انواع رنگ صنعتی کدامند؟ آشنایی با پرکاربردترین رنگ های صنعتی

انواع رنگ صنعتی را می‌شناسید؟ رنگ صنعتی یکی از پرکاربردترین انواع رنگ به‌شمار می‌رود. رنگ صنعتی نوعی پوشش محسوب می‌شود که به‌علت برخورداری از استانداردهای صنعتی در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارد. مشخصه اصلی و مهم رنگ صنعتی، استحکام و قدرت چسبندگی بسیار خوب است.

در ادامه، انواع رنگ صنعتی و پرکاربردترین رنگ های صنعتی را بررسی می‌کنیم.

1. رنگ های صنعتی ترموپلاست

یکی از انواع رنگ صنعتی، رنگ ترموپلاست است. این نوع رنگ با پیگمنت‌های رنگی و ضدخوردگی آستر و بر پایه رزین‌های ترموپلاست ساخته می‌شود؛ در نتیجه، در مقابل رطوبت و نفوذ آب مقاومت خوبی دارد. از مشخصه‌های اصلی رنگ ترموپلاست، چسبندگی بسیار خوب، ثبات برق، خشک‌شدن سریع و مقاومت در مقابل شرایط جوی است.

2. رنگ صنعتی اپوکسی

یکی دیگر از انواع رنگ صنعتی، رنگ صنعتی اپوکسی است. این رنگ از نوعی آستر ساخته می‌شود. رنگ صنعتی اپوکسی در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بسیار زیادی دارد؛ به‌همین‌دلیل، در صنایع پتروشیمی، گاز، نفت و صنایع نیروگاهی پرکاربرد است.

وقتی از رنگ صنعتی استفاده می‌شود، از سطوح در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. رنگ‌های اپوکسی شامل 2 گروه اصلی می‌شوند: پلی‌آمید و پلی‌آمین. رنگ پلی‌آمین در برابر اسیدهای ضعیف، مواد شیمیایی، فراورده‌های نفتی و حلال مقاومت بسیار خوبی دارد.

رنگ پلی‌آمید در مقابل نفوذ رطوبت و آب بسیار مقاوم است.

3. رنگ‌های صنعتی بر پایه آب

این نوع از رنگ‌های صنعتی در شمار پرکاربردترین رنگ‌های صنعتی قرار دارد. از رنگ‌های صنعتی پایه آب برای رنگ‌کردن ساختمان‌ها و قطعات صنعتی استفاده می‌شود. به رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند رنگ اکریلیک نیز می‌گویند. رنگ‌های بر پایه آب برای محیط زیست خطرناک نیستند.

این نوع از انواع رنگ بوی زیادی ندارد، به‌سرعت خشک می‌شود، پوشش‌دهی عالی دارد و شستشوی آن راحت است.

4. رنگ‌های صنعتی هواخشک الکیدی

این نوع از انواع رنگ صنعتی، به‌طور اصلاح‌شده با پیگمنت‌های ضدخوردگی و رزین‌ها تولید می‌شود؛ بنابراین، برای محافظت از سازه‌ها در مقابل آسیب‌های محیطی نیمه‌شرجی، نیمه‌صنعتی و مرطوب و فضای شهری مناسب است. مهم‌ترین مشخصه‌های رنگ صنعتی الکیدی و هواخشک شامل براقیت بسیار زیاد، حفظ رنگ و ثبات برق می‌شود.

5. رنگ چکشی

در شمار انواع رنگ صنعتی، رنگ چکشی هم قرار دارد. این نوع رنگ صنعتی بر پایه رزین الکیدی و اصلاح‌شده تولید می‌شود و وقتی روی آهن اجرا می‌شود، سطحی شبیه به آهن چکش‌خورده ایجاد می‌کند. از ویژگی‌های مهم رنگ چکشی این است که به‌خوبی به سطح فلز می‌چسبد.

همچنین، روی سطح رنگ‌شده با رنگ چکشی نسبت به رنگ‌های صنعتی دیگر، گردوغبار کمتری جمع می‌شود. البته یادتان باشد دقت در ویسکوزیته پاشش و انتخاب تینر مناسب در رنگ‌کاری با رنگ چکشی بسیار مهم است. اگر در این مرحله دقت نکنید، یا نقوش ایجاد نمی‌شود یا ناقص شکل می‌گیرد.

هنگام اجرای رنگ چکشی باید به فشار باد و فاصله دست خود از سطح موردنظر نیز توجه کنید. رنگ چکشی برای مواردی مثل رنگ‌کاری ماشین‌آلات، کابینت‌ها، وسایل اداری و صفحه‌های فلزی کاربرد دارد. این امر به‌علت رزین الکیدی موجود در رنگ چکشی است.

رنگ چکشی به‌خوبی روی سطح می‌چسبد، البته سطح باید کاملاً تمیز باشد. باید رنگ چکشی را در درجه حرارت محیطی بین 10 تا 55 درجه سانتی‌گراد اجرا کرد. درجه حرارت سطح نیز باید میان 5 تا 50 درجه سانتی‌گراد باشد.

6. رنگ صنعتی پلی یورتان

یکی از انواع رنگ صنعتی، رنگ صنعتی پلی یورتان است. این رنگ در مقابل نور آفتاب مقاومت بسیار خوبی دارد و به‌خوبی روی سطوح می‌چسبد. رنگ صنعتی پلی یورتان بر پایه رزین اکریلیک و هاردنر تولید می‌شود و دو جزئی است؛ بنابراین، روی تمام سطوح و پوشش‌ها می‌توانید این رنگ صنعتی را اجرا کنید.

رنگ صنعتی پلی یورتان از رنگ‌های صنعتی پرکاربرد با ظاهری چشم‌نواز است. ویژگی‌های مهم این نوع رنگ، چسبندگی فوق‌العاده، خشک‌شدن سریع، تنوع بسیار زیاد و براقیت مناسب است.

7. رنگ استاتیک

در لیست انواع رنگ صنعتی، رنگ استاتیک نیز قرار دارد. رنگ صنعتی استاتیک با ترکیباتی مثل پودر رزین اپوکسی و پیگمنت تولید می‌شود. این نوع رنگ برای محیط زیست خطر کمتری دارد، در مقابل عوامل جوی بسیار مقاوم است و ضخامت یکنواختی روی سطوح ایجاد می‌کند.

از رنگ استاتیک در مواردی مثل رنگ‌کردن مبلمان، لوازم خانگی، یخچال‌های صنعتی و خانگی و خودرو استفاده می‌شود.

8. رنگ کوره‌ای

یکی از انواع رنگ صنعتی، رنگ کوره‌ای است. این رنگ در صنایع پوششی و رنگ اغلب به‌کار می‌رود. رنگ کوره‌ای در 2 نوع مایع و پودری عرضه می‌شود. آثار مخرب رنگ کوره‌ای آثار برای محیط زیست بسیار کم است و برای کارگران نیز خطرناک نیست. از رنگ کوره‌ای برای رنگ‌آمیزی مبلمان فلزی، لوازم خانگی و بدنه خودرو استفاده می‌کنند.

این رنگ به‌راحتی تمیز می‌شود و در مقابل چربی، گردوغبار و روغن بسیار مقاوم است.

 

سخن آخر؛ رنگ‌های صنعتی، رنگ‌هایی بسیار مقاوم!

انواع رنگ صنعتی را در این مقاله فهرست کردیم. رنگ‌های صنعتی در مقایسه با سایر انواع رنگ در مقابل رطوبت، خوردگی و مواد شیمیایی مقاومت بسیار زیادی دارند؛ به‌همین‌دلیل، در صنایع مختلف مثل پتروشیمی پرکاربرد هستند. برای بدنه خودرو و قطعات فلزی خودرو نیز از رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شود.