انواع تینر و کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف

انواع تینر و کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف

 

در جهان صنعتی امروز، انواع تینر به‌عنوان حلال‌های حیاتی و چندکاره بسیار محبوب هستند. تینر، مایعی رقیق‌کننده یا پاک‌کننده است که برای کاهش ویسکوزیته یا گران‌روی مواد یا ضخامت آن‌ها روی سطوح استفاده می‌شود. این حلال صنعتی، اغلب برای رقیق‌کردن رنگ‌ها، پوشش‌ها یا چسب‌ها به کار می‌رود.

انواع تینر، بسته به کابرد خاصشان، از ترکیب حلال‌های مختلفی چون مینرال اسپریت (وایت اسپریت)، تربانتین، تولوئن یا استون با نسبت‌های متفاوت تشکیل شده‌اند.

 

در این مقاله، با انواع تینر و کاربردهای آن آشنا می‌شوید. همچنین به شما می‌گوییم که برای انتخاب تینر مناسب رنگ، باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنید.

 

انواع تینر با توجه به ترکیبات و کاربرد

انواع مختلفی از تینرها در صنایع مختلف و برای کاربردهای متنوع در بازار موجود است. تنوع ترکیبات تینر موجب می‌شود که این حلال، از هنر نقاشی گرفته تا صنایع خودروسازی کاربرد داشته باشد. اینجا با تینرهای مختلف و تفاوت انواع تینر با توجه به کاربردهایشان آشنا می‌شوید.

 

تینر رنگ یا مینرال اسپریت

تینر رنگ که با نام‌های مینرال اسپریت یا وایت اسپریت هم شناخته می‌شود، حلالی برای رقیق کردن رنگ‌ یا پاک کردن آن است و در دو نوع روغنی (آلکیدی) و غیرروغنی موجود است.

این نوع خاص از تینر برای رقیق و پاک کردن لاک‌ها و وارنیش‌ها نیز کاربرد دارد. از این نوع تینر، برای تمیز کردن سطوحی که ناخواسته رنگی شده‌اند و همچنین پاک کردن قلم‌موها و ظرف رنگ نیز استفاده می‌شود.

تینر سیلیکونی

تینر سیلیکونی یکی از انواع تینر است که به‌عنوان حلال یا رقیق کننده و تنظیم گران روی محصولات با پایه سیلیکون ساخته شده است. این نوع خاص از تینر در انواع محصولات سیلیکونی از درزگیرها گرفته تا انواع پوشاننده‌های سطوح و صنعت نساجی کاربرد دارد. کاربرد عمده تینر سیلیکونی در صنایع عبارت است از:

 

  • تولید چسب و درزگیر: تینرهای سیلیکونی برای تنظیم ویسکوزیته یا گران‌روی  چسب‌ها و درزگیرهای بر پایه سیلیکون استفاده شده و باعث راحت‌تر و روان‌تر پخش شدن چسب‌ها و درزگیرها می‌شود.

 

  • بهبود پوشش سطوح مختلف: تینرهای سیلیکونی در صنایع خاصی مانند الکترونیک، ساخت‌وساز و خودرو، برای پوشاندن سطوح با لایه‌های محافظ سیلیکونی استفاده می‌شود. تینرها به حفظ قوام و یکنواختی مطلوب پوشش کمک می‌کنند.

 

به طور کلی، تینر سیلیکونی ماده همه‌کاره‌ای است که برای اصلاح مواد بر پایه سیلیکون در فرآیندهای مختلف صنعتی به کار می‌رود.

تینر پلی‌اورتان

این نوع  تینر، نوعی حلال است که برای رقیق کردن و کاهش ویسکوزیته روکش‌های سطوح از جنس پلی اورتان استفاده می‌شود. برای استفاده از این تینر، با توجه به قوام مورد نظر، نسبت‌های مختلفی از آن با رنگ یا روکش موردنظر ترکیب می‌شود.  از کاربردهای مختلف این نوع تینر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • اسپری کردن رنگ یا وارنیش: رقیق شدن رنگ پلی‌اورتان مورد نظر قبل از اسپری با میزان مناسبی از تینر، باعث می‌شود سطح رنگ‌شده یکنواخت تر و صاف تری داشته باشید.

 

  • آماده سازی سطح: از این تینر می‌توان برای تمیز کردن و چربی‌زدایی از سطوح پیش از استفاده از روکش پلی اورتان استفاده کرد.

 

  • استفاده از غلتک: تینر پلی اورتان رقیق‌کننده به کاهش آثار غلتک روی سطح رنگ شده کمک می‌کند و پوشش یک دست و یکنواخت‌تری به دست می‌دهد.

 

  • تمیز کردن تجهیزات: این نوع تینر انتخاب مناسبی برای تمیز کردن غلتک‌ها و تجهیزات اسپری مواد پلی‌اورتان است. تینر به پاک کردن هرگونه آلودگی و اثر پلی‌اورتان از روی ابزار کمک می‌کند و این کار باعث می‌شود استفاده دوباره از این ابزار ساده‌تر باشد.

 

قبل از استفاده از تینر پلی‌اورتان به این نکته توجه کنید که نوع و فرمول خاص این تینر ممکن است بسته به سازنده و کاربرد مورد نظر متفاوت باشد. برای استفاده صحیح و ایمن توصیه می‌شود از دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده پیروی کنید.

تینر اپوکسی

تینر اپوکسی به طور ویژه برای رقیق کردن رزین‌ها و پوشش‌های اپوکسی ساخته شده و به تنظیم میزان گران‌روی آن‌ها کمک می‌کند. کاربرد این نوع تینر، برای تنظیم قوام اپوکسی مایع برای استفاده ساده‌تر یا نفوذ بهتر به سطوح متخلخل و همچنین تمیز کردن ابزار رنگ و سطوح است. از تینر اپوکسی در موارد زیر استفاده می‌شود:

 

  • آماده سازی سطح: تینر اپوکسی در تمیز کردن سطوح پیش از پوشش‌دهی کاربرد دارد و با حذف آلودگی‌ها و چربی‌ها به چسبندگی بهتر پوشش اپوکسی روی سطح کمک می‌کند.

 

  • اسپری کردن: اضافه کردن این نوع تینر به پوشش‌ها یا رنگ‌های اپوکسی، ویسکوزیته آن‌ها را تنظیم می‌کند و این کار باعث می‌شود نتیجه اسپری رنگ روی سطح، صاف‌تر و یکنواخت‌تر باشد.

 

  • پوشش نازک: هنگام استفاده از اپوکسی در لایههای نازک یا به عنوان درزگیر، می‌توان برای استفاده بهتر و داشتن پوشش روان‌تر از تینر اپوکسی استفاده کرد.

تینر شستشو

این نوع تینر، همان‌طور که از نامش پیدا است، به عنوان یک حلال و پاک‌کننده استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تعمیرگاه خودرو: تینر شستشو علاوه بر پاک کردن سطوح و تجهیزات، در تعمیرگاه های خودرو و صافکاری‌ها هم به کار می‌رود. از این تینر برای نازک کردن رنگ خودرو و همچنین تمیز کردن ابزار و قطعات خودرو استفاده می‌شود.

 

  • فرآیندهای صنعتی و تولیدی: تینر شستشو به طور گسترده در صنایع مختلف مانند نجاری، کشتی‌سازی یا ساخت ابزار فلزی استفاده می‌شود.

 

چه نوع تینری انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب نوع مناسب تینر، باید بدانید برای چه منظوری و همین‌طور چه نوعی از ماده به تینر نیاز دارید. برای انتخاب تینر، به موارد زیر توجه کنید:

  • علت استفاده از تینر: آیا می‌خواهید ابزار یا سطوح را تمیز کنید یا ماده مورد نظرتان را رقیق کنید و ویسکوزیته را کاهش دهید؟ دانستن هدف نهایی به انتخاب تینر مناسب کمک می کند.
  • توجه به نوع ماده: ببینید ماده‌ای که با آن کار می‌کنید، رنگ، لاک یا چسب از چه جنسی است و تینر حلال آن را انتخاب کنید.
  • توضیحات محصول: به برچسب روی محصول دقت کنید، تولیدکنندگان معمولا توضیحاتی درباره کاربردهای نوع خاصی از تینر ارائه می‌کنند.
  • نکات ایمنی: هنگام انتخاب تینر، به نکات ایمنی هم توجه کنید. برخی تینرها ممکن است خطرناک باشند یا اثرات منفی روی سلامتی داشته باشند. اگر در فضای بسته یا با مواد حساس کار می‌کنید، یک رقیق‌کننده کمتر فرار و یا غیرسمی انتخاب کنید.

 

حرف آخر

تینرها به‌عنوان حلال، رقیق‌کننده و پاک‌کننده انواع رنگ‌ها، لاک‌ها و پوشش‌ها به کار می‌روند و بر اساس کاربردشان در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. هنگام انتخاب تینر، باید به نوع ماده‌ای که با آن کار می‌کنید و کاربرد مورد نظرتان توجه کنید.