن ساختمان با رنگ خودرو، هزینه بیشتری دارد.

3. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در تنوع رنگی

تنوع رنگ‌های ساختمانی در مقایسه با رنگ‌های خودرو بیشتر است. رنگ خودرو رنگ‌های محدودتری دارد؛ چراکه اغلب افراد رنگ‌های محدودی را برای خودرو می‌پسندند؛ رنگ‌هایی مثل سفید، نک‌مدادی و سیاه! اما رنگ‌های ساختمانی دارای تنوع بسیاری هستند.

اغلب افراد ترجیح می‌دهند رنگی برای ساختمان خود انتخاب کنند که با دکوراسیون خانه و ساختمان هماهنگ باشد؛ به‌همین‌علت، تنوع رنگ‌های ساختمانی بیشتر است.

4. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در خواص

ازآنجاکه رنگ‌های خودرو همواره در معرض نور خورشید، بارندگی و شرایط جوی مختلف قرار دارد، باید مقاوم باشد و کیفیت و درخشش خود را از دست ندهد، اما با رنگ‌های ساختمانی معمولی هم می‌توانید ساختمان را رنگ کنید؛ چراکه اغلب ساختمان‌ها در مقابل آسیب‌های شدید قرار ندارند.

5. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در خرید رنگ

شرکت‌های خودروسازی اغلب رنگ‌های خودرو را در حجم انبوه خریداری می‌کنند، اما رنگ‌های ساختمانی در اکثر موارد به میزان رنگ‌کاری ساختمان موردنظر تهیه می‌شوند و نیازی به ذخیره‌سازی رنگ ساختمانی نیست. البته اگر می‌خواهید از رنگ خودرو برای رنگ‌کردن ساختمان استفاده کنید، می‌توانید به مقدار کم از رنگ خودرو بخرید.

6. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در نحوه استفاده

رنگ ساختمانی را می‌توانید با ابزارهای مختلف رنگ (پیستوله، غلطک و قلم‌مو) اجرا کنید، اما رنگ‌های خودرو فقط باید با دستگاه پمپ رنگ اعمال شوند؛ وگرنه کیفیت لازم ایجاد نمی‌شود. البته در میان رنگ‌های ساختمانی نیز رنگ‌هایی مثل رنگ مولتی‌کالر باید با پیستوله و پمپ اجرا شود.

رنگ بلکا هم باید با ماله‌های مخصوص به‌کار روند. درکل، رنگ‌های صنعتی برای جلوگیری از ایجاد خلل و فرج در رنگ با دستگاه‌های مخصوص اجرا می‌شوند.

7. تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی در قیمت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های رنگ خودرو با رنگ ساختمان در قیمت بالای رنگ خودرو در مقایسه با رنگ ساختمانی است. ازآنجاکه رنگ‌های ساختمانی نیازی نیست مانند رنگ خودرو مقاومت بسیار زیادی در مقابل نور خورشید، آلودگی یا بارندگی داشته باشند و اغلب کیفیت رنگ ساختمانی تا سال‌ها تغییر نمی‌کند، به‌صرفه‌تر هستند.

اما رنگ خودرو به‌علت مقاومت بسیار زیاد در برابر آسیب، بارش، نور آفتاب و حرارت با قیمت بیشتری عرضه می‌شود و اقتصادی نیست بخواهیم ساختمان خود را با رنگ خودرو رنگ‌آمیزی کنیم.

کلام پایانی؛ تفاوت رنگ خودرو و رنگ ساختمانی در فرمولاسیون!

تفاوت رنگ خودرو با رنگ ساختمانی را باهم بررسی کردیم. رنگ خودرو اغلب به‌گونه‌ای طراحی و تولید می‌شود که دوام و زیبایی اتومبیل شما را تضمین کند و به‌علت خواص گوناگون خود برای مقاومت در مقابل آسیب‌های محیطی از رنگ‌های ساختمانی گران‌تر است.

از نظر شما رنگ خودرو چه تفاوتی با رنگ ساختمانی دارد؟