انواع رنگ برای فلزات را بشناسید

انواع رنگ برای فلزات را می‌شناسید؟ وقتی نوبت رنگ کردن سطوح فلزی می‌رسد؛ مثل مبلمان یا دکوری فلزی خانه یا رنگ‌کردن قطعات فلزی پروژه‌های صنعتی، انتخاب بهترین رنگ برای فلزات اهمیت پیدا می‌کند! در این مقاله می‌خواهیم بهترین رنگ ها برای سطوح فلزی را لیست کنیم و نحوه رنگ کردن فلزات را آموزش دهیم.

1. رنگ اکریلیک؛ رنگی همه‌کاره و مناسب فلزات

یکی از انواع رنگ برای فلزات، رنگ اکریلیک است. این نوع رنگ در مقابل خوردگی مقاومت خوبی دارد. رنگ اکریلیک اغلب بوی نامطبوع و آزاردهنده ندارد، غیرقابل اشتعال است و برای انواع فلزات مثل آهن، گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد به‌کار می‌رود.

البته پیش از رنگ‌کاری با رنگ اکریلیک روی فلز باید آستر یا پرایمر مناسب فلز را روی سطح اجرا کنید تا رنگ به‌خوبی به سطح فلز بچسبد.

2. رنگ روغنی؛ رنگ مناسب فلزات و قابل استفاده در فضای بسته!

از بهترین رنگ‌ها برای فلزات، رنگ روغنی است که در فضای بسته نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. یادتان باشد حتی بهترین رنگ روغنی مناسب فلز هم اگر در معرض رطوبت یا نور خورشید قرار بگیرد، ترک می‌خورد!

3. رنگ آلکید؛ رنگ فلزات، بدون حساسیت به تمیزی سطح!

رنگ رزینی آلکید از دیگر انواع رنگ برای فلزات است. رنگ آلکیدی به‌آسانی به سطح می‌چسبد و به تمیزبودن سطح حساس نیست. البته رنگ آلکیدی برای فولادهای گالوانیزه استفاده نمی‌شود؛ چراکه واکنش نشان می‌دهد و چسبندگی بین رنگ و سطح ایجاد نمی‌شود.

4. رنگ اپوکسی؛ رنگ فلزات در پروژهای صنعتی!

یکی دیگر از انواع بهترین رنگ ها برای فلزات، رنگ اپوکسی است. رنگ اپوکسی برای رنگ‌کردن فلزات، بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود؛ زیرا در مقابل خش، رطوبت و جذب گردوخاک مقاوم است. ازآنجاکه رنگ‌های اپوکسی مناسب سطوح فلزی، مواد سمی دارند، برای مصارف خانگی استفاده نمی‌شوند.

اما بهترین نوع رنگ مناسب فلز در پروژه‌های صنعتی هستند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که رنگ اپوکسی از بهترین رنگ‌ها برای سطوح فلزی به‌شمار می‌رود این است که برای آهن می‌تواند پوششی بسیار مستحکم و قوی ایجاد کند.

 

5. رنگ پلی یورتان؛ رنگ مناسب فلزات با ویژگی خشک‌شدن سریع!

یکی از انواع رنگ برای فلزات، رنگ پلی یورتان است. این نوع رنگ فلزات می‌تواند پوششی یکنواخت و براق فراهم کند. رنگ پلی یورتان به‌سرعت خشک می‌شود، اما چرا رنگ پلی یورتان رنگ مناسب سطوح فلزی است؟ رنگ پلی یورتان سریع خشک می‌شود و در برابر نفوذ مواد اسیدی، شیمیایی و بازی مقاومت دارد.

رنگ پلی یورتان با اسپری، برس و غلطک روی سطوح فلزی اجرا می‌شود.

6. رنگ چکشی؛ رنگی ترکیبی و مناسب فلزات!

یکی دیگر از انواع رنگ مناسب سطوح فلزی، رنگ چکشی است. رنگ چکشی از ترکیب با رنگ‌های مثل اکریلیک، آلکیدی و اپوکسی به‌کار می‌رود.

7. رنگ مولتی سورفیس؛ رنگ مناسب فلزات و مقاوم در برابر حرارت!

یکی دیگر از انواع رنگ برای فلزات و نمونه مقاوم آن، رنگ مولتی سورفیس است. این رنگ را پیش از اجرا روی فلزات باید با آب رقیق کنید. مهم‌ترین ویژگی رنگ مولتی سورفیس مقاومت آن در مقابل حرارت است.

راهنمای کاربردی نحوه رنگ کردن فلزات

برای رنگ‌کردن فلزات می‌توانید راهنمای زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا سطح فلز را به‌خوبی تمیز کنید

پیش از رنگ زدن فلزات باید هرگونه آلودگی و زنگ‌زدگی را از روی سطح فلز از بین ببرید. شما می‌توانید از سنباده برای این کار کمک بگیرید. شوینده‌های ملایم هم می‌توانند در تمیزکردن سطح فلزی استفاده شوند.

2. رنگ قدیمی را حذف کنید

اگر می‌خواهید مثلاً رنگ اکریلیک روی فلز اجرا کنید، باید رنگ قدیمی پاک شود. از سنباده و مسواک سیمی دستی می‌توانید کمک بگیرید. یادتان باشد صیقل‌دادن زیاد فلز با ابزارهای برقی می‌تواند از چسبیدن رنگ جدید روی سطح فلزی جلوگیری کند.

3. پرایمر مناسب فلزات بزنید

آسترکاری مهم‌ترین بخش رنگ‌کاری فلزات است. یادتان باشد پرایمر فلزات باید ضدزنگ، گالوانیزه یا پرایمر اکسید آهن باشد و از آستر بر پایه آب استفاده نکنید. اجرای آستر یا پرایمر روی سطوح فلزی باعث چسبندگی بهتر رنگ به سطوح فلزات و جلوگیری از زنگ‌زدگی می‌شود. وقتی پرایمر خشک شد، رنگ موردنظرتان را بزنید.

 

سخن آخر؛ رنگ مناسب سطوح فلزی را انتخاب کنید!

انواع رنگ برای فلزات را فهرست کردیم. اگر می‌خواهید مبلمان یا دکور فلزی خانه خود را رنگ کنید، بهتر است رنگ اکریلیک یا روغنی را انتخاب کنید. اجازه دهید پس از رنگ‌آمیزی سطح موردنظر به‌خوبی خشک شود. البته رنگ روغنی به مدت‌زمان بیشتری برای خشک‌شدن نیاز دارد.

توصیه می‌شود رنگ مناسب فلز را باتوجه به کاربرد موردنظر خود انتخاب کنید. میزان مقاومت رنگ فلزات در مقابل حرارت، رطوبت و خوردگی متفاوت است؛ بنابراین، برای مثال، استفاده از رنگ اپوکسی روی سطوح قطعات فلزی صنعتی، انتخابی هوشمندانه به‌نظر می‌رسد؛ چراکه مقاومت خوبی در مقابل عوامل آسیب‌زای محیطی دارد.