تفاوت بتونه سنگی با فوری (راهنمای خرید)

فرق بتونه سنگی و فوری را می‌دانید؟ وقتی صحبت از تعمیر عیوب بدنه ماشین به میان می‌آید، دو گزینه مناسب و محبوب برای بدنه خودرو، بتونه سنگی و بتونه فوری است. اگرچه هر دو محصول برای ترمیم و پرکردن بدنه اتومبیل به‌کار می‌روند، تفاوت‌هایی از نظر کاربرد و اثربخشی دارند.

در این مقاله می‌خواهیم تفاوت بتونه سنگی و فوری را بررسی کنیم تا هنگام استفاده از بتونه سنگی به نتیجه دلخواهتان برسید.

بررسی بتونه سنگی

بتونه سنگی برای آماده‌کردن و ایجاد یکنواختی بدنه ماشین و رنگ‌آمیزی خودرو استفاده می‌شود. بتونه سنگی بر پایه رزین ساخته می‌شود و برخلاف بتونه فوری بیشتر ترکیبات بتونه سنگی از مواد شیمیایی است. انعطاف‌پذیری و نرمی بتونه سنگی از مزایای آن به‌شمار می‌رود.

بتونه سنگی از محصولات دو جزئی است؛ یعنی شما برای استفاده از بتونه سنگی باید از هاردنر استفاده کنید. هاردنر باعث می‌شود بتونه سنگی پس از اجرا به‌سرعت خشک شود. هنگام خرید بتونه سنگی حتماً بتونه سنگی باکیفیت خریداری کنید؛ استفاده از بتونه سنگی نامرغوب به‌علت تعمیرات بعدی می‌تواند هزینه‌هایتان را بیشتر کند!

 

بررسی بتونه فوری

بتونه فوری با هدف استفاده فوری و سریع به‌کار می‌رود. وقتی بخواهید در کمترین زمان، ترمیم خودروی خود را انجام دهید، می‌توانید از بتونه فوری استفاده کنید. مواد تشکیل‌دهنده بتونه فوری شامل رزین و سلولز می‌شود که کمک می‌کنند بتونه بعد از اجرا به‌سرعت خشک شود.

بتونه فوری مثل سایر بتونه‌ها دارای ویسکوزیته بالاست. بتونه فوری بافتی بین جامد و مایع دارد تا برای سطوح ناهموار به‌راحتی استفاده شود.

تفاوت بتونه سنگی و بتونه فوری

وقتی برای بدنه خودرو به دنبال بتونه مناسب ماشین هستید، کدام بتونه مناسب است؟ بتونه سنگی یا بتونه فوری؟ برای انتخاب مطمئن نوع بتونه توصیه می‌کنیم تفاوت‌های بتونه سنگی و فوری را درنظر بگیرید. موارد زیر تفاوت‌های بتونه سنگی و فوری را نشان می‌دهد:

1. مدت‌زمان خشک‌شدن

بتونه فوری نسبت به بتونه سنگی زودتر خشک می‌شود. فقط چند دقیقه زمان نیاز دارید تا بتونه فوری به‌طور کامل خشک شود، اما بتونه سنگی پس از چند ساعت و گاهی چند روز خشک می‌شود. البته بتونه فوری براساس عمق بتونه‌کاری ممکن است 15 تا 120 دقیقه زمان نیاز باشد تا خشک شود.

2. ترکیبات سازنده

مواد تشکیل‌دهنده بتونه سنگی و بتونه فوری نیز باهم فرق دارد. ترکیبات بتونه سنگی شیمیایی است، اما ترکیبات بتونه فوری شامل مواد طبیعی (سلولز) و رزین‌ها می‌شود.

3. قیمت

تفاوت بتونه سنگی و بتونه فوری در قیمت آن‌ها نیز هست. درکل، بتونه فوری از بتونه سنگی گران‌تر عرضه می‌شود. البته این تفاوت قیمت چندان زیاد نیست، اما باعث شده افراد بیشتر بتونه سنگی خریداری کنند.

4. قابلیت اشتعال‌پذیری

ازآنجاکه بتونه سنگی از مواد شیمیایی تشکیل شده است، در صورت استفاده نادرست امکان دارد آتش بگیرد. البته تا زمانی بتونه سنگی قابلیت اشتعال دارد که هنوز بتونه خشک نشده است. بتونه فوری در مقایسه با بتونه سنگی قابلیت اشتعال ندارد.

5. موارد استفاده

تفاوت بتونه سنگی و فوری در نوع کاربرد بتونه نیز هست. بتونه فوری اغلب زمانی به‌کار می‌رود که زمان کمی دارید و می‌خواهید تعمیرات اضطراری و ناگهانی انجام دهید. بتونه سنگی در مقایسه با بتونه فوری استفاده می‌شود، اما در پروژه‌های طولانی‌مدت و بزرگ‌تر به‌کار می‌رود.

برای مثال، برای ساخت و تعمیر خودرو و قطعات صنعتی از بتونه سنگی استفاده می‌شود.

6. سنباده‌خوری

یکی دیگر از موارد تفاوت بتونه سنگی و فوری در سنباده‌خوری آن‌هاست. قابلیت سنباده‌خوری بتونه‌ها از ویژگی‌های مهم بتونه بعد از خشک‌شدن به‌شمار می‌رود. کیفیت بتونه در سنباده‌کاری بتونه نیز مشخص می‌شود. بتونه سنگی در مقایسه با بتونه فوری قابلیت سنباده‌خوری بهتری دارد.

تفاوت بتونه سنگی و فوری

مشخصات

بتونه سنگی

بتونه فوری

ترکیبات

رزین، نفت و هاردنر

برخی از رزین‌ها و سلولز

اشتعال‌پذیری

اشتعال‌پذیر

-

زمان خشک‌شدن

چند ساعت

بین 15 تا 20 دقیقه

قیمت

کمتر

بیشتر

سنباده‌خوری

خیلی خوب

خوب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلام پایانی؛ بتونه سنگی یا بتونه فوری؟

تفاوت بتونه سنگی و بتونه فوری را در این مقاله بررسی کردیم. بتونه سنگی برای پروژه‌های بزرگ و طولانی‌مدت مانند خودرو و قطعات صنعتی کاربرد دارد و سنباده‌خوری خیلی خوبی دارد. بتونه فوری هم چون بسیار زود خشک می‌شود، برای زمانی که وقت کمتری دارید، گزینه‌ای مناسب است.

شما برای بتونه کاری ماشین، بتونه سنگی را انتخاب می‌کنید یا بتونه فوری؟