راهنمای آشنایی با انواع کیلر

برای شروع باید بگوییم که کیلر نوعی پوشش شفاف است که بر روی یک سطح رنگ شده اعمال می‌شود.  اما آیا همه کیلرها مشابه هم هستند؟ قطعا جواب این سوال منفی است. اگر به‌دنبال یافتن پاسخ برای سوال «انواع کیلر کدامند؟»هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم تا انواع کیلر را با یکدیگر بررسی کنیم.

انواع کیلر کدامند؟

کیلرها در سه حالت «مات»، «شفاف بی‌رنگ» و «براق» تولید و عرضه می‌شوند و هرکدام از این حالت‌ها متناسب با سطح و دیگر شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دسته‌بندی براساس رعایت استاندارها و معیارهای کلی است، چراکه محصولاتی در قالب «کیلر سوپر براق» یا «کیلر سوپر مات» نیز در بازار وجود دارد.

اما این تنها دسته‌بندی کیلر نیست و از نظر تفاوت در ترکیبات نیز می‌توان انواع کیلر را تقسیم نمود. کیلرهای فوری، اورتان و کیلر اپوکسی نیز از دیگر انواع کیلر محسوب می‌شوند.

کیلر فوری

کیلرهای فوری به دلیل خشک شدن سریع، معمولا برای تعمیرات جزئی یا تعمیرات نقطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یکی از کاربردهای گسترده کیلر فوری، در صنایع چوبی است. انعطاف‌پذیری و دوام کیلر فوری روی چوب و فلزات معمولا بسیار بالا است.

کیلرهای فوری از موادی مانند «نیتروسلولز» و «الکید رزین» تشکیل می‌شوند و جهت تشکیل لایه محافظتی روی سطوح و همچنین براق کردن آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان، بسیار کاربردی هستند.

کیلر پلی اورتان

کیلرهای پلی‌اورتان (Polyurethane) بر پایه رزین‌های پلی‌یورتان و از واکنش دی‌ال‌ها (Diol) و ایزوسیانات‌ها (Isocyanate) تشکیل می‌شوند. این کیلرها در انواع مات و برق تولید و عرضه می‌شوند. مقاومت برابر رطوبت، شرایط جوی و عومال شیمیایی و مواد شوینده یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این محصولات به‌شمار می‌آید.

کیلرهای پلی‌یورتان در ایران معمولا با نام تجاری «کیلر دوقلوی اتومبیلی» نیز شناخته می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین کاربرد این کیلرها، اعمال رنگ و ایجاد لایه محافظتی برای خودروها است.

اغلب کیلرهای دوقلوی اتومبیلی، از دو جز پلی‌اورتان و هاردنر تشکیل شده‌اند. هاردنر، نوعی خشک‌کن است که در ارتباط با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد.

کیلر اپوکسی

کیلر اپوکسی پلی‌آمید یکی از انواع کیلر است که معمولا جهت پرکردن حفره و روزنه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کیلر اپوکسی، پوششی مناسب برای جلوگیری از نفوذ گردوغبار ناشی از سایش‌های سطحی بتن محسوب می‌شود.

جمع‌بندی: پیش از خرید، انواع کیلر را بشناسید.

کیلر نوعی ماده است که برای پوشش و محافظت از رنگ سطوح هموار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده انواع مختلفی دارد که بهتراست با توجه به مواد تشکیل دهنده، در مکان مشخص خود به کار گرفته شود.

در این مقاله سعی کردیم تا انواع کیلر را با توجه به مواد تشکیل دهنده آن و مصارفی که دارد، مورد بررسی قراردهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.