انواع آسیب های رنگ خودرو کدامند؟ + روش ترمیم رنگ خودرو

آسیب رنگ خودرو به‌علت چه عواملی است؟ اگر خودرو دارید، مهم است بدانید انواع آسیب‌های رنگ خودرو کدامند. محافظت از رنگ خودرو باعث می‌شود خودرو شما جدید به‌نظر برسد و به افزایش ارزش خودرو، هنگام فروش کمک می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم انواع آسیب های رنگ خودرو را با روش ترمیم رنگ ماشین بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

انواع آسیب های رنگ خودرو

انواع آسیب های رنگ خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

1. باران اسیدی

یکی از عوامل مهم که باعث آسیب به رنگ خودرو می‌شود، باران اسیدی است. مواد اسیدی روی بدنه ماشین باقی می‌مانند و باعث آسیب به رنگ خودرو می‌شوند. اگر خودرو شما در اثر باران‌های اسیدی آسیب دید، می‌توانید برای ترمیم رنگ ماشین از راهنمای زیر استفاده کنید:

برای ترمیم رنگ ماشین به خمیر براق‌کننده یا پولیش خمیری بدنه خودرو نیاز دارید که در مراکز دیتیلینگ ماشین به‌کار می‌رود. ابتدا سطح خودرو را کمی مرطوب کنید. سپس روی آن پولیش خمیری بزنید. درنهایت، با دستمال میکروفایبر، بدنه خودرو را تمیز کنید.

2. دستمال و حوله کثیف

یکی دیگر از مواردی که به رنگ خودرو آسیب می‌زند، استفاده از اسفنج، حوله یا دستمال کثیف برای تمیزکردن خودرو است. پیش از پاک‌کردن خودرو مطمئن شوید حوله یا دستمال مورداستفاده، تمیز است و مراقب باشید هنگام به‌کار بردن دستمال، به زمین برخورد نکند.

وقتی دستمال با زمین تماس پیدا می‌کند، آلودگی‌ها و خرده‌سنگ‌ها به دستمال می‌چسبد؛ درنتیجه، تماس دستمال با سطح خودرو باعث ایجاد خراش روی بدنه ماشین می‌شود! نکته مهم دیگر در استفاده از دستمال برای پاک‌کردن سطح خودرو، به‌کار بردن دستمال یا حوله لطیف است تا از آسیب به رنگ خودرو جلوگیری شود.

بهتر است از دستمال‌های میکروفایبر یا حوله‌های نرم برای پاک‌کردن خودرو استفاده کنید.

3. کثیف‌بودن خودرو

گردوغبار و آلودگی از عوامل دیگر ایجادکننده آسیب به رنگ خودرو هستند. وقتی این آلودگی‌ها با آب باران ترکیب می‌شوند، ترکیبی اسیدی به‌وجود می‌آورند که باعث آسیب رنگ خودرو می‌شود. اگر تا امروز به تمیزی ماشین خود توجه نمی‌کردید، بهتر است از این پس به‌طور مرتب اتومبیل خود را تمیز کنید.

 

4. نوشابه و قهوه

اگر نوشابه یا قهوه روی بدنه خودرو شما ریخت، آن را نباید نادیده بگیرید! مایعاتی مثل نوشابه و قهوه به‌علت اسیدیته بالای خود می‌توانند رنگ سطح خودرو را از بین ببرند. توصیه می‌کنیم حتماً پس از ریختن نوشابه یا قهوه روی خودرو با دستمال به‌سرعت آن را پاک کنید!

5. بنزین

در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین رنگ ماشین را خراب می‌کند، باید بگوییم بله! یکی دیگر از علت‌های آسیب رنگ خودرو، نشت بنزین است. وقتی باک خودرو خود را پاک می‌کنید، باید مراقب نشت بنزین باشید! بعد از ریختن بنزین روی بدنه خودرو، بنزین تبخیر می‌شود و رنگ خودرو شما را کدر می‌کند و به رنگ خودرو آسیب می‌زند. اگر بنزین روی بدنه خودرو ریخت، نگران نشوید!

شما می‌توانید به‌راحتی بنزین را از روی بدنه خودرو شستشو دهید. استفاده از واکس رنگ خودرو هم می‌تواند به جلوگیری از آسیب رنگ خودرو کمک کند.  

6. حشرات

ممکن است در فصول گرم و هنگام رانندگی متوجه برخورد حشرات به خودرو و متلاشی‌شدن آن‌ها روی بدنه ماشین شده باشید! وجود اسیدیته بالا در بدن حشرات می‌تواند به رنگ خودرو شما آسیب برساند. برای پاک‌کردن حشرات از روی بدنه خودرو می‌توانید از محلول‌های شستشو کمک بگیرید.

کمی از محلول شوینده را روی سطح اسپری کنید، 30 ثانیه اجازه دهید بماند. سپس با پارچه تمیز یا حوله به‌آرامی سطح را پاک کنید.

7. واکس کفش

یکی از عوامل آسیب به رنگ خودرو، واکس کفش است. واکس کفش، تهدیدی جدی برای رنگ خودرو محسوب می‌شود و در صورت ایجاد لک روی بدنه خودرو با واکس کفش، بهتر است به افراد متخصص مراجعه کنید و خودتان اقدامی انجام ندهید تا میزان آسیب به رنگ خودرو بیشتر نشود.

8. فضولات پرندگان

این علت آسیب رنگ خودرو از عواملی است که اکثر رانندگان با آن مواجه شده‌اند! ویژگی اسیدی فضولات پرندگان می‌تواند باعث آسیب به رنگ خودرو شود، به‌ویژه اگر روی بدنه ماشین خشک شود! بهتر است به‌سرعت اثر فضولات را از روی ماشین بشویید.

اگر فضولات خشک شد، ابتدا آن را مرطوب کنید، سپس شستشو دهید تا باعث آسیب به رنگ خودرو نشود.

9. روغن ترمز

یکی دیگر از علت‌های آسیب رنگ خودرو، روغن ترمز است. اگر روغن ترمز روی رنگ خودرویی بریزد که بر پایه سیلیکون نیست، باعث پوسته‌پوسته شدن و خوردگی رنگ خودرو می‌شود. البته همه روغن ترمزها به رنگ خودرو آسیب نمی‌رسانند، اما درکل باید هنگام استفاده از روغن خودرو، مراقب رنگ خودرو خود باشید.

اگر روغن ترمز روی بدنه خودور ریخت، به‌سرعت با یک پارچه یا حوله تمیز باید روغن ترمز را از روی رنگ خودرو پاک کنید و بردارید. سپس با آب و صابون سطح خودرو را بشویید و با پارچه و اسفنج تمیز پاک کنید.

10. شیره درختان

یکی دیگر از عوامل طبیعی که به رنگ خودرو آسیب می‌رساند، شیره درختان است! با گذشت زمان شیره درخت می‌تواند رنگ خودرو را از بین ببرد و تغییر رنگ و لکه ایجاد کند. اگر هوا گرم باشد، فرایند آسیب رنگ خودرو سریع‌تر می‌شود؛ بنابراین، بهتر است این ماده چسبنده را هرچه زودتر حذف کنید.

برای پاک‌کردن شیره درخت از روی بدنه خودرو می‌توانید ابتدا کمی آن را مرطوب کنید. پس از 30 دقیقه، با محلول شوینده مناسب شستشو دهید.

چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد؟

اسید هیدروکلریک یا جوهر نمک می‌تواند رنگ ماشین را از بین ببرد و به رنگ خودرو آسیب برساند. این اسید بسیار قوی است و می‌تواند رنگ خودرو را خراب کند.

چگونه رنگ خودرو را ترمیم کنیم؟

ترمیم رنگ ماشین با توجه به میزان آسیب رنگ خودرو متفاوت است. روش‌های رایج ترمیم رنگ خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

1. ترمیم پوشش شفاف

علائم چرخش و خراش جزئی: این خراش‌های سطحی را می‌توان با پولیش ترمیم کرد. با کمک پولیش به‌آرامی و با حرکات دایره‌وار روی ناحیه آسیب‌دیده بکشید تا خطوط یا خراش‌ها کاهش پیدا کنند یا به‌طور کامل از بین بروند.

خطوط و خراش عمیق: اگر آسیب رنگ خودرو بسیار شدید باشد، ممکن است برای ترمیم ماشین به تعمیر تخصصی نیاز باشد تا بخش آسیب‌دیده سنباده‌کاری شود. پس از سنباده‌زدن، باید با رنگ‌های اطراف یکنواخت شود.

2. ترمیم پوشش پایه رنگ خودرو

اشکالات سطحی: عیوب جزئی مثل خراش‌های جزئی و سطحی در پوشش پایه با قلم‌گیری ترمیم می‌شود. برای این کار کافی است ناحیه آسیب‌دیده را تمیز کنید. سپس با کمک قلم خشگیر روی آن بکشید و با دقت و به‌آرامی خش‌ها را محو کنید.

آسیب زیاد رنگ خودرو: اگر توزیع رنگ به‌شکل ناهموار باشد و رنگ خودرو به‌شدت تغییر کند، ممکن است لازم باشد بار دیگر خودرو را رنگ کنید. فرایند رنگ خودرو شامل سنباده‌کاری، بتونه‌زدن، اجرای رنگ پایه و اطمینان از هماهنگی و یکنواختی رنگ است.

 

 

کلام آخر؛ آسیب رنگ خودرو را جدی بگیرید!

آسیب رنگ ماشین به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. در این مقاله به بررسی 10 مورد از علت‌های رایج آسیب رنج خودرو پرداختیم. نادیده گرفتن این عوامل می‌تواند به تعمیرات پرهزینه برای ترمیم ماشین منجر شود! برای جلوگیری از آسیب رنگ خودرو بهتر است علت‌های آسیب رنگ خودرو را جدی بگیرید.

پاک‌کردن و شستشوی بدنه خودرو، دقت در استفاده از بنزین و روغن ترمز، نگهداری ماشین در مکان‌های مسقف و به دور از عوامل آسیب‌زای محیطی می‌تواند از آسیب رنگ خودرو جلوگیری کند.