آستر پلاستیک چیست؟ چه کاربردی دارد؟

آستر پلاستیک چیست و در چه مواردی کاربردی است؟ قطعات پلاستیکی خودرو یا هرنوع سطح پلاستیکی برای رنگ‌آمیزی به نوعی واسطه نیاز دارد که باعث چسبیدن رنگ به پلاستیک شود. پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه ادامه دهید تا با آستر پلاستیک و کاربرد آن آشنا شوید.

آستر پلاستیک چیست؟

درحقیقت، آستر پلاستیک، نوعی آستر مخصوص سطوح پلاستیکی است که پیش از رنگ‌آمیزی قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. آستر پلاستیک اجازه نمی‌دهد رنگ پوسیده شود.

آستر پلاستیک کمک می‌کند رنگ به سطوح پلاستیکی بچسبد؛ بنابراین، چون چسبندگی کافی میان رنگ و سطوح پلاستیکی ایجاد نمی‌شود و احتمال پوسته‌پوسته‌ شدن رنگ یا پوشش روی سطح پلاستیک وجود دارد، باید پیش از رنگ‌کاری سطوح پلاستیکی از آستر پلاستیک استفاده کنید.

وقتی سطح پلاستیک با آستر پلاستیک پوشیده می‌شود، برای هرنوع رنگ‌کاری آماده است. زمان خشک‌شدن آستر یا همان پرایمر پلاستیک به ضخامت آن و دمای محیط بستگی دارد. ویژگی‌های آستر پلاستیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • چسبندگی فوق‌العاده
  • انعطاف‌پذیری
  • خشک‌شدن سریع
  • رنگ‌پذیری
  • پُرکننده بسیار خوب
  • مقاوم در مقابل سایش، ضربه، حرارت، رطوبت و آب

آستر پلاستیک خودرو چیست؟

نوعی پرایمر مخصوص رنگ‌آمیزی خودرو، آستر پلاستیک خودرو است. چون قطعات پلاستیک خودرو به‌خوبی رنگ را نمی‌پذیرند، پیش از رنگ‌کاری قطعات پلاستیکی ماشین از آستر پلاستیک خودرو استفاده می‌شود. این آستر کمک می‌کند رنگ به‌راحتی به سطح قطعات پلاستیک خودرو بچسبد، بعد از رنگ‌آمیزی، پوسته‌پوسته نشود و شکاف‌های احتمالی را نیز پر می‌کند.

 

کاربرد آستر پلاستیک؛ محصولی مؤثر!

یکی از روش‌های رایج و مؤثر برای رنگ‌پذیری قطعات پلیمری یا پلاستیکی، استفاده از پرایمر (آستر) پلاستیک است. پرایمر پلاستیک پیش از رنگ‌آمیزی روی سطوح پلیمری اجرا می‌شود. آسترها بین سطح پلیمری و رنگ به‌خوبی چسبندگی ایجاد می‌کنند.

آسترها علاوه بر رنگ‌پذیرکردن سطح پلاستیک و جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن پوشش می‌توانند شکاف‌ها و درزها را هم پر کنند و باعث یکنواخت‌شدن رنگ نهایی شوند. آستر پلاستیک از پوشش‌های واسطه‌ای و پرکاربرد در صنایع مختلف است. موارد زیر، کاربرد آستر پلاستیک را نشان می‌دهد:

ابزارآلات صنعتی

اغلب در تولید قطعات پلاستیکی صنعتی و ایجاد پوشش برای اجزای پلاستیکی از آستر پلاستیک استفاده می‌شود.

صنایع دستی و وسایل خانه

پرایمر پلاستیک محصولی عالی و کاربردی برای رنگ‌آمیزی اسباب‌بازی‌ها، مبلمان پلاستیکی و سایر وسایل پلاستیکی خانه است.

صنعت خودرو

برای ترمیم، بتونه‌کاری و پیش از رنگ‌آمیزی قطعات پلاستیکی خودرو از آستر پلاستیک استفاده می‌شود. این کار کمک می‌کند، رنگ به‌خوبی به سطح پلاستیک بچسبد و نتیجه حرفه‌ای شود. در ادامه به بررسی کاربرد پرایمر پلاستیک در صنعت خودرو می‌پردازیم.

درحقیقت، قطعات پلیمری به‌علت انرژی سطحی پایین خود اجازه نمی‌دهند رنگ روی آن‌ها قرار بگیرد؛ در نتیجه، رنگ‌آمیزی قطعات پلیمری، آسان نیست! همچنین، رنگ‌های اعمال‌شده روی این سطوح به‌تدریج پوسته‌پوسته می‌شوند. یکی از کاربردهای مهم آستر پلاستیک برای پلی‌پروپیلن است.

 پلی‌پروپیلن از پلیمرهای پرکاربرد در صنایع مختلف به‌ویژه خودروسازی است. در سپر خودروها از پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. برای بهبود در رنگ‌پذیری سپر ماشین‌ها نیز آستر پلاستیک به‌کار می‌رود؛ به‌همین‌علت، به پرایمر پلاستیک یا همان آستر پلاستیک، چسب سپر هم می‌گویند.

پرایمر پلاستیک اغلب شفاف یا سفیدرنگ است تا از تغییر در رنگ بعدی جلوگیری شود. معمولاً نیازی نیست رنگ آستر پلاستیک را تغییر دهید، اما گاهی به آستر پلاستیک، کمی پیگمنت اضافه می‌شود تا به رنگ نهایی نزدیک شود. از این نوع پرایمر برای زمینه‌های پلی‌اتیلنی، پلی‌آمیدی، فایبرگلاس و پلی‌یورتانی هم استفاده می‌شود.

سخن پایانی؛ پرایمر پلاستیک، چسب رنگ شما!

پرایمر پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد، موضوعی بود که در این مقاله از مجله رنگ اطلس فام به بررسی آن پرداختیم. در پاسخ به این پرسش که پرایمر پلاستیک چیست، باید بگوییم نوعی محصول است که پیش از رنگ‌آمیزی به‌کار می‌رود و باعث چسبندگی رنگ به سطح پلاستیک می‌شود.

درکل، آستر یا پرایمر پلاستیک، روی قطعات پلاستیک یک لایه ایجاد می‌کند تا رنگ روی پلاستیک بچسبد و پوسته نشود. همچنین، آستر پلاستیک، شکاف‌های احتمالی را پر می‌کند. آستر پلاستیک، محصولی شفاف است که همچون لایه پایه عمل می‌کند و باعث آماده‌شدن سطح پلاستیک برای رنگ‌آمیزی می‌شود.

آستر پلاستیک به‌طور خاص برای سطوح اتیلن پروپیلن (Ethylene Propylene Dino type M surfaces ) طراحی شده است و کاربرد دارد.