تفاوت بین پلی استر و پلی اورتان چیست؟

دنیای رنگ‌ها همیشه شگفت‌انگیز است. رنگ‌ها هم همه‌چیز را زیبا می‌کنند و هم دوام و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهند؛ اما هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد رنگی که روی لوازم چوبی خود زده است خیلی زود تیره و پوسته پوسته شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید تفاوت رنگ‌ها و لاک‌های مختلف را بدانید؛ در این مطلب می‌خواهیم تفاوت بین پلی استر و پلی اورتان را بررسی کنیم.

اگر شما هم می‌خواهید وسایل چوبی‌تان عمر و زیبایی بیشتری داشته باشد این مطلب را از دست ندهید. اگر هم تجربه‌ای درباره رنگ‌ زدن وسایل چوبی و استفاده از رنگ‌های پلی استر و پلی اورتان دارید در پایین صفحه کامنت بگذرید تا بقیه هم از شما یاد بگیرند.

تفاوت پلی استر و پلی اورتان چیست؟

برای اینکه فرق بین پلی استر و پلی اورتان را متوجه شوید و رنگ مناسب را انتخاب کنید باید آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در ادامه این رنگ‌ها را با هم از 6 جهت مقایسه می‌کنیم.

قبل از اینکه به سراغ مقایسه رنگ پلی استر و پلی اورتان برویم پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ رنگ پلی استر چیست؟ و مقاله رنگ پلی اورتان چیست؟ را بخوانید تا اطاعات بیشتری درباره آن‌ها کسب کنید. اگر هم خوب می‌دانید این رنگ‌ها چه چیزی هستند یا این موضوع برایتان مهم نیست بیایید سراغ بررسی تفاوت‌های آن‌ها برویم.

 

 

1. ترکیب شیمیایی

رنگ پلی استر: رنگ‌ پلی استر نوعی رنگ ترموست حاوی رزین‌های پلی استر است. این رزین‌ها معمولاً با افزودنی‌ها و رنگ‌دانه‌های مختلف ترکیب می‌شوند تا پوششی بادوام ایجاد کنند.

رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان اما بر پایه رزین‌های پلی اورتان است. پلی اورتان پلیمری متشکل از واحد‌های آلی است که با پیوندهای یورتان به هم متصل شده‌اند.

2. کاربردها و موارد استفاده

رنگ پلی استر: رنگ پلی استر معمولاً در کاربردهای صنعتی مثل روکش‌های خودرو، لوازم‌خانگی و مبلمان‌های فلزی استفاده می‌شود. این رنگ بیشتر به خاطر سختی و مقاومت دربرابر مواد شیمیایی شهرت دارد.

رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان یک پوشش بسیاری کاربردی است که تقریباً در تمام صنایع استفاده می‌شود. از این رنگ اغلب برای پوشش‌‌های خودرو، لاک‌زدن سطح چوب و پوشش سطوح فلزی استفاده می‌کنند. رنگ پلی اورتان به خاطر تطبیق‌پذیری، مقاومت دربرابر اشعه‌ماوراء بنفش و چسبندگی عالی شناخته می‌شود.

3. دوام و سخت

رنگ پلی استر: رنگ‌های پلی استر معمولاً سخت و بادوام هستند و از آن‌ها برای کاربردهایی که مقاومت در برابر خراش مهم است استفاده می‌کنند.

رنگ پلی اورتان: رنگ‌های پلی اورتان تعادل خوبی بین سختی و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کنند. این رنگ‌ها معمولاً به دلیل مقاومت دربرابر سایش، ضربه و مواد شیمیایی شهرت دارند.

4. انعطاف‌پذیری

رنگ‌های پلی استر عموماً سخت هستند و انعطاف‌پذیری کمی دارند. در مقابل رنگ پلی اورتان انعطاف‌پذیر است و کمتر دچار ترک و بریدگی می‌شود. به همین دلیل از این رنگ بیشتر در جاهایی که حرکت دارند استفاده می‌کنند.

5. مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه ماوراءبنفش

رنگ پلی استر ممکن است در طول زمان در معرض نور خورشید درخشندگی خود را از دست بدهد. رنگ پلی اورتان اغلب مقاومت بهتری در برابر اشعه ماوراءبنفش و نور خورشید دارد. البته این رنگ و تمام رنگ‌ها بالاخره در مقابل نور خورشید دچار افت کیفیت می‌شوند.

6. قیمت

رنگ پلی استر اغلب نسبت به رنگ پلی اورتان قیمت کمتری دارد. البته این هزینه‌ در طولانی مدت و برای کاربردهای خاص می‌تواند توجیه‌ اقتصادی دارد.

 

تفاوت پلی اورتان و پلی استر روی چوب چیست؟

تفاوت پلی اورتان و پلی استر روی چوب از فرمول شیمیایی آن‌ها ناشی می‌شود.

پلی اورتان یک پوشش رنگ کهربایی یا زرد به سطح چوب می‌دهد. این پوشش به‌ویژه در چوب‌های رنگ روشن قابل توجه است و ظاهر بسیار طبیعی به آن‌ها می‌دهد. از طرف دیگر پوشش رنگ پلی استر شفاف است و حداقل تغییر رنگ را روی چوب ایجاد می‌کند. این باعث می‌شود که رنگ طبیعی چوب حفظ و سطح آن محافظت شود.

انتخاب بین این لاک و پوشش‌ها بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. با این وجود به این نکته توجه کنید که رنگ پلی اورتان دوام و مقاومت بیشتری در برابر سایش، مواد شیمیایی و نور خورشید دارد. پس اگر قرار است یک وسیله چوبی جلوی نور خورشید باشد بهتر است از این رنگ استفاده کنید..

کلام پایانی؛ بررسی فرق بین پلی اورتان و پلی استر

حالا که وسایل چوبی این‌قدر گران شده‌اند بهتر است خیالتان بابت ماندگاری و دوام آن‌ها راحت باشد. رنگ کردن سطح وسایل چوبی مثل در، کتابخانه، میز، صندلی، کابینت و غیره، هم آن‌ها را زیباتر می‌کند و هم دوام آن‌ها را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب وسایل چوبی دچار ترک به خاطر خشک‌شدن در طول زمان نمی‌شوند و برای مدت بیشتری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در این مطلب از اطلس فام تفاوت بین پلی اورتان و پلی استر را بررسی کردیم. با توجه به این راهنما می‌توانید از پوشش و لاک مناسب استفاده کنید و خیالتان بابت انتخاب خود راحت باشد. اطلس فام انواع رنگ پلی اورتان و پلی استر را با بهترین کیفیت به بازار ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولات ما دیدن کنید.