روش‌های ترمیم رنگ‌ پریدگی خودرو: علل رنگ‌پریدگی ماشین را بشناسید!

رنگ پریدگی خودرو را چگونه ترمیم کنیم؟ کسی دوست ندارد خودرویی با بدنۀ آسیب‌دیده یا رنگ‌پریده داشته باشد زیرا سلامت و آراستگی رنگ بدنۀ خودرو تأثیر زیادی در زیبایی و جلوه نهایی آن دارد. در این مقاله از مجله اطلس فام به بررسی علت رنگ‌پریدگی ماشین و معرفی راه‌هایی برای ترمیم رنگ‌پریدگی خودرو خواهیم پرداخت.

رنگ‌ پریدگی ماشین یعنی چه؟

پیش از هرچیز باید بدانیم که به چه چیزی رنگ‌پریدگی ماشین می‌گویند و چه عواملی باعث به وجود آمدن آن می‌شود. رنگ‌پریدگی یعنی از بین رفتن تمامی یا تعدادی از مولکول‌های رنگ بدنۀ خودرو. هرچه مولکول‌های بیشتری از بین برود، وسعت و عمق رنگ‌پریدگی هم بیشتر می‌شود.

 چه عواملی باعث رنگ‌پریدگی خودرو می‌شود؟

از بین رفتن رنگ بدنۀ خودرو می‌تواند به چند دلیل مختلف اتفاق بیفتد. در ادامه مهم‌ترین و پرتکرارترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1. محیط نامناسب

پیش از هرچیز، باید به محیط زندگی خود دقت کنید. متأسفانه و در بعضی شهرها به‌دلیل آب‌وهوای نامناسب احتمال آسیب‌دیدن رنگ بدنۀ خودرو بالاتر است. مثلاً در شهرهای کویری به‌دلیل تابش شدید نور خورشید خصوصاً در فصول گرم، در شهرهای شمالی به‌دلیل رطوبت بالا و در شهرهای جنوبی به‌دلیل معادن شن و ماسه و... احتمال آسیب به رنگ بدنۀ خودرو بسیار بالاتر است.

همچنین نگهداری خودرو در کارگاههای صنعتی، ریخته‌گری و... که بخار و موادشیمیایی زیادی دارند، تأثیر بالایی در رنگ‌پریدگی خودرو می‌گذارد.

2. ترکیبات اسیدی

یکی از ترکیبات اسیدی که می‌تواند بر بدنه خودرو تأثیر منفی داشته باشد، فضولات پرندگان است. واضح است که نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما بهتر است برای پیشگیری از ترمیم رنگ‌پریدگی خودرو، هرچه سریع‌تر آن را پاک کنید تا اسید فضولات به خورد رنگ نرفته و آن را از بین نبرد.

ترکیب مخرب دیگر، باران‌های اسیدی هستند. متأسفانه بسیاری از شهرهای بزرگ ایران خصوصاً تهران و کرج به‌دلیل آلودگی هوای بالایی که دارند، باران اسیدی داشته و پارک کردن خودرو در مکان‌های روباز در این شهرها، باعث از بین رفتن رنگ بدنه ماشین می‌شود.

 

3. تصادف

یکی از بدیهی‌ترین و رایج‌ترین عواملی که می‌تواند رنگ بدنۀ خودرو را از بین ببرد، تصادف یا اصابت اجسام خصوصاً اجسام نوک تیز است.

4. شستشوی غیراصولی خودرو

دو نکته در شستشو و تمیز کردن خودرو اهمیت دارد؛ فشار آب و شوینده مناسب. در بسیاری از کارواش‌ها از فشار آب زیادی برای شستن خودرو استفاده می‌شود که این موضوع در کوتاه‌مدت می‌تواند به رنگ خودرو آسیب بزند.

نکتۀ دیگر استفاده از شوینده آشپزخانه با قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالا یا استفاده از دستمال زبر است که می‌توانند روی بدنۀ خودرو خش انداخته و یا رنگ آن را کدر کنند.

5. شرایط خودرو

گذشته از تمام موارد بالا، شرایط عمومی خودرو نیز مهم است. خودرویی که از طول عمر استانداردش گذشته باشد، رفته‌رفته رنگ بدنۀ خود را از دست می‌دهد. همچنین رنگ و پولیشی که در صافکاری یا در کارخانه بر روی بدنۀ خودرو پاشیده می‌شود، نیز مهم‌ترین عامل در ماندگاری رنگ خودرو هستند.

روش‌های ترمیم رنگ‌پریدگی خودرو کدامند؟

اگر به‌خاطر هریک از دلایل بالا به رنگ بدنۀ خودرو آسیب وارد شود می‌توان با مراحل زیر آن را ترمیم کرد.

1. شستن سطحی

پیش از ترمیم هر چیزی باید سطح آن را تمیز و از آلودگیها پاک کرد. در قدم اول از رفع رنگ‌پریدگی ماشین نیز باید سطح آن را با کمک کارواش از اثر انگشت، چربی، رد حشرات ریز، لکه‌های باران و... پاک کرد.

2. شستن اصولی

قدم دوم پاک کردن اصولی و عمقی خودرو است. برای رفع رنگ‌پریدگی خودرو و درست کردن یک بدنۀ یک‌دست و بی‌نقص باید تمامی آلودگی‌های غیرقابل رؤیت را هم پاک کنید. برای این کار کافی است با استفاده از یک دستکش پلاستیکی روی سطح خودرو را دست بکشید. با این کار تمام برآمدگی‌ و آلودگی‌های سطحی را حس می‌کنید.

سپس می‌توانید از پاک‌کننده‌های مخصوص مانند «Detailing clay» استفاده کنید. این محلول باوجود پاک‌کنندگی بالایی که دارد، هیچ‌گونه آسیبی به رنگ بدنۀ خودرو نمی‌زند و از مطمئن‌ترین پاک‌کننده‌های ماشین به‌حساب می‌آید.

3. پولیش کردن

با پولیش کردن می‌توان خراش و آسیب‌های روی بدنه خودرو را از بین برده و آن را شفاف و براق‌تر کرد. برای این کار می‌بایست مقداری پولیش روی قسمت آسیب‌دیده ریخته و بعد با یک پارچه مناسب یا نوعی پد روی بدنه خودرو پخش کرد.

برای پولیش کردن سه‌ روش رفت‌وبرگشتی، دایره‌وار یا عمودی وجود دارد که شیوه عمودی آن کاربردی‌ترین نوع است. هرچه عمل پولیش کردن با فشار کمتر و حرکات پیوسته‌تری انجام شود بهتر می‌تواند به عمق محل آسیب‌دیده نفوذ کند.

4. استفاده از محافظ رنگ

در مرحلۀ سوم از ترمیم رنگ‌پریدگی ماشین یعنی پولیش، بدنۀ خودرو براق می‌شود. برای تثبیت و ماندگاری این شفافیت می‌توان از ماده‌ای به نام محافظ رنگ یا «سیلانت» استفاده کرد. سیلانت مثل یک لایه برای چندماه بر روی بدنۀ خودرو قرار گرفته و از رنگ‌پریدگی آن جلوگیری می‌کند.

 

ابزار جادویی ترمیم رنگ‌پریدگی خودرو

کلیر نوعی ماده شفاف برای محافظت از رنگ بدنۀ خودرو در مقابل آفتاب‌سوختگی و خط‌وخش ناشی از تصادف است. بسیاری به اشتباه این ماده را نوعی پولیش یا واکس می‌دانند اما کلیر باوجود داشتن خواص پولیش و واکس، چیزی بیش از آن است.

برای استفاده از کلیر می‌بایست بعد از شستن بدنۀ خودرو به آن حرارت داده و پس از سمباده‌کشی و تمیز و مات کردن منطقه موردنظر روی آن کلیر پاشید. از این ماده فقط برای ترمیم رنگ‌پریدگی خودرو در قسمت‌های آسیب‌دیده استفاده نمی‌شود و به‌دلیل تفاوت رنگ جزئی که ایجاد می‌کند، می‌بایست به اطراف منطقه موردنظر هم پاشید.

این ماده را در دو نوع اسپری و صنعتی تولید می‌کنند که نوع صعنتی آن کیفیت و طول عمر بسیار بالاتری داشته و حتی در برابر رطوبت، بنزین، تینر و سایر ترکیبات مخرب نیز مقاوم است.

سخن پایانی؛ چطور از رنگ پریدگی خودرو جلوگیری کنیم؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم رنگ بدنۀ خودرو تأثیر مهمی بر آراستگی و زیبایی آن دارد. برای پیشگیری از رنگ‌پریدگی ماشین بهتر است آن را در مکان مسقف یا دست‌کم در سایه پارک کرد. همچنین استفاده از کاور ماشین می‌تواند از بسیاری آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. استفاده از شوینده‌های مناسب، تمیز کردن مرتب بدنۀ خودرو و استفاده از کلیر یا پولیش نیز ضامن سلامت بدنۀ خودرو هستند.