بهترین رنگ سفال: سفال را با چی رنگ کنیم؟

بهترین رنگ اکریلیک برای رنگ‌کردن سفال را می‌شناسید؟ سایر رنگ‌های مناسب سفال کدام رنگ‌ها هستند؟ راه‌های زیادی برای رنگ‌آمیزی سفال وجود دارد. در ادامه چند نمونه از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین رنگ‌های سفال را معرفی می‌کنیم و به بررسی مزایای هرکدام می‌پردازیم.

 

1. رنگ اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک، ارزان، بادوام و هواخشک‌اند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است. در تولید رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب از مواد سمی استفاده نمی‌شود. سفال‌هایی که با اکریلیک رنگ می‌شوند، قابل شستشو هستند. از اکریلیک‌های برپایه آب به دلیل خاصیت ضدسمی آن‌ها می‌توان برای رنگ‌کردن ظروف غذای سفالی و سرامیکی هم استفاده کرد.

این رنگ به‌ویژه برای پیش از پخته‌شدن سفال به‌کار می‌رود و درخشندگی و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. ویژگی جالب اکریلیک این است که اگر یک لایه نازک از آن روی سازه سفالی بزنید، رنگ آن کمرنگ می‌شود، اما بافت ضخیمی به سفال اضافه می‌کند.

شاید این سؤال شما هم باشد که بهترین رنگ اکریلیک برای سفال کدام رنگ است، در پاسخ باید بگوییم اگر کیفیت برایتان اهمیت دارد، بهترین رنگ اکریلیک برای سفال، رنگ اکریلیک هافمن است.

 

2. اسپری رنگ

اسپری‌های رنگ هم گزینه‌های بسیار خوبی برای رنگ‌کردن سفال محسوب می‌شوند. با این روش می‌توان در کمترین زمان بخش وسیعی را به‌سرعت رنگ کرد و بافتی صاف و براق به‌وجود آورد. برای رنگ‌کردن گوشه‌ها و زوایایی که رنگ‌آمیزی آن‌ها با قلم‌مو سخت است، بسیار مناسب‌اند، ضدآب‌اند و ماندگاری خوبی هم دارند.

بهتر است پیش از رنگ‌کردن با اسپری، بخش‌هایی را که نمی‌خواهید رنگ کنید با چسب بپوشانید. استفاده از ماسک و عینک هم به محافظت از صورت و چشم کمک زیادی می‌کند. در تولید اسپری‌های رنگ از موادشیمیایی استفاده می‌شود و برای رنگ‌کردن ظروف غذاخوری مناسب نیستند.

3. رنگ روغن

یکی دیگر از رنگ‌های مناسب برای سفال، رنگ روغن است. رنگ روغن مانند رنگ اکریلیک بر پایه آب هم تولید می‌شود. درکل، رنگ‌هایی که بر پایه آب تولید می‌شوند، سموم بسیار بیشتری در خود حل می‌کنند.

رنگ روغن در مقایسه با اکریلیک دوام بیشتری دارد و سریع‌تر خشک می‌شود. بعضی از رنگ‌های روغنی کاملاً ضدآب هستند و می‌توان بدون نگرانی آن‌ها را شست و زیر آب گرفت.

4. رنگ سرامیکی

ویژگی‌های رنگ سرامیکی بسیار به رنگ اکریلیک شبیه است؛ سریع خشک می‌شود و کارکردن با آن بسیار ساده است، با این تفاوت که از رنگ اکریلیک تقریباً برای همه سطوح استفاده می‌شود، اما رنگ سرامیکی فقط برای رنگ کردن سفال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ‌های سرامیکی چسبندگی سطح کمتری دارند و دیرتر کثیف می‌شوند. نسبت به رنگ‌های دیگر بافتی نرم‌تر دارند و در مقابل ترک‌خوردن مقاوم‌اند، اما کمیاب‌اند، از اکریلیک گران‌ترند و اغلب آغشته به سرب و سموم مختلف‌اند.

 

نکات مهم درباره بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی سفال

پیش از رنگ‌آمیزی سفال، سطح آن را به کمک یک ورق سمباده نازک صیقلی و صاف کنید. پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا در محیط جریان داشته باشد و از آسیب‌دیدن چشم و ریه‌تان جلوگیری شود. پوشاندن کف زمین یا میز با روزنامه، همراه داشتن کمی آب و دستمال نیز به شما کمک می‌کند تا از آشفتگیهای رنگ‌کاری در امان بمانید.

حتماً پیش از خرید، دستورالعمل یا برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه کنید. اگر در قسمت توضیحات اشاره‌ای به سمی بودن یا نبودن رنگ نشده بود، به مواد اولیه آن دقت کنید. اگر حاوی مواد شیمیایی سمی یا فلزات سنگین یا کادیوم استفاده شده بود، برای رنگ کردن ظروف غذاخوری استفاده نکنید. این نوع رنگ‌ها بیشتر برای رنگ‌آمیزی ظروف تزئینی مناسب‌اند.

پس از هر لایه رنگ‌آمیزی کمی به سازه‌تان فرصت دهید تا خشک شود و سپس لایه جدید را رنگ کنید. بعد از آخرین لایه رنگ دست‌کم 24 ساعت صبر کنید تا تمامی لایه‌های رنگ به‌خوبی خشک شوند.

سخن پایانی؛ اکریلیک محبوب‌ترین و بهترین رنگ سفال!

بهترین رنگ ها برای رنگ‌آمیزی سفال را در این مقاله لیست کردیم. اگرچه از رنگ‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی سفال استفاده می‌شود، رنگ اکریلیک بهترین رنگ سفال است. البته اگر می‌خواهید بهترین رنگ اکریلیک برای سفال را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ اکریلیک هافمن را از دست ندهید؛ چراکه برای رسیدن به نتایج حرفه‌ای باید از محصولات تخصصی و باکیفیت استفاده کرد.