انواع پوشش چوب و اهمیت استفاده از آن‌ها!

انواع پوشش چوب را می‌شناسید؟ چوب بخش مهمی از وسایل زندگی ما را می‌سازد. مبلمان، میز، تخت، صندلی، قاب آینه و... اغلب از جنس چوب هستند و برای دکور کردن بسیاری از وسایل هم از چوب استفاده می‌شود. بنابراین توجه به وسایل چوبی و مراقبت از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اما انواع مختلف پوشش سطح چوب کدامند و چرا باید از آن‌ها استفاده کرد؟

چرا باید از پوشش چوب استفاده کرد؟

وسایل چوبی بدون رنگ و پوشش خیلی زود و با چند ضربه فیزیکی یا تماس با موادشیمیایی آسیب‌ می‌بینند و از بین می‌روند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین عوامل آسیب دیدن چوب را خواهیم گفت:

  • بی‌رنگ بودن: مهم‌ترین دلیل آسیب دیدن هر سازۀ چوبی، نداشتن رنگ و پوشش محافظتی است.
  • هوازدگی: هوازدگی باعث پوسته‌پوسته شدن چوب می‌شود.
  • رطوبت‌زدگی: نداشتن رنگ و پوشش چوب، باعث می‌شود خیلی سریع رطوبت را به خود جذب کند.
  • نفوذ حشرات: چوب‌های خام میزبان خوبی برای حشرات، قارچ و کپک هستند.
  • اشعه خورشید: اشعه UV خورشید خیلی سریع‌تر از چوب پرداخته‌شده، جذب چوب خام می‌شود.
  • آلودگی و کثیف شدن سطح چوب: بسیاری‌ از این کثیفی‌ها به‌طور کامل جذب چوب شده و نمی‌توان بدون آسیب‌دیدن چوب تمیزشان کرد.

انواع پوشش چوب کدامند؟

بهتر است از رنگ یا انواع پوشش برای مراقبت از سازه‌های چوبی استفاده کرد تا زیبایی و طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کند. انواع پوشش چوب در ادامه معرفی می‌شوند.

سیلر

سیلر نوعی بتونه مایع برای پوشاندن منافذ چوب و یک‌دست کردن آن است. این ماده را پیش از رنگ‌کردن چوب و برای به‌‌دست آوردن یک سطح صیقلی و صاف استفاده میکنند. با رقیق‌کردن سیلر به کمک تینر می‌توان محلولی رقیق‌تر داشت و با راحتی بیشتری سطح چوب را بتونه کرد.

پس از تمیزکردن سطح چوب و پیش از استعمال رنگ می‌توان از سیلر استفاده کرد. این محصول برای چسبندگی بهتر و بیشتر رنگ روی چوب مناسب است و از نفوذ آب به داخل سازه چوبی جلوگیری می‌کند.

انواع رنگ چوب

اولین و پایه‌ای‌ترین در میان انواع پوشش‌دهنده چوب، رنگ چوب است. در جدول زیر 5 تا از رایج‌ترین رنگ‌های چوب را آورده‌ایم.

نوع رنگ

مقاومت در برابر نور خورشید و رطوبت

نوع خشک شدن

براقیت

پلی‌اورتان

دارد

با کمک هاردنر

براق

سلولزی (فوری)

ندارد

هواخشک

براق

نیم‌پلی‌استر

ندارد

هواخشک

براق و مات

پلی‌استر

ندارد

با هاردنر و شتاب‌دهنده

بسیار براق

گیاهی

دارد

هواخشک

شفاف (ترنسپرنت)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کیلر

مرحلۀ سوم پس از سلر و رنگ‌زنی، استفاده از کیلر است. برای رقیق شدن آن می‌توان از کمی تینر هم استفاده کرد. کیلر را باید در چند مرحله روی چوب زده و سپس سنباده‌کشی کرد. بعضی به اشتباه سیلر و کیلر را با هم ترکیب می‌کنند. همانطور که گفتیم هر کدام از این مواد مرحلۀ مخصوص خود را دارند و این کار کیفیت و عملکرد هردو را کاهش می‌دهد.

شلاک

از شلاک هم می‌توان برای جلا دادن چوب استفاده کرد. شلاک نوعی جلادهندۀ رزینی است که از ترشح نوعی حشره روی درخت و ترکیب کردن با الکل اتیل به دست می‌آید. این جلادهنده به‌صورت خشک و رقیق در بازار وجود دارد.

واکس چوب

پیش‌تر هم گفتیم که نور خورشید و رطوبت می‌توانند آسیب جدی به چوب وارد کنند. واکس چوب یکی دیگر از انواع مختلف پوشش سطح چوب است. این ماده در برابر گردوغبار، رطوبت و نور مقاوم بوده و معمولاً برای مراقبت از وسایل چوبی قدیمی و عتیقه به کار می‌رود.

وارنیش

وارنیش یکی دیگر از جلادهنده‌های محبوب چوب است که مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت، حرارت و سایر آسیب‌های احتمالی به چوب دارد. وارنیش انواع مختلفی داشته و از نوع آلکیدی آن برای مصارف نجاری و خانگی، از نوع فنولیک آن برای جلا دادن سطوح خارجی و از وارنیش اورتانی برای افزایش مقاومت سازه چوبی در برابر ساییده شدن و حرارت استفاده می‌کنند.

 

روغن چوب

روغن چوب ماده‌ای طبیعی برای حفظ کیفیت و زیبایی سطح چوب است که به جلوۀ بهتر و بیشتر رنگ، محافظت در برابر انواع آسیب‌های احتمالی و... کمک می‌کند. این روغن رنگ‌های مختلفی داشته که می‌توان براساس سلیقه هر کدام را انتخاب کرده و جلوه و طول عمر سازه چوبی را افزایش داد.

سخن پایانی؛ پوشش چوب، محافظ قدرتمند سازه چوبی!

در این مقاله از مجله اطلس فام به معرفی انواع پوشش چوب و جلادهنده آن پرداختیم. پوشش های چوبی علاوه‌بر زیبایی سطح چوب می‌توانند طول عمر و مقاومت سازۀ چوبی را در برابر انواع آسیب‌ها افزایش دهند. هریک از موارد، کارایی مخصوص به خود را دارند و بهتر است پیش از استفاده به جنس چوب و کاربرد آن دقت کنید.