انواع هاردنر رنگ را بشناسید+کاربرد و مزایا

انواع هاردنر را می‌شناسید؟ هاردنرها یا سخت‌کننده‌های رنگ در تضمین طول عمر و دوام سطوح رنگ نقشی مهم دارند! انواع هاردنر می‌توانند باعث افزایش سرعت خشک‌شدن رنگ شوند و به شما کمک کنند نتایج حرفه‌ای در ایجاد پوشش‌های رنگ در پروژه‌های مختلف داشته باشید. در این مقاله، انواع هاردنر رنگ را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1. هاردنر اپوکسی (Epoxy Hardener)

یکی از انواع هاردنر، هاردنر اپوکسی است. هاردنر اپوکسی از اجزای ضروری در رزین اپوکسی و پوشش‌های صنعتی، خلاقیت‌های هنری و کاربردهای دریایی به‌شمار می‌رود. هاردنر اپوکسی می‌تواند باعث کاتالیز واکنش شیمیایی شود و رزین اپوکسی مایع را به سطحی جامد و بادوام تبدیل کند.

هاردنر اپوکسی با ایجاد چسبندگی عالی، دوام و مقاومت شیمیایی از گزینه‌های مؤثر در پروژه‌های رنگ‌آمیزی است. درکل، هاردنر، هیدروژن فعال دارد که با گروه‌های اپوکسید در رزین می‌تواند واکنش دهد. انواع رایج هاردنر باتوجه به میزان افزایش واکنش‌پذیری شامل موارد زیر می‌شود:

  • انیدریدها
  • فنل‌ها
  • آمین‌های آلیفاتیک
  • تیول‌ها
  • آمین‌های معطر
  • آمین‌های سیکلوالیفاتیک

اغلب انواع هاردنر به دمای بیشتر از 150 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند تا به‌طور کامل پخته شوند.

 

2. هاردنر اکریلیک (Acrylic Hardener)

اغلب در رنگ‌های اکریلیک برای بهبود سختی و خشک‌شدن سریع از هاردنر اکریلیک استفاده می‌شود. هاردنر اکریلیک یکی از انواع هاردنر است که با سطوح مختلف سازگاری دارد، به‌خصوص برای رنگ‌کاری خودرو، هاردنر اکریلیک به‌کار می‌رود! البته هاردنر اکریلیک برای رسیدن به نتایجی مانند براقیت مطلوب عرضه می‌شود.

3. هاردنر آلکید (Alkyd Hardener)

یکی دیگر از انواع هاردنر، هاردنر آلکید است. هاردنر آلکید با رنگ‌های مبتنی بر آلکید سازگاری دارد و باعث سرعت خشک‌شدن و سختی مناسب رنگ می‌شود. هاردنر آلکید اغلب در پوشش‌های چوبی، فلزی و صنعتی برای ایجاد سطحی بادوام و براق به‌کار می‌رود.

هاردنرهای آلکید با ترکیبات مختلف تولید می‌شوند و باید با توجه به کاربرد موردنظر و شرایط محیطی انتخاب شوند.

4. هاردنر پلی‌اورتان (Polyurethane Hardener)

در لیست انواع هاردنر، هاردنر پلی‌اورتان هم قرار دارد. هاردنر پلی‌اورتان در پوشش‌های پلی‌اورتان برای دستیابی به پوششی محکم، مقاوم در مقابل سایش و منعطف بسیار کاربردی است. هاردنرهای پلی‌اورتان با فرمول‌های مختلف و مبتنی بر ایزوسیانات (isocyanate) تولید می‌شوند.

هاردنر پلی‌اورتان با ترکیب پلی‌ال (polyol) واکنش نشان می‌دهد و پوششی بادوام به‌وجود می‌آورد. پوشش‌های پلی‌اورتان با هاردنر مناسب می‌توانند محافظی عالی در مقابل اشعه ماوراءبنفش، شرایط آب‌وهوایی سخت و مواد شیمیایی باشند.

5. هاردنر سیلیکون (Silicone Hardener)

یکی دیگر از انواع هاردنر، هاردنر سیلیکون است. این نوع هاردنر اغلب در پوشش‌ها و رنگ‌های مبتنی بر سیلیکون برای بهبود انعطاف‌پذیری، چسبندگی و مقاومت در مقابل تغییرات آب‌وهوایی کاربرد دارد. پوشش‌های سیلیکونی با هاردنر باکیفیت می‌توانند در مقابل اشعه ماوراءبنفش، دمای شدید و مواد شیمیایی خشن مقاومت کنند.

مقاومت مناسب پوشش‌های سیلیکونی با هاردنر مناسب اغلب باعث کاربرد بسیار آن‌ها در صنایعی مثل خودروسازی، هوافضا و ساخت‌وساز شده است.

 

سخن آخر؛ انواع هاردنر برای ایجاد پوششی بادوام!

انواع هاردنر را در این مقاله بررسی کردیم. هاردنرها در رنگ‌کاری از مواد افزودنی ضروری هستند که دوام و عملکرد انواع رنگ و پوشش را بهبود می‌بخشند. با درک کاربرد و ویژگی هرنوع هاردنر می‌توانید بهترین پوشش را ایجاد کنید. شما می‌توانید برای سرعت خشک‌شدن رنگ، افزایش زیبایی و جذابیت رنگ، هاردنرهای مناسب را به‌کار ببرید.