هرآنچه باید درباره رنگ اکریلیک بدانید!

رنگ اکریلیک با برخورداری از رنگ های زنده، انعطاف‌پذیری خوب و سهولت استفاده از رنگ‌های محبوب ساختمانی است. البته این رنگ را نمی‌توان برای همه بخش‌های ساختمان به‌کار برد. بیایید هرآنچه باید درباره رنگ اکریلیک بدانید، از جمله معایب، مزایا و موارد استفاده رنگ اکریلیک را باهم بررسی کنیم.

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک نوعی رنگ شیمیایی محسوب می‌شود که به‌دلیل خواص درخشندگی و دوام خوب ابتدا در صنعت خودروسازی استفاده می‌شد. این روزها در انواع نقاشی، رنگ اکریلیک به‌کار می‌رود. به‌ویژه رنگ اکریلیکی که در آب حل می‌شود و بر پایه آب است، محبوبیت زیادی دارد.

رنگ اکریلیک بر پایه آب خیلی زود خشک می‌شود و سطحی مقاوم و آسیب‌ناپذیر ایجاد می‌کند. البته خواص جلا، ظرافت‌پذیری و عمق اکریلیک پایه حلالی و رنگ روغن را ندارد. رنگ های اکریلیک تنوع زیادی دارند و چون بسیار غلیظ هستند، زود خشک می‌شوند.

رنگ اکریلیک در 3 نوع مات، براق و نیمه‌براق عرضه می‌شود. همچنین، باتوجه به کاربرد رنگ اکریلیک می‌توانید از رنگ اکریلیک ساختمان، رنگ اکریلیک دیوار، رنگ اکریلیک چرم و رنگ اکریلیک چوب استفاده کنید. البته رنگ امولسیونی اکریلیک از امولسیون متراکم‌تر است؛ به‌همین‌علت در پایان کار می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد و شاداب‌تر به‌نظر می‌رسد.

این نوع رنگ اکریلیک دیوار با ویژگی‌های خشک‌شدن سریع، امکان تمیزکردن آسان، غیرقابل اشتعال بودن، مقاومت در مقابل آب، نداشتن بوی آزاردهنده برای دیوارهای داخل خانه بهترین انتخاب است. رنگ اکریلیک بر پایه آب غلیظ‌تر از رنگ روغنی تولید می‌شود و با کمک آب می‌توانید رنگ اکریلیک را رقیق کنید.

تاریخچه رنگ اکریلیک و مشکلات آن!

در گذشته برای نقاشی ساختمان از رنگ پلاستیک یا روغنی استفاده می‌کردند. با ساخت رنگ اکریلیک دنیای رنگ متحول شد. نخستین بار رنگ اکریلیک در دهه 1940 با استفاده از رزین حاصل از درختان تولید شد. خاصیت آن محافظت از درختان در مقابل حشرات بود.

اگرچه رنگ اکریلیک به‌علت قابلیت تمیزشوندگی راحت و خشک‌شدن سریع محبوب شد، اما تا پیش از سال 2005 مشکلاتی داشت! وجود جیوه در رنگ اکریلیک باعث تشدید بیماری‌هایی مثل آسم می‌شد. باوجوداین، بعد از سال 2005، رنگ اکریلیک اصلاح شد و به رنگی سازگار با محیط زیست و سالم تبدیل شد!

رنگ اکریلیک برای چه سطوحی مناسب است؟

رنگ اکریلیک انعطاف بسیار خوبی دارد؛ به‌همین‌دلیل برای هر سطحی مناسب است. به‌خصوص اگر می‌خواهید پوشش بافت روی سطوح ایجاد کنید، رنگ اکریلیک، انتخابی مناسب است. شما می‌توانید برای همه سطوح مثل سیمان، صفحه‌های کناف، سطوح گچی، پارچه، مدل‌های خمیر، کفش و کاغذ استفاده کنید و پوشش ضدرطوبت روی سطوح داشته باشید.

رنگ اکریلیک ساختمان نسل جدید از انواع رنگ های ساختمانی محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزینی مناسب برای رنگ روغن الکیدی باشد.

 

 

مزایای رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از رنگ‌های پرکاربرد و محبوب است! مزایا و ویژگی‌های رنگ اکریلیک

شامل موارد زیر می‌شود:

1. رنگ اکریلیک به‌سرعت خشک می‌شود.

2. این رنگ برای هر سطحی مناسب است.

3. رنگ اکریلیک پوشش‌دهی بسیار خوبی دارد.

4. این رنگ به‌سادگی ترمیم می‌شود و دردسری برایتان ایجاد نمی‌کند.

5. اگر زیرساز رنگ اکریلیک رنگ روغن یا پرایمر مخصوص باشد، قابل شستشو است.

6. این رنگ با محیط زیست به‌خوبی سازگاری دارد.

7. رنگ اکریلیک بعد از اجرا دارای انعطاف‌پذیری بسیار خوبی است، ترک نمی‌خورد و پوسته‌پوسته نمی‌شود.

8. این رنگ در مقابل نور خورشید و اشعه UV دارد.

معایب رنگ اکریلیک

در کنار مزایایی که رنگ اکریلیک دارد، بهتر است معایب رنگ اکریلیک را هم بررسی کنیم. موارد زیر معایب رنگ اکریلیک را نشان می‌دهد:

1. گاهی پیش از اولین شسشتشوی رنگ اکریلیک لازم است 30 روز صبر کنید.

2. رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغن قابلیت تمیزشدن کمتری دارد.

3. دوام و ماندگاری رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغنی کمتر است.

4. دوام رنگ اکریلیک ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کند.

5. ممکن است روی سطوح براق نتوانید رنگ اکریلیک را اجرا کنید.

6. همه نوع رنگ اکریلیک به‌طور کامل قابل شستشو نیست.

7. اگر با قلم‌مو این رنگ را اجرا کنید، کیفیت کار کم می‌شود.

8. رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغن درخشش کمتری دارد.

نکات مهم درباره رنگ اکریلیک

1. بهتر است رنگ اکریلیکی بخرید که مناسب کاربرد موردنظر شما باشد. رنگ اکریلیک انواع گوناگون دارد و برای رنگ‌آمیزی فلزات، نما، دیوار و سایر بخش‌های ساختمان استفاده می‌شود، اما باید با توجه به سطح موردنظر از رنگ اکریلیک مناسب خریداری کنید.

2. پیش از رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک حتماً سطح موردنظر باید تمیز شود. اگر دیوار آسیب‌دیده است، با بتونه می‌توانید خرابی را برطرف کنید.

3. پس از پایان هر مرحله از نقاشی اجازه دهید رنگ کامل خشک شود.

4. پیش از استفاده حتماً رنگ اکریلیک را به‌خوبی هم بزنید.

5. اگر امکان بارندگی وجود دارد، رنگ اکریلیک مناسب مصارف بیرونی استفاده کنید.

6. در رطوبت بیش از 80% نباید رنگ‌آمیزی کنید.

7. ابزاری که استفاده کردید، پس از اتمام کار بهتر است با آب بشویید و داخل ظرف حاوی نفت یا حلال دیگری قرار دهید و نگهداری کنید.

8. رنگ اکریلیک را روی سطوح خیس اجرا نکنید.

9. برای هم‌رنگ کردن از مادر رنگ های اکریلیک باید استفاده شود و نباید از مادر رنگ های روغنی و پلاستیک کمک بگیرید.

10. اگر رنگ اکریلیک روی لباستان ریخت، فوراً با صابون و آب گرم بشویید، چون ممکن است پس از خشک‌شدن پاک نشود.

11. از یخ‌زدگی رنگ پیشگیری کنید.

 

 

سخن آخر؛ رنگ اکریلیک، رنگی کاربردی و پرطرفدار!

در این مقاله تلاش کردم همه چیز را درباره رنگ اکریلیک بررسی کنیم، از مزایا و معایب گرفته تا کاربرد رنگ اکریلیک! رنگ اکریلیک ساختمان، رنگ اکریلیک دیوار و رنگ اکریلیک چوب از بهترین رنگ‌ها هستند؛ زیرا زود خشک می‌شوند، قابلیت شستشو دارند، از نظر طیف رنگی بسیار متنوع هستند و سطح را ضدآب می‌کنند!

شما می‌توانید براساس سطح موردنظرتان (فلزی یا چوبی) رنگ اکریلیک ساختمان خریداری کنید و برای اجرای رنگ اکریلیک آماده شوید! یادتان باشد رنگ اکریلیک برای همه سطوح قابل استفاده است و سهولت در کاربرد رنگ اکریلیک از ویژگی‌های مهم رنگ اکریلیک محسوب می‌شود.