اتیل استات چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

اتیل استات چیست؟ اگر سؤال شما هم همین است، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به بررسی کامل این حلال خوش‌رایحه و بی‌رنگ بپردازیم. حتماً می‌دانید این ماده پرکاربرد که ماده اولیه شیمیایی در بسیاری از صنایع است، خواص و کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

اتیل استات چیست؟

در جواب این پرسش که «اتیل استات چیست؟» باید بگوییم اتیل استات (Ethyl acetate) مایعی بی‌رنگ با رایحه میوه‌ای و شیرین مثل موز یا گلابی است. اتیل استات با فرمول شیمیایی CH3COOCH2CH3 نوعی حلال محبوب به‌شمار می‌رود که به‌علت خواص گوناگون در صنایع مختلف کاربرد دارد.

درباره انحلال پذیری اتیل استات باید اضافه کنیم که اتیل استات نوعی حلال ناقطبی محسوب می‌شود. اتیل استات به میزان کم در آب قابل حل است (تقریباً 80 گرم در لیتر) و با عنوان اتیل اتانوات (ethyl ethanoate) نیز شناخته می‌شود.

خواص اتیل استات

  • از نظر فیزیکی: اتیل استات مایعی فرار و شفاف در دمای اتاق است.
  • رایحه: بوی این مایع بی‌رنگ خوشایند و به رایحه میوه‌هایی مانند موز و گلابی شباهت دارد.
  • نقطه جوش: تقریباً 77 درجه سانتی‌گراد که باعث آسان‌شدن تبخیر اتیل استات می‌شود.
  • حلالیت: اتیل استات تا اندازه‌ای در آب حل می‌شود و با حلال‌های آلی رایج قابلیت اختلاط دارد.
  • اشتعال‌پذیری: اتیل استات قابل اشتعال است و باید با احتیاط استفاده شود.

کاربرد اتیل استات در صنایع مختلف

  1. صنایع شیمیایی: اتیل استات اغلب نقش حلال را دارد و در تولید لاک، رنگ، پوشش و چسب به‌کار می‌رود.
  2. صنایع غذایی: در محصولات غذایی، اتیل استات برای افزودن طعم به محصولات غذایی مثل انواع نان و شیرینی‌ها استفاده می‌شود.
  3. صنایع آرایشی و بهداشتی: اتیل استات در پاک‌کننده ناخن و لاک ناخن هم باعث دستیابی به قوام موردنظر می‌شود و نقش حلال دارد. برای ساخت عطر نیز از اتیل استات استفاده می‌شود.
  4. صنعت خودرو: اتیل استات در ساخت رنگ خودرو و محصولات مربوط به اتومبیل مثل مواد شوینده به‌کار می‌رود.
  5. منابع طبیعی: اتیل استات علاوه بر اینکه به‌شکل مصنوعی ساخته می‌شود، در میوه‌ها و سایر منابع طبیعی نیز یافت می‌شود.

خطرات اتیل استات

اگرچه اتیل استات نسبت به بسیاری از حلال‌های دیگر ایمن‌تر تلقی می‌شود، باید با احتیاط از آن استفاده شود:

اشتعال‌پذیری: اتیل استات بسیار اشتعال‌پذیر است و در صورت قرارگرفتن در مجاورت جرقه، شعله باز یا حرارت می‌تواند بخارهای قابل اشتعال ایجاد کند. برای پیگشیری از خطرات آتش‌سوزی باید از راهکارهای مناسب جابه‌جایی و نگهداری اتیل استات استفاده کرد.

خطرات سلامتی: استنشاق بخارات اتیل استات باعث تحریک مجاری تنفسی می‌شود و علائمی مانند تحریک گلو، سرفه و تنگی نفس ایجاد می‌کند. قرارگرفتن طولانی‌مدت در مقابل غلظت‌های بالا از اتیل استات ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع شود.

تحریک پوست و چشم: تماس با اتیل استات می‌تواند پوست و چشم را تحریک کند. قرارگرفتن در برابر اتیل استات برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند به ایجاد قرمزی، خشکی و درماتیت پوستی منجر شود.

 

موارد مهم برای افزایش ایمنی در استفاده از اتیل استات!

هنگام استفاده از اتیل استات باید از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. حتماً شرایط تهویه باید مناسب باشد. همچنین، به‌کار بردن وسایلی مثل دستکش، ماسک تنفسی و عینک را فراموش نکنید.

اتیل استات از کجا بخرم؟

اتیل استات از ترکیبات پرکاربرد به‌شمار می‌رود که در صنایع مختلف برای چسب‌ها، پوشش‌ها و داروسازی استفاده می‌شود. بازار اتیل استات رو به رشد است و مشاغل بسیاری، اقدام به خرید اتیل استات می‌کنند. یکی از علت‌های اصلی تقاضا برای اتیل استات این است که برای سایر حلال‌ها مثل تولوئن و استون، جایگزینی اقتصادی محسوب می‌شود.

برای خرید اتیل استات با کیفیت می‌توانید با شماره 34329010-041 تماس حاصل فرمایید.

قیمت اتیل استات

اگر می‌خواهید قیمت اتیل استات را بدانید، باید بگوییم همچون هر کالایی با توجه به عوامل مختلف مثل قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و هزینه‌های تولید، قیمت اتیل استات متغیر می‌شود. البته یکی از دلایل مهم و اثرگذار روی قیمت اتیل استات، نوسان در قیمت مواد اولیه است.

ازآنجاکه در تولید اتیل استات از اسید استیک و اتانول استفاده می‌شود، تغییر قیمت هردو در اثر عوامل گوناگون سیاسی و اقتصادی در قیمت اتیل استات تأثیر می‌گذارد.

نحوه نگهداری اتیل استات

اتیل استات را باید در مکانی دور از نور خورشید، خنک و خشک نگه دارید. همچنین، این ماده نباید نزدیک به ترکیباتی مثل اسیدها، آلکان‌ها و اکسیدکننده‌ها نگهداری شود؛ زیرا با اکسیدکننده‌های قدرتمند واکنش نشان می‌دهد و به پلاستیک‌ها و آلومینیوم آسیب می‌رساند.

 

سخن آخر؛ اتیل استات، ترکیبی کاربردی!

اتیل استات در صنایع مختلف استفاده می‌شود و مانند ایزوبوتیل استات، ترکیبی همه‌کاره است! عطر شیرین و خواص مفید اتیل استات، آن را به حلالی ارزشمند در صنایع، به‌خصوص برای ترکیبات پاک‌کننده و عطرها تبدیل کرده ست. در این مقاله به بررسی کامل اتیل استات پرداختیم تا با این ماده کاربردی آشنا شوید.