بتونه فوری چیست؟ + طرز استفاده از بتونه فوری

بتونه فوری محصولی است تک جزئی برای پر کردن ترک‌ها و ناهمواری‌های سطوح که پیش از استفاده، نیاز به آماده‌سازی یا ترکیب با ماده‌ای دیگر ندارد.

می‌توان با استفاده از کاردک، سطح مورد نظر را با میزان مناسب از بتونه فوری پوشاند، اما در صورتی که بخواهید آن را روی سطح اسپری کنید، باید با مقدرای تینر، رقیقش کنید.

در این مقاله با طرز استفاده از بتونه فوری و مزیت‌های آن آشنا می‌شوید.

چرا از بتونه فوری استفاده می‌کنیم؟

 

بتونه فوری ماده‌ای پرکننده برای زیرسازی پیش از رنگ‌آمیزی سطوح است که بر پایه رزین نیترو سلولز ساخته شده است. کاربرد بتونه، ترمیم و رفع عیب و نقص دیوار و همچنین سطوح فلزی و چوبی است. ترک‌ها، فرورفتگی‌ها، جای میخ و سایر عیب‌های سطحی، با بتونه برطرف می‌شوند.

بتونه فوری چسبندگی خوبی روی سطوح چوبی و فلزی دارد و کاملا برای پر کردن منافذ ریز و درشت مناسب است.

 کاربرد دیگر آن، ترمیم قسمت‌های آسیب دیده قطعات است. با استفاده از بتونه فوری می‌توانید ترک‌ها و شکستگی‌ها را پر کنید، بعد از خشک شدن روی آن را سنباده بکشید و بعد از رنگ کردن، قطعه مورد نظر شما شبیه روزهای اولش می‌شود.

در ساخت بتونه فوری از حلال‌های بسیار قوی استفاده و با رنگ‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. وقتی می‌خواهید خیلی سریع و بدون اینکه درگیر نسبت مواد ترکیبی شوید، از یک بتونه خوب استفاده کنید، بهتر است سراغ بتونه فوری بروید.

این نوع بتونه همچنین مناسب تازه‌کارها است. بهترین انتخاب برای کسانی که نمی‌دانند چطور باید بتونه را آماده کرد، این است که قبل از آنکه بارها شکست و احساس سرخوردگی در ساخت بتونه تجربه کنند، خیلی راحت آن را به شکل بتونه فوری تهیه کنند.

علاوه بر این، بتونه فوری، نسبت به انواع دیگر زودتر خشک می‌شود و نیازی نیست برای رسیدن به مرحله رنگ کردن، زیاد معطل شوید.

 

حلال بتونه فوری چیست؟

اگر می‌خواهید سطح بزرگی را با بتونه فوری بپوشانید، بهترین روش استفاده از پیستوله برای اسپری کردن است. برای این کار، باید بتونه را رقیق کنید. حلال بتونه فوری، تینر فوری است. البته همیشه پیش از انجام دادن هر ترکیبی، به دستورالعمل‌های سازنده روی بسته‌بندی توجه کنید.

در واقع انتخاب تینر مناسب، اهمیت بسیار زیادی در نتیجه نهایی دارد. از آن‌جا که انواع مختلفی از تینر با درجه خلوص متفاوت در بازار موجود است، لازم است که نهایت دقت را در انتخابتان به کار ببندید و از حلال مناسب استفاده کنید.

البته اگر قصد اسپری کردن بتونه روی سطح را ندارید، اما غلظت بتونه برای سطح مورد نظر شما زیاد است، باز هم می‌توانید آن را با مقدار مناسبی از تینر ترکیب و رقیق کنید.

مزایای استفاده از بتونه فوری چیست؟

استفاده از بتونه فوری برای زیرسازی سطوح پیش از رنگ، ساده و بدون دردسر است. از مزایای این نوع بتونه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خشک شدن سریع: بتونه فوری نسبت به انواع دیگر، خیلی زود خشک می‌شود. البته مدت زمان خشک‌شدن بسته به برند محصول و همچنین دما و رطوبت محیط متفاوت است. زمان خشک‌شدن سطحی بتونه فوری حدود 20 تا 30 دقیقه و خشک‌شدن عمقی آن 1 تا 3 ساعت است. توصیه می‌کنیم حتما به دستورالعمل روی بسته‌بندی محصول دقت کنید.

همچنین به دلیل خشک‌شدن سریع بتونه فوری، گرد و غبار روی سطح مورد نظرتان نمی‌نشیند و در نهایت کیفیت رنگ‌آمیزی را بالا می‌برد.

  • قدرت پوشانندگی: بتونه فوری چسبندگی، دوام و انعطاف بالایی دارد و به همین دلیل برای پوشاندن حفره‌ها و ترک‌های روی سطح، بسیار کارآمد است.
  • استفاده آسان: طرز استفاده از بتونه فوری بسیار ساده است. همچنین قابلیت پوشش‌دهی چندلایه هم دارد و می‌توان روی سطح را با چند لایه بتونه فوری پوشاند. پیش از اجرای لایه دیگر بتونه، ابتدا مطمئن شوید که لایه قبلی خشک شده است.
  • مناسب بودن برای همه نوع آب و هوا: انواع بتونه‌های فوری موجود در بازار، با انواع شرایط آب‌وهوایی ایران سازگار است و در هر شرایط جوی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

طرز استفاده از بتونه فوری

 

استفاده از بتونه فوری ساده است. برای اینکه یک پوشش‌دهی و بعد رنگ‌آمیزی بی‌نقص داشته باشید، مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده سازی: سطح مورد نظرتان را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. در صورت نیاز، آن را به آرامی سنباده بزنید تا چسبندگی بهتری ایجاد شود.

پوشش‌دهی با بتونه: مقدار کمی بتونه از ظرف بردارید، آن را به وسیله کاردک کمی ورز دهید تا انعطاف‌پذیر و قابل استفاده شود. بسته به اندازه ترک یا فرورفتگی، مقداری از آن را با کاردک روی سطح بکشید.

بعد از آن فرورفتگی یا ترک با بتونه کاملا پر کردید، از کاردک برای صاف کردن سطح استفاده کنید و بتونه اضافی را بردارید. همه درزها را خوب پر کنید، تا بعد از خشک شدن و سنباده زدن، سطحی صاف و یک‌دست داشته باشید.

سنباده زدن: اجازه دهید بتونه خوب خشک شود. خشک‌شدن بتونه فوری حداکثر 3 ساعت زمان می‌برد، اما بهتر است حتما مطابق دستورالعمل روی بسته‌بندی عمل کنید.

پس از خشک‌شدن بتونه، روی آن را به آرامی و با کاغذ سنباده ریز، سنباده بزنید تا سطح یک‌دست شود. قبل از اینکه سطح را رنگ کنید، حتما غبار حاصل از سنباده را تمیز کنید.

رنگ‌آمیزی سطح: بعد از سنباده زدن، سطح باید آماده رنگ کردن باشد. اگر در این مرحله، سطح به اندازه مطلوب صاف نبود، می‌توانید مراحل قبل را تکرار کنید. بعد از رسیدن به وضعیت مطلوبتان، می‌توانید رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

برای یک‌دست شدن نقاط بتونه‌کاری شده با بقیه سطح، شاید لازم باشد اول یک لایه رنگ آستر بزنید و بعد از خشک شدن، رنگ اصلی را بزنید.

مشخصات بتونه فوری خوب چیست؟

برای اینکه یک بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی بینقص داشته باشید، لازم است که به دو نکته توجه کنید: اول این که از بتونه فوری با کیفیت بالا استفاده کنید و دوم اینکه حتما به دستورالعمل‌های سازنده توجه کنید.

یک بتونه فوری خوب باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  • قدرت پوشانندگی بالا برای برطرف کردن ترک‌ها، فرورفتگی‌ها و ناهمواری‌های سطح
  • خشک شدن در مدت زمان کوتاه بعد از استفاده
  • مقاومت بالا در برابر سنباده خوردن
  • قدرت چسبندگی بالای روی سطح مختلف به خصوص چوب و فلز

جمع‌بندی:

بتونه فوری بهترین انتخاب برای کسانی است که تازه‌کارند یا می‌خواهند خیلی سریع به نتیجه برسند. این نوع بتونه طرز استفاده ساده‌ای دارد و زود خشک می‌شود و با قدرت پوشانندگی بالا، انتخاب خوبی برای زیرسازی سطوح و رفع ترک و فرورفتگی‌ها پیش از رنگ‌آمیزی است.