آموزش کامل استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب

استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب باید در چند مرحله انجام شود. اگر به فکر رنگ‌کردن یا ترمیم یکی از سازه‌های چوبی‌تان هستید یا خیال دارید با کمترین زحمت و زمان یک تغییر اساسی و زیبا در وسایل چوبی‌تان ایجاد کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از رنگ اکریلیک است. در این مقاله آموزش کامل استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب را خواهیم گفت. تنها کافی است به مواردی که توضیح می‌دهیم توجه کنید تا یک سازه چوبی زیبا و بی‌نقص با رنگ اکریلیک داشته باشید.

نکات اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

رنگ‌های اکریلیک برخلاف رنگ‌های روغنی بوی قوی ندارند و موادشیمیایی مضری تولید نمی‌کنند. اغلب رنگ‌های مبتنی بر آب غیرسمی و بی‌خطرند و برای استفاده روی چوب استعمال می‌شوند، اما پیش از رسیدن به مراحل آموزش رنگ اکریلیک روی چوب باید بدانیم اصلاً این نوع رنگ برای چه نوع چوبی مناسب‌تر است.

در میان رنگ‌هایی که برای چوب به‌ کار می‌روند، رنگ اکریلیک یکی از ارزان‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین رنگ است. بااین‌حال برای همه چوب‌ها مناسب نیست و بهتر است روی چوب‌های سخت یا روی چوب سه لا بلوط امتحان نکنید. از رنگ‌کردن چوب‌های پرداخته‌نشده هم صرف‌نظر کنید. اهمیتی ندارد از چه مقدار پرایمر یا سیلر استفاده کنید، چوب‌های پرداخت‌نشده رنگ را می‌بلعند و چیزی روی سطح کار باقی نمی‌ماند.

استفاده از رنگ اکریلیک روی ام‌دی‌اف

مراحل نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی ام‌دیاف کمی متفاوت است. رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب و روغن هستند. برای رنگ کردن ام‌دی‌اف باید از رنگ اکریلیک بر پایه روغن استفاده کنید. در ادامه آموزش مرحله‌به‌مرحله کار کردن با رنگ اکریلیک روی انواع چوب را توضیح می‌دهیم که تمامی این مراحل برای ام‌دی‌اف هم مناسب است، اما مجدداً تاکید می‌کنیم پیش از رنگ‌کردن ام‌دی‌اف از آسترزنی آن غافل نشوید.

چوب ام‌دی‌اف کاملاً فشرده است و رنگ اکریلیک در آن جذب می‌شود و چیزی روی سطح چوب باقی نمی‌ماند. آسترکشی این روند را ساده و سریع‌تر می‌کند. برای رنگ کردن ام‌دی‌اف با توجه به سطح صیقلی و صاف آن می‌توانید از غلطک هم استفاده کنید.

آموزش طرز استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب

پیش از استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب بهتر است در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا گردوخاک سمباده‌کشی و بوی رنگ و مواد ریههایتان را آزار ندهد.

 

قدم اول، سمباده و آسترکشی

اگر سازه‌ای که برای رنگ کردن انتخاب کرده‌اید، قدیمی و سطح آن ناصاف است باید پیش از هر چیزی کار آسترکشی را شروع کنید. یعنی سطح موردنظر را با سمباده برقی یا دستی صاف کنید و در نهایت روی آن را با آستر بپوشانید.

قدم بعدی استفاده از پرایمر است. فراموش نکنید پرایمری که انتخاب می‌کنید باید با رنگ و نوع سطح، هم‌خوانی داشته باشد؛ یعنی اگر از رنگ اکریلیک بر پایه آب استفاده می‌کنید، باید از پرایمر بر پایه آب برای زیرساز سازه چوبی‌تان استفاده کنید.

قدم دوم، اجرای طرح

اگر دوست دارید طرح خاصی روی سازه چوبی‌تان بکشید، بهتر است از شابلون یا نوار نقاشی برای پوشاندن سایر قسمت‌ها استفاده کنید. با چسب کاغذی می‌توانید قسمت‌هایی که دوست ندارید رنگ را جذب کنند، بپوشانید و کاغذ ردیابی هم می‌تواند کمک خوبی به شما در کپی‌کردن یک طرح یا الگو روی چوب بکند.

قدم سوم، اجرای رنگ

تا این مرحله شما سطح سازه چوبی‌تان را به کمک سمباده و پرایمر یا سیلر صاف و یکدست کرده‌اید. قسمت‌هایی که می‌خواهید رنگ کنید مشخص و قسمت‌هایی که نباید رنگ بشوند را به کمک چسب کاغذی پوشانده‌اید. دیگر نوبت آغشته‌کردن قلم‌مو یا برس اسفنجی به رنگ و کشیدن آن روی چوب است.

رنگ اکریلیک خیلی زود خشک می‌شود. پس سعی کنید در هر بار رنگ‌زدن از مقدار کمی رنگ استفاده کنید تا کار یکدست و زیباتری داشته باشید. همچنین، داشتن یک کاسه آب و حوله هم کمک زیادی به تمیز ماندن اطراف و کثیف‌نشدن سطح چوب‌تان می‌کند.

قدم چهارم، صبر کردن

بعضی از رنگ‌های اکریلیک به دست‌کم 24 ساعت زمان برای خشک‌شدن نیاز دارند. بهتر است به سازۀ چوبی‌تان به‌اندازه کافی وقت بدهید تا حسابی خشک شود. اکنون می‌توانید چسب را از دور آن باز کنید. سپس باید دستگیره یا کشو نصب شود.

 

نکات کلیدی اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

در بالا به‌طور کامل آموزش طرز استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب را گفتیم. چند نکته ساده اما کاربردی را در ادامه به‌صورت تیتروار توضیح خواهیم داد که رعایت کردن‌ آن‌ها به شما تجربه بیدردسر و راحتی از رنگ‌کاری روی چوب می‌دهد.

  • برای رنگ کردن مناطق بزرگ‌تری از سازۀ چوبی بهتر است به جای قلم‌مو از برس اسفنجی استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از تمام‌شدن رنگ‌کاری، قلم‌مویتان را تمیز کنید. پاک‌کردن رنگ خشک‌شده از روی قلم‌مو بسیار سخت است و می‌تواند برس آن را خراب کند.
  • در هر بار رنگ‌زدن فقط بالای قلم‌مو را در رنگ فرو ببرید و تا نوک آن را رنگی نکنید.
  • رنگ بیش‌ازحد باعث تاب‌برداشتن سطح چوب می‌شود. در هر لایه رنگ‌کاری، مقدار کمی رنگ بردارید.
  • دست‌کم سه‌لایه رنگ روی سطح‌ بزنید و برای هر لایه بسته به سطحی که دارید، بین 10 تا 30 دقیقه صبر کنید.

سخن پایانی؛ رنگ اکریلیک از رنگ‌های پرکاربرد برای رنگ‌کردن چوب!

استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب نه‌تنها سخت نیست بلکه با توجه و رعایت کردن چند مورد ساده، می‌تواند کاری لذت‌بخش و دوست‌داشتنی هم باشد. در بالا تمام مراحل رنگ‌کاری از سمباده‌کشی و صیقلی‌کردن سطح چوب، تا چسب‌کاری و مشخص‌کردن محدودۀ رنگ‌کاری، انتخاب قلم‌مو و زمان لازم برای خشک‌شدن رنگ اکریلیک را توضیح دادیم.

فراموش نکنید استفاده از رنگ مرغوب و باکیفیت حرف اول را در این مراحل می‌زند. پیش از هر چیز در انتخاب سیلر، پرایمر و رنگ اکریلیک چوب دقت کافی داشته باشید تا درنهایت یک کار زیبا، چشم‌نواز، باکیفیت و با طول عمر بالا داشته باشید.