آستر (پرایمر) رنگ خودرو چیست؟ + انواع آستر

پرایمر رنگ خودرو چیست و انواع آستر ماشین شامل کدام آسترها می‌شود؟ اگر شما هم چنین سؤال‌هایی در ذهن دارید، این مقاله را از دست ندهید! در این مقاله می‌خواهیم ضمن تعریف پرایمر خودرو، با انواع پرایمر یا آستر اتومبیل آشنا شویم. با ما همراه باشید.

پرایمر یا آستر رنگ خودرو چیست؟

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین لایه‌های زیرین رنگ خودرو، پرایمر یا آستر خودرو است که به صاف‌شدن بدنه خودرو کمک می‌کند. از پرایمر رنگ خودرو برای صاف‌کردن بدنه اتومبیل و ترازکردن سطوح ناهموار استفاده می‌شود. پرایمرهای خودرو چند ویژگی خاص دارند:

مقاومت در مقابل زدگی: پرایمر رنگ خودرو باعث مقاومت بدنه خودرو در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند.

چسبندگی: پرایمر رنگ خودرو با ایجاد پیوستگی قوی میان رنگ قدیمی یا ورق فلزی با رنگ جدید باعث بهتر قرارگرفتن رنگ روی بدنه خودرو می‌‌‌‌‌شود.

ایجاد سهولت در سنباده‌زدن: پرایمرها به‌آسانی و به‌سرعت صاف می‌شوند و قابل سنباده‌زدن هستند.

سرعت خشک‌شدن: یک پرایمر باکیفیت در کمتر از 30 دقیقه خشک می‌شود و آماده سنباده‌زدن است.

 

انواع پرایمر (آستر) خودرو

پرایمر خودرو انواع مختلف دارد که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم. انواع پرایمر ماشین شامل موارد زیر می‌شود:

پرایمر پلی اورتان رنگ خودرو

این نوع آستر، نوعی پرایمر 2 جزئی محسوب می‌شود که دارای 2 قسمت پلی استر است. پرایمر پلی اورتان رنگ خودرو در مقابل خوردگی مقاومت خوبی دارد، به‌ویژه در بخش‌های فرورفته در بدنه خودرو در اثر تصادف می‌تواند پوشش بسیار خوبی ایجاد کند.

البته از پرایمر پلی اورتان رنگ خودرو اغلب برای فرورفتگی‌های جزئی استفاده می‌شود. برای برای بدنه خودرو به‌طور کامل بهتر است پرایمر یا آستر خودرو پلی اورتان به‌کار نبرید؛ زیرا با گذر زمان، رنگ اتومبیل دچار شکستگی و ترک می‌شود.

پرایمر اپوکسی رنگ خودرو

این آستر خودرو از پرطرفدارترین پرایمرهای ماشین است و بیشتر برای رفع خوردگی رنگ خودرو کاربرد دارد. در میان انواع پرایمر خودرو، پرایمر اپوکسی رنگ خودرو به‌علت محافظت بیشتر از رنگ ماشین و سهولت در اجرا از پرایمرهای محبوب است.

پرایمر اکریلیک رنگ خودرو

این نوع از پرایمر از انواع پرایمر ماشین، یک جزئی است و اغلب به‌شکل اسپری ساخته می‌شود. خشک‌شدن پرایمر اکریلیک در مقایسه با پرایمر 2 جزئی بسیار زودتر اتفاق می‌افتد. همچنین، گرانروی بالاتری دارد، به‌همین‌دلیل، برای فرورفتگی عمیق روی بدنه کاربرد دارد.

پرایمر اکریلیک رنگ خودرو در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی رنگ اتومبیل در مقایسه با پرایمرهای 2 جزئی و دارای پوشش پلی استر بهتر است و چسبندگی بیشتری نیز دارد.

آستر فوری خودرو

این نوع از پرایمر خودرو به‌سرعت خشک می‌شود و زیر رنگ اصلی قرار می‌گیرد. آستر فوری خودرو به‌صورت تک‌جزئی است و زمان رنگ‌کاری با آن کاهش پیدا می‌کند. وقتی دمای محیط اجازه نمی‌دهد مدت‌زمان زیادی صبر کنید، آستر رنگ فوری خودرو بهترین انتخاب است؛ زیرا به‌سرعت خشک می‌شود.

پرایمر پلی استر رنگ خودرو  

یکی از انواع پرایمر 2 جزئی ماشین، آستر پلی استر است. این پرایمر خودرو کیفیت خیلی خوبی دارد و در نهایت، ظاهری زیبا روی بدنه ایجاد می‌کند. پرایمر پلی استر خاصیت پرکنندگی بسیار خوبی نیز دارد و از نظر پوشش‌دهی هم مناسب است. این نوع پرایمر خودرو دو جزئی برای ترمیم قسمتی از بدنه ماشین به‌کار می‌رود و برای کل بدنه مناسب نیست.

زیرا امکان ترک‌خوردگی دارد و برای کل بدنه خودرو استفاده نمی‌شود.

پرایمر یوتان مرطوب‌کننده

این آستر خودرو از بهترین پرایمرهای ماشین برای افزایش مقاومت بدنه در مقابل زنگ‌زدگی و آسیب است و میزان چسبندگی رنگ نهایی را افزایش می‌دهد. در مناطق مرطوب، استفاده از پرایمر یوتان مرطوب کننده می‌تواند عالی باشد.

 

سخن آخر؛ پرایمر رنگ خودرو، محافظ رنگ بدنه اتومبیل شما!

پرایمر رنگ خودرو و انواع پرایمر ماشین را بررسی کردیم. رنگ خودرو از مهم‌ترین موارد اثرگذار در ظاهر خودرو به‌شمار می‌رود. عوامل گوناگون مانند تصادف، تغییرات آب‌وهوا و سایر آسیب‌های محیطی به‌تدریج می‌توانند باعث کاهش کیفیت رنگ بدنه ماشین شوند.

اگر زیرسازی و رنگ بدنه خودرو به‌درستی اعمال نشود، رنگ بدنه در اثر رطوبت ترک می‌خورد و زیبایی خود را از دست می‌دهد! در صنعت اتومبیل‌سازی، پیش از اجرای رنگ اصلی روی بدنه ماشین از پرایمر استفاده می‌کنند. اجرای پرایمر پیش از رنگ‌کاری خودرو و پوشش ماشین با آستر باعث محافظت بدنه می‌شود.

آستر خودرو با برخورداری از خواص ضدخوردگی، چسبندگی بسیار زیاد و اکسیداسیون‌پذیری باعث می‌شود رنگ خودرو با گذشت زمان دچار زنگ‌زدگی و ترک نشود.