بتونه چوب چیست؟ کاربرد بتونه چوب چیست؟

از بتونه چوبی برای تعمیر و ترمیم انواع خراش، پرکردن سوراخ و فرورفتگی‌های اشیاء چوبی و... استفاده می‌شود. بتونه چوب را از یک ترکیب روغنی با موادطبیعی یا پلاستیکی می‌سازند. از بتونه‌ چوبی برای رنگ‌آمیزی مجدد یا تعمیر چوب‌هایی که قبلاً رنگ‌آمیزی یا لاک شده‌اند استفاده می‌شود.

برای استفاده از بتونه چوبی باید ابتدا تمام مراحل سمباده‌زنی انجام شده و سپس از بتونه چوب برای پرکردن درزها، ایرادات و شکاف‌های چوب استفاده کرد. این ماده نه‌تنها می‌تواند برای پرکردن درزها، ترکخوردگی‌ها، شکستگی‌ها و منافذ باز استفاده کرد که می‌تواند محل بعضی از اتصالات بین دو چوب را هم به‌خوبی بپوشاند.

بتونه چوب چه رنگ‌هایی دارد؟

این بتونه را معمولاً در رنگ‌های گردو، بلوط قرمز یا گیلاس تولید می‌کنند. این سه رنگ بیشترین شباهت و همخوانی را با انواع چوب‌های طبیعی دارند. با این حال طیف متنوعی از رنگ نیز برای چوب‌های مختلف تولید می‌شود.

چند نوع بتونه چوب داریم؟

انواع مختلفی از بتونه چوب برای کاربری‌های مختلفی تولید می‌شود. به‌طور کلی بتونه چوبی را در سه دسته تولید می‌کنند که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

بتونه چوب با پایه حلال

از بتونه چوب با پایه حلال می‌توان برای کارهای سنگین و خارجی مثل ترمیم آلاچیق و وسایل چوبی به‌خصوص آن دسته سازه‌های چوبی که در فضای باز قرار می‌گیرند استفاده کرد.

بتونه چوب قابل رنگ

اگر به دنبال راهی برای رنگ کردن سازه چوبی خود می‌گردید، استفاده از بتونه چوب قابل رنگ بهترین گزینه برای شماست. بعد از سمباده‌کشی، می‌توان از این بتونه بر روی سطح موردنظر زده و آن را صاف و یکدست کرد. این نوع بتونه تنوع رنگ بالایی دارد.

بتونه چوب با پایه آب

از بتونه چوب با پایه آب هم می‌توان به‌عنوان زیرساز رنگ‌آمیزی استفاده کرد. از این بتونه برای ترمیم میز، کابینت، کفپوش، دیوار چوبی و... استفاده می‌شود و برای سازه‌هایی که در فضای آزاد قرار می‌گیرند مناسب نیست.

کاربرد بتونه چوب چیست؟

از بتونه چوب برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود که در زیر 4 نمونه از پرکاربردترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • تعمیر و ترمیم انواع فرورفتگی و ترک در مبلمان و سایر وسایل
  • پرکردن سوراخ‌ها و شکاف‌هایی که به دلیل رطوبت ایجاد و افزایش پیدا کردند
  • آماده کردن سطوح چوبی برای پتینه‌کاری یا رنگ‌آمیزی

سخن پایانی؛ بتونه چوب و ترمیم میز و مبل خانه!

بتونه چوب چیست، پرسشی بود که تلاش کردیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. وسایل چوبی جلوۀ زیبا و دلنشینی به خانه می‌دهند و در هر خانه‌ای دست‌کم چند وسیله چوبی پیدا می‌شود. شاید در ظاهر ترمیم و بازسازی آن‌ها کار دشواری به‌نظر بیاید، اما با درنظر گرفتن چند نکته ظریف و ساده می‌توان تمامی وسایل آسیب‌دیده چوبی را با هزینه و زمان کمی زیبا و مرمت کرد.

بتونه چوب کمک زیادی به ترمیم و کاربردی شدن وسایل مستعمل می‌کند و می‌تواند هر سطح چوبی دارای منفذ، درز، ترک‌خوردگی، زدگی و... را پر کند تا برای رنگ‌آمیزی آماده شود. البته برای بتونه‌کاری و رسیدن به نتیجه حرفه‌ای به دقت و حوصله نیاز داریم.