نحوه سنباده زدن بتونه خودرو

سنباده زنی و به‌طور خاص، سنباده زدن بتونه خودرو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هنگام اعمال رنگ روی بدنه خودرو صورت میگیرد. هرچقدر کیفیت سنباده زدن بتونه خودرو بهتر باشد، سطح صاف و یک‌دست‌تری نیز خواهیم داشت. در این مقاله قصد داریم که نحوه صحیح سنباده زدن بتونه خودرو را بررسی کنیم.

سنباده زدن بتونه خودرو

حتی اگر هنگام رانندگی با خودروی خودتان، تمام جوانب احتیاط را نیز رعایت کنید، باز هم ممکن است گذر زمان  باعث ترک خوردن رنگ بدنه خودرو و از بین رفت رنگ آن شود.

به طور کلی برای رفع ایرادات یا نواقصی که بر اثر تصادفات یا پوسیدگی و ... روی بدنه ماشین اتفاق میفتد، نیاز به صاف کردن سطح بدنه و ترمیم رنگ آن داریم. یکی از اصلی‌ترین مراحل برای انجام این‌کار، بتونه کاری و سنباده زدن بتونه خودرو است.

بتونه نوعی ماده خمیری است که حالتی بین جامد و مایع دارد. انواع بتونه کاربردهای مختلفی دارند و بتونه سنگی خودرو یکی از انواع آن است. هنگامی که  بتونه را روی سطح خودرو می‌کشیم، در مجاورت با هوا خشک می‌شود و حالت سفتی پیدا میکند. خشک شدن بتونه در دمای اتاق (20 درجه سانتیگراد)، حدود 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

در حال حاضر متداولترین نوع بتونه خودرو، بتونه پلیاستر است. بتونه جهت آماده‌سازی پوشش میانی روی بدنه خودرو، قبل از اعمال رنگ‌ کاربرد دارد.

زمانی‌که بتونه روی بدنه خودرو اعمال میشود، معمولا سطحی ناهموار دارد؛ بنابراین اگر بدون سنباده‌زنی رنگ را روی آن اعمال کنیم، رنگ‌آمیزی کیفیت خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل سنباده‌زنی بتونه خودرو انجام میگیرد تا رنگ اعمال شده روی سطح موردنظر، کدر نشود و از درخشش خوبی برخوردار باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که ترمیم رنگ خودرو کاری تخصصی است و اعتماد به هرشخص غیرمتخصص برای انجام این کار، می‌تواند هزینه تعمیرات بدنه خودرو شما را افزایش دهد.

اهمیت سنباده زدن بتونه خودرو

پیشتر نیز به این نکته اشاره کردیم که سنباده کاری بتونه خودرو، یکی از مراحل مهم در رنگ‌کاری یا ترمیم رنگ بدنه ماشین محسوب میشود. ترک‌خوردگی یا ضربههای ایجاد شده روی بدنه اتومبیل معمولا به یک اندازه نیستند و ناهمواری این آسیبها، هنگام اعمال خمیر بتونه بیشتر به چشم می‌خورد.

هنگامی ‌که فرد متخصص متوجه ناهمواریهای بتونه میشود، اقدام به سنباده زدن میکند تا برای اعمال رنگ، سطحی صاف و یکدست داشته باشد. اگر این کار درست انجام بگیرد، چسبندگی رنگ و بتونه زیرین آن زیاد شده و کیفیت نهایی رنگ بالاتر میرود. همچنین احتمال ترک خوردن یا پوسیدگی آن کاهش می‌یابد.

به ‌صورت کلی اهمیت سنباده زدن بتونه خودرو، برای تراز کردن و یکنواختسازی سطح مورد تعمیر، قالبگیری و ازبین بردن بتونه اضافی و ایجاد دوباره سطحی هموار در بدنه خودرو است.

نحوه سنباده زدن بتونه خودرو

پس از بررسی اهمیت و دیگر نکات بتونهکاری خودرو و سنباده زدن آن، به سراغ نحوه سنباده زدن بتونه خودرو خواهیم رفت. اگر شما میخواهید در منزل بدنه خودروی‌تان را ترمیم کنید، پیشنهاد میکنیم نکات ارائه شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید. سنباده زدن بتونه خودرو مراحل مهمی دارد که باید به دقت بررسی کنید.

پیش از شروع تشریح مراحل و نحوه سنباده زدن بتونه خودرو، پیشنهاد میکنیم که هنگام تهیه بتونه خودرو، کیفیت بالای آن را اولویت قرار داده تا نتیجه مطلوب را بهدست آورید. بتونه فوری نیتروسلولزی، یکی از بتونههای مناسب برای خودرو است که امکان‌ لیسه‌کیشی و سنباده خوری آسان را فراهم میکند.

 

مرحله اول: استفاده از تجهیزات ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی مانند ماسک، دستکش و عینک، برای شروع بسیار مهم و واجب است؛ چراکه حفظ سلامت جانی هنگام انجام تعمیرات، از هر موضوع دیگری مهم‌تر به‌حساب می‌آید.

هنگام سنباده‌کاری یک سطح، اجزای تشکیل دهنده سطح به ذرات ریزتری خرد شده و در هوا پراکنده می‌شوند. ورود این ذرات به شش‌ یا ریه، مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند و دردسرهایی را درپی خواهد داشت، از همین رو زدن استفاده از ماسک، هنگام سنباده زدن بتونه خودرو ضروری است.

چشم یکی از حساس‌ترین اعضا بدن به‌حساب می‌آید. ورود ریز ذرات هنگام سنباده زدن، میتواند به چشم آسیب بزند، بنابراین حتما پیش از شروع سنباده‌کاری از عینک مخصوص استفاده کنید.

 

مرحله دوم: بخش‌بندی بدنه ماشین

 برای اینکه در آخر کار بتونه یکدست و صافی داشته باشید، بهتر است در ابتدای کار بدنه خودرو را بخش بندی کنید و پس از تمام شدن یک بخش به‌سراغ بخش بعدی بروید. این کار باعث می‌شود تا راحت‌تر به سطحی صاف و یک‌دست برسید.

در صورتی که پراکنده و در نقاط مختلفی از بدنه خودرو سنباده کاری انجام دهید، احتمالا به دلیل نبود تمرکز کافی، ناهمواری سطوح برطرف نمی‌شود و مجددا باید برای انجام این کار زمان بگذارید. بنابراین بهتر است تا هر قسمت از بدنه را در یک زمان مشخص سنباده کاری کنید.

همچنین در این مرحله بهتر است تا حاشیه نقاط مورد نیاز را با چسبهای مخصوص بپوشانید تا هنگام سنباده‌کاری دچار خط‏وخش نشوند.

مرحله سوم: نحوه استفاده از سنباده برقی

سنباده مناسب را نسبت به سطح و بتونه انتخاب و روی دستگاه سنباده برقی نصب کنید. سپس  دستگاه را روشن کنید و روی سطح مورد نظر قرار دهید. برای سنباده‌کاری هرچه بهتر، توصیه می‌کنیم سنباده برقی را با به‌ صورت دایره‌ای و نقطه‌به‌نقطه انجام دهید.

پیشنهاد می‌کنیم زمان مشخصی را در نظر بگیرید و پس از سنباده زدن یک بخش در زمان تعیین شده، به سراغ نقطه دیگر بروید و برای آن نقطه هم از همین فرمول پیروی کنید. اعمال فشار یکسان در بازه زمانی مشخص، به شما کمک می‌کند تا زودتر به سطحی صاف و یک‌دست برسید.

درصورت استفاده از سنباده دستی، پیشنهاد میکنیم با زاویه قائمه نسبت به بدنه خودرو، سنباده کاری را انجام دهید.

مرحله چهارم: تمیز کردن سطح بدنه، پیش از  آسترکاری و رنگ‌ آمیزی

هنگامی که سنباده کاری نقاط مختلف تمام شد، نوبت به آسترکاری و در آخر رنگ‌آمیزی خودرو می‌رسد. اما پیش از اعمال آستر یا رنگ بدنه، نیاز به تمیز کردن سطح بدنه از ریزگردهای ناشی از سنبادهکاری دارید.

اگر رنگ فوری خودرو یا آستر فوری خودرو روی این ذرات اعمال شود، کیفیت رنگ بدنه پایین می‌آید؛ به همین دلیل باید با استفاده از یک دستمال یا پارچه مرطوب، بدنه را تمیز کنید. دستمال مرطوب میتواند این گرد و غبار ناشی از سنبادهکاری را به خود جذب کند.

در صورتی که با استفاده از دستمال مرطوب به نتیجه دلخواه نرسیدید، از حلال‌های صنعتی مانند تینر برای پاک کردن سطح استفاده کنید. البته باید بدانید که انواع تینر، حلال انواع مواد گوناگون هستند و باید تینر مناسب را انتخاب کنید.

جمعبندی

برای ترمیم رنگ بدنه خودرو، نیاز به بتونه‌کاری و سپس آسترکاری و رنگ آمیزی داریم. اما یک مرحله مهم در این میان وجود دارد و آن هم سنباده زدن بتونه خودرو است. در این مقاله سعی کردیم تا نحوه سنباده زدن بتونه خودرو به صورت صحیح را با یکدیگر بررسی کنیم.

استفاده از تجهیزات ایمنی، بخش‌بندی بدنه برای سنبادهکاری، نحوه استفاده از سنباده برقی یا دستی و در آخر نیز تمیز کردن بدنه را بررسی کردیم. شما میتوانید با مطالعه این مقاله، بتونه خودروی‌تان را به طرز صحیح سنباده بزنید.

شرکت صنایع رنگ اطلس فام سهند، به ‌عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر ایران در زمینه تولید و ارائه بتونه سنگی خودرو، رنگ‌ بر، آنتی گریول و... آماده ارائه خدمات به مشتریان گرامی است.